Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové kupé s Wankelem zřejmě nikdy nebude, Mazdě chybí rozhodnost
25.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mazda by kupé s rotačním motorem velmi ráda uvedla do série. S odvoláním na kapacity i samotný nový Wankel ale podobné rozhodnutí odkládá.
O možném návratu Mazdy RX jsme nepsali už pěknou řádku článků. Prakticky ve všech jsme zmiňovali velké naděje, zároveň ale také jistou skepsi. Japonská automobilka totiž nemá k dispozici takové zdroje jako třeba Honda či Toyota, a proto o nové inkarnaci kupé s rotačním motorem spíše jen mluví, než aby přešla od slov k činům. Nové zmínky pak jen potvrzují obavy, že produkční realitou se koncepční kupé nejspíše nestane.
O uplynulém víkendu se totiž Mazda RX-Vision ukázala na přehlídce Concorso d'Eleganza Villa d'Este, kde automobilka v záplavě novějších studií jistě bouřlivé nadšení. Designový ředitel značky Kevin Rice ovšem uvedl, že „reakce lidí zde ve Ville - a že jde o automobilové fanatiky nejvyšší úrovně - a jejich okouzlení tímto vozem nás šokovaly. Samozřejmě v dobrém slova smyslu.“
Důvod tkví v designu, jak ostatně Rice vysvětluje: „Pokud se podíváte na Ferrari 275 GTB nebo Ferrari 330, na všechna ta italská auta z 50., 60. a 70. let, všechna jsou velmi puristická, velmi čistá a velmi vzrušující. Taková byla filozofie italského designu. Moderní svět je horečnatější, ale my respektujeme tyto hodnoty čistoty a krásy. Byly ceněny tehdy a pokud to nikdo jiný nechce dělat - my je rádi vzkřísíme.“
„Na akcích, jako je tato, kde jsme ve společnosti vozů Astonu Martinu, klasických Ferrari a podobně, se v jistém slova smyslu cítíme jako hosté, kteří sem nepatří. Ale každý nám říká, že to vůbec nevadí, protože RX je nádherná. Všichni nám přitom říkají, abychom se ničeho nebáli a prostě šli a vyrobili ji,“ říká Rice. A jedním dechem dodává, že „my bychom ji velmi rádi vyrobili“.
Podmiňovací způsob je ovšem to, oč tu běží. Jakkoliv by totiž Mazda koncept RX-Vision velmi ráda uvedla do produkce, chybí jí kapacity, a nejen ty finanční. Kromě toho stále nemá k dispozici motor, neboť zmiňované kupé je pouze designovou studií, jejíž tvary mohou být přeneseny na sériový model pouze v kombinaci s novou generací Wankelu.
„Délka kapoty byla uzpůsobena konkrétně tomuto pohonnému ústrojí. Nikdo jiný rotační motor nevyvinul. Mysleli jsme, že bychom z něj vytěžili nějaký dobrý potenciál, což se stalo, ovšem s jeho vývojem jsme nikdy nepřestali. Nenechali jsme jej zemřít s RX-8,“ prohlašuje Rice. Sám si je ovšem vědom toho, že onen vývoj je jen vedlejším projektem.
„V zadních místnostech Mazdy jej stále vyvíjíme, a jakmile bude svět připraven na koupi dalšího rotačního motoru, pak budeme připraveni jej nabídnout.“ Tím ovšem Rice definuje zásadní problém, jenž se týká kupní síly. Jakkoliv by totiž mnohý rád viděl novou Mazdu RX ve výrobě, ta by musela přijít s ohromujícími parametry, aby dokázala prorazit.
Na vysoký výkon je ale pro změnu vázána nemalá cena, což zákaznickou skupinu značně rozmělňuje. V první vlně by sice Mazda nejspíše nestíhala uspokojit poptávku, nicméně poté by nejspíše zájem začal utichat. A vývoj zcela nového motoru určeného jen jednomu modelu není levný, pročež by nové RX muselo být prodáváno masově, nikoliv jako limitovaná série.
Zdá se tedy, že jakkoliv se koncepční kupé RX-Vision těší bouřlivému ohlasu všude, kde se objeví, nejspíše zůstane jen výstavním exponátem. To ostatně jen dosvědčuje fakt, že Mazda momentálně nemá v nabídce ani sportovní deriváty MPS, jakkoliv by zrovna v jejich případě by rizika spojená s jejich návratem na trh byla nesrovnatelně menší.
Mazda RX-Vision aktuálně okouzlila Itálii snad ještě více...
...než loni Tokio a japonské publikum
Zdroj: Top Gear
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 7 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 9 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 10 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva