Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Plány Fiatu a Jeepu upřesněny, přijde více SUV a prémiových modelů
20.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Budoucnost koncernu FCA se opírá o čtyři základní pilíře. Kromě SUV a prémiovek očekávejme nové malé vozy i nízkonákladový hatchback a kombík.
Co by to bylo za týden, kdybychom alespoň jednou nezmínili nové plány italsko-amerického koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Výjimku neučiníme ani tentokrát, přičemž rovnou navážeme na nedávná slova Sergia Marchionneho. Ten na ženevském autosalonu uvedl, že Fiat už nebude masovým výrobcem a místo toho se začne více zaměřovat na klientelu s vyššími příjmy. Jeep pak čeká opravdu nemalá expanze, neboť tato značka by se měla stát daleko globálnější než dosud.
Momentálně tedy celá strategie koncernu stojí na čtyřech pilířích, jež byly vystaveny zejména kvůli evropským trhům. Na Starém kontinentu v poslední době převažuje obliba crossoverů a SUV, pročež se FCA vydá právě tímto směrem. Kromě toho se zaměří také na prémiové segmenty, trh s malými vozy i těmi levnými. Svým způsobem tak Marchionne nepřichází s ničím novým, neboť ve všech zmíněných segmentech koncern již dávno působí. Aktuálně však má dojít k jejich přerozdělení.
Prémiový sektor bude tedy doménou znovuvzkříšené Alfy Romeo a Maserati, zatímco Fiat se „zaměří na to, co dokáže nejlépe“. Tedy na výrobu malých vozů postavených kolem pětistovkové rodiny. To samozřejmě dává smysl, neboť standardní hatchback 500 i prostorná verze 500L jsou lídry ve svých třídách. Kromě toho však dojde k útoku na segment SUV, a to nejen s novým modelem 500X, ale také s Fiatem o velikosti Nissanu Qashqai. Ten přitom vznikne souběžně s variantou Jeepu.
Obě novinky budou sdílet řadu komponentů, mezi něž nejspíše bude spadat i platforma, která již podepírá Renegade či zmiňovaný Fiat 500X. Její modularita má ovšem v tomto případě umožnit zvětšení bez výrazných vedlejších nákladů. Kromě toho ovšem obě značky mají přijít s opravdu malými SUV, která by nahradila stávající Fiat Panda Cross. Pro Italy i Američany se tak jedná o vstup na víceméně neprobádané pole.
Důvod však opětovně leží v základech a v onom odchodu ze světa masových produktů. Většina analytiků totiž naznačuje, že v segmentu, kde operuje Volkswagen Golf, prakticky neexistuje zisk. A to kvůli snaze o maximální okouzlení davů, jež je ovšem spojené s nemalými náklady na vývoj i stále častějším navyšováním standardní výbavy. Základní cena takových modelů však pro změnu padá co nejníže.
I z toho důvodu by Marchionne chtěl přijít s opravdu levným hatchbackem a kombíkem, což je pilíř číslo čtyři. Tyto modely by měly být postaveny na platformě Fiatu 500L, díky čemuž nabídnou velkorysý vnitřní prostor. Vyráběny ovšem mají být v Turecku, kde jsou nižší mzdy. Nepůjde však o konkurenci pro modely Dacia, spíše o nástupce modelu Bravo, kteří budou k mání za „velmi příznivou cenu“.
Fiat by přitom kvůli těmto vozům oživil název Panda, přičemž označena by tak nakonec mohla být i celá rodina modelů. Vše ale bude záviset na úspěchu prvních vlaštovek. Tím nám ovšem expanze Fiatu do nových či dávno opuštěných teritorií nekončí, dále totiž dorazí nový roadster 124 Spider, který je dvojčetem Mazdy MX-5 a jenž začal svůj život jako Alfa Romeo. Tento model ale spíše bude třešničkou na dortu.
My se tak můžeme přesunout k plánům, jež jsou spojeny se značkou Jeep. Ta v minulém roce prodala vůbec poprvé ve své historii více než milion nových vozů, 76 procent z nich však skončilo ve Spojených státech a jen nějakých osm procent (cca 89 000 kusů) zamířilo do Evropy. Stejné porce se dočkala i Čína, pročež je logické, že automobilka chce právě na těchto trzích své registrace navýšit.
Během příštích dvou let by proto v Číně měly být otevřeny dvě nové továrny, další pak má vzniknout v Brazílii. Kromě toho se dočkáme i několika nových modelů, kdy o malém SUV jsme hovořili již v souvislosti s Fiatem. V roce 2016 by pak měla dorazit také americká konkurence Nissanu Qashqai, která bude taktéž sdílet komponenty se svým italským příbuzným a v nabídce nahradí modely Patriot a Compass.
Rok 2018 je pro změnu spojen s příchodem Jeepu Grand Wagoneer, který zamíří do prémiového segmentu. Tím by mělo být dílo dokonáno, přičemž takhle na papíře vše vypadá logicky a bezproblémově. Zda ale realita skutečně bude tak růžová, jak ji Marchionne vymaloval, to se dozvíme během příštích tří let.
Úspěch Nissanu Qashqai leží v žaludku Fiatu i Jeepu. Obě značky tak přijdou s vlastním pojetím, stejně jako chystají i společné malé SUV
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Konkurence Dacie od Stellantisu už je hotová věc, levná auta začne ještě letos sekat jako Baťa cvičky
včera - Kupec kýčovitého Mercedesu za rok a půl vlastnictví prodělal kalhoty, každý ujetý kilometr ho stál přes 374 Kč
včera - „Bezemisní nafta” prolomila klíčovou cenovou hranici, elektromobily dávají ještě menší smysl
včera - Údajně revoluční čínské baterie pro elektromobily až tak revoluční nejsou, i proto je Nio nikomu neprodá
včera - Uctívaný nezničitelný kombík Mercedesu se dá koupit skoro nejetý po 1. majiteli, stojí pakatel díky kosmetické vadě
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 05.06. 06:52 - Stepan
- Koupě auta do 100 tisíc - držák se spotřebou 05.06. 01:52 - Trypex
- Rychlodotazy 05.05. 19:12 - Brus
- Onboard videa 05.05. 14:41 - brnenska.odchytova
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.05. 14:30 - mattonecz
- Politický koutek 05.05. 08:48 - jerry
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz