Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda odhalila nové chytré prvky pro svá auta, dostanou i potlačení hluku v kabině
5.11.2019 | Petr Prokopec
Škoda už dříve otevřela svou vlastní digitální laboratoř a ta se činí. Nyní představila řadu hotových i chystaných novinek, tou nejzajímavější je zřejmě systém aktivního potlačování hluku v kabině.
Co jsme včera nakousli, dnes můžeme dojíst. Digitální laboratoř Škody v izraelském Tel Avivu je nadmíru činná a její spolupráce s tamním start-upem Chakratec představuje pouze vrchol ledovce. V zemi aktuálně operuje zhruba šest tisíc nově vzniklých společností, z nich se pak více než deset procent zabývá mobilitou. Do jisté míry zde tak máme druhé Křemíkové údolí, proto sem před dvěma lety pobočka DigiLab zavítala.
S čím přitom máme počítat kromě probíraných „kinetických baterií”? Jednak s novou aplikací Citymove, která již byla spuštěna a jež vám vybírá nejrychlejší a nejkomfortnější cestu do cílové destinace. To možná nevypadá na zásadní průlom, nicméně vůči dosavadním navigacím vám nová aplikace umožní volit mezi vlastním vozem či třeba taxíkem nebo hromadnou dopravou. V potaz nebere jen cíl cesty, ale i kolony, které vás mohou potkat, či absenci parkovacích míst.
Nejde však jen o informovanost, aplikace je aktivní a umožní rovnou i platbu za zvolený dopravní prostředek. Elektrokola se hradí přes uloženou kreditní kartu, SMS jízdenky jsou pak vyúčtovány na faktuře za telefon. „A to je teprve začátek, v následujících měsících se přidají ještě další služby šité na míru,“ říká k aplikaci Citymove vedoucí digitální laboratoře Jarmila Plachá. My pak jen dodáme, že do aplikace firmy Anagog neinvestovala jen Škoda, ale i Daimler.
Přesunout se nyní můžeme k aktivní kontrole hluku v kabině aut, již vyvíjí firma Silentium. Ta nehodlá znovu objevit kolo, neboť systém je již znám třeba díky společnosti Bose, místo toho chce funkčnost technologie protizvuků posunout dále a vypiplat jeho fungování do posledního detailu. Systém tak nebude potlačovat jen hluk motoru, ale třeba i klimatizace. Kromě toho má být dosaženo absolutní svobody celé posádky, kdy každý může poslouchat něco jiného, aniž by rušil ostatní. Nakonec, Škoda právě kolem tohoto řešení postavila svůj aprílový žertík, který teoreticky nemusí zůstat jen žertem.
Firma Neteera se pro změnu zabývá inovativním čipem umístěným v opěradle sedadla, který sleduje dýchání či krevní tlak řidiče a může tak předem upozornit na jeho únavu. Podobným směrem kráčí i ContinUse Biometrics, jež vyvíjí optický senzor zaměřený na zdravotní stav a kondici řidiče. Na základě získaných dat přitom palubní elektronika zjišťuje, zda se nemění jeho nálada a zda je stále schopen bezpečně řídit.
Zapomenout nesmíme ani na firmu Guardian Optical Technologies, která pro změnu sleduje i ty nejmenší vibrace a pohyby ve voze. Tato data navíc senzory zaznamenávají v reálném čase, přičemž dovedou rozpoznat, zda je správně ukotvena dětská sedačka či zda jsou všichni cestující správně připoutáni. Ve finále je tu pak ještě Intervyo, to se však soustředí na nábor nových zaměstnanců a do vozů nepronikne.
Suma sumárum je tedy zjevné, že Škoda do digitalizace šlape opravdu ve velkém. Zatím sice není jisté, kdy přesně se které technologie objeví v nabídce, nicméně jak jsme zmínili, třeba Citymove již byla spuštěna. Kinetické baterie se pak v řádu týdnů objeví v Praze, jen u vývoje tedy mladoboleslavská značka opravdu nezůstává. Naopak novinky z laboratoří přesouvá do nabídky prvků Simply Clever.
Škoda se pochlubila spoluprací s mnoha izraelskými start-upy...
...v zemi se jich ostatně nachází zhruba šest tisíc, přičemž více než desetina cílí na mobilitu
Aplikace Citymove již byla spuštěna...
...technologie potlačení hluku Silentium se již testuje
Její nasazení v rámci systému na utišení dětí na zadních sedadlech byl letošní aprílový žert, něco velmi podobného se ale jednoho dne ve škodovkách ve trochu jiné formě skutečně objeví
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva