Plány Fiatu a Jeepu upřesněny, přijde více SUV a prémiových modelů

Budoucnost koncernu FCA se opírá o čtyři základní pilíře. Kromě SUV a prémiovek očekávejme nové malé vozy i nízkonákladový hatchback a kombík.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Plány Fiatu a Jeepu upřesněny, přijde více SUV a prémiových modelů

20.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Plány Fiatu a Jeepu upřesněny, přijde více SUV a prémiových modelů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Budoucnost koncernu FCA se opírá o čtyři základní pilíře. Kromě SUV a prémiovek očekávejme nové malé vozy i nízkonákladový hatchback a kombík.

Co by to bylo za týden, kdybychom alespoň jednou nezmínili nové plány italsko-amerického koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Výjimku neučiníme ani tentokrát, přičemž rovnou navážeme na nedávná slova Sergia Marchionneho. Ten na ženevském autosalonu uvedl, že Fiat už nebude masovým výrobcem a místo toho se začne více zaměřovat na klientelu s vyššími příjmy. Jeep pak čeká opravdu nemalá expanze, neboť tato značka by se měla stát daleko globálnější než dosud.

Momentálně tedy celá strategie koncernu stojí na čtyřech pilířích, jež byly vystaveny zejména kvůli evropským trhům. Na Starém kontinentu v poslední době převažuje obliba crossoverů a SUV, pročež se FCA vydá právě tímto směrem. Kromě toho se zaměří také na prémiové segmenty, trh s malými vozy i těmi levnými. Svým způsobem tak Marchionne nepřichází s ničím novým, neboť ve všech zmíněných segmentech koncern již dávno působí. Aktuálně však má dojít k jejich přerozdělení.

Prémiový sektor bude tedy doménou znovuvzkříšené Alfy Romeo a Maserati, zatímco Fiat se „zaměří na to, co dokáže nejlépe“. Tedy na výrobu malých vozů postavených kolem pětistovkové rodiny. To samozřejmě dává smysl, neboť standardní hatchback 500 i prostorná verze 500L jsou lídry ve svých třídách. Kromě toho však dojde k útoku na segment SUV, a to nejen s novým modelem 500X, ale také s Fiatem o velikosti Nissanu Qashqai. Ten přitom vznikne souběžně s variantou Jeepu.

Obě novinky budou sdílet řadu komponentů, mezi něž nejspíše bude spadat i platforma, která již podepírá Renegade či zmiňovaný Fiat 500X. Její modularita má ovšem v tomto případě umožnit zvětšení bez výrazných vedlejších nákladů. Kromě toho ovšem obě značky mají přijít s opravdu malými SUV, která by nahradila stávající Fiat Panda Cross. Pro Italy i Američany se tak jedná o vstup na víceméně neprobádané pole.

Důvod však opětovně leží v základech a v onom odchodu ze světa masových produktů. Většina analytiků totiž naznačuje, že v segmentu, kde operuje Volkswagen Golf, prakticky neexistuje zisk. A to kvůli snaze o maximální okouzlení davů, jež je ovšem spojené s nemalými náklady na vývoj i stále častějším navyšováním standardní výbavy. Základní cena takových modelů však pro změnu padá co nejníže.

I z toho důvodu by Marchionne chtěl přijít s opravdu levným hatchbackem a kombíkem, což je pilíř číslo čtyři. Tyto modely by měly být postaveny na platformě Fiatu 500L, díky čemuž nabídnou velkorysý vnitřní prostor. Vyráběny ovšem mají být v Turecku, kde jsou nižší mzdy. Nepůjde však o konkurenci pro modely Dacia, spíše o nástupce modelu Bravo, kteří budou k mání za „velmi příznivou cenu“.

Fiat by přitom kvůli těmto vozům oživil název Panda, přičemž označena by tak nakonec mohla být i celá rodina modelů. Vše ale bude záviset na úspěchu prvních vlaštovek. Tím nám ovšem expanze Fiatu do nových či dávno opuštěných teritorií nekončí, dále totiž dorazí nový roadster 124 Spider, který je dvojčetem Mazdy MX-5 a jenž začal svůj život jako Alfa Romeo. Tento model ale spíše bude třešničkou na dortu.

My se tak můžeme přesunout k plánům, jež jsou spojeny se značkou Jeep. Ta v minulém roce prodala vůbec poprvé ve své historii více než milion nových vozů, 76 procent z nich však skončilo ve Spojených státech a jen nějakých osm procent (cca 89 000 kusů) zamířilo do Evropy. Stejné porce se dočkala i Čína, pročež je logické, že automobilka chce právě na těchto trzích své registrace navýšit.

Během příštích dvou let by proto v Číně měly být otevřeny dvě nové továrny, další pak má vzniknout v Brazílii. Kromě toho se dočkáme i několika nových modelů, kdy o malém SUV jsme hovořili již v souvislosti s Fiatem. V roce 2016 by pak měla dorazit také americká konkurence Nissanu Qashqai, která bude taktéž sdílet komponenty se svým italským příbuzným a v nabídce nahradí modely Patriot a Compass.

Rok 2018 je pro změnu spojen s příchodem Jeepu Grand Wagoneer, který zamíří do prémiového segmentu. Tím by mělo být dílo dokonáno, přičemž takhle na papíře vše vypadá logicky a bezproblémově. Zda ale realita skutečně bude tak růžová, jak ji Marchionne vymaloval, to se dozvíme během příštích tří let.


Plány Fiatu a Jeepu upřesněny, přijde více SUV a prémiových modelů - 1 - Nissan Qashqai DIG-T 2014 test 22Plány Fiatu a Jeepu upřesněny, přijde více SUV a prémiových modelů - 2 - Nissan Qashqai DIG-T 2014 test 23Plány Fiatu a Jeepu upřesněny, přijde více SUV a prémiových modelů - 3 - Nissan Qashqai DIG-T 2014 test 24Plány Fiatu a Jeepu upřesněny, přijde více SUV a prémiových modelů - 4 - Nissan Qashqai DIG-T 2014 test 25Plány Fiatu a Jeepu upřesněny, přijde více SUV a prémiových modelů - 5 - Nissan Qashqai DIG-T 2014 test 26Plány Fiatu a Jeepu upřesněny, přijde více SUV a prémiových modelů - 6 - Nissan Qashqai DIG-T 2014 test 27Plány Fiatu a Jeepu upřesněny, přijde více SUV a prémiových modelů - 7 - Nissan Qashqai DIG-T 2014 test 28Plány Fiatu a Jeepu upřesněny, přijde více SUV a prémiových modelů - 8 - Nissan Qashqai DIG-T 2014 test 29Plány Fiatu a Jeepu upřesněny, přijde více SUV a prémiových modelů - 9 - Nissan Qashqai DIG-T 2014 test 30
Úspěch Nissanu Qashqai leží v žaludku Fiatu i Jeepu. Obě značky tak přijdou s vlastním pojetím, stejně jako chystají i společné malé SUV

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.