- -

Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového

Když se řekne „oholené auto”, běžně si představíme to nejskromnější možné. O nové verzi Koenigseggu Regera platí pravý opak - větší exkluzivitu abyste ve světě aut pohledali.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového

6.12.2018 | Mirek Mazal

Když se řekne „oholené auto”, běžně si představíme to nejskromnější možné. O nové verzi Koenigseggu Regera platí pravý opak - větší exkluzivitu abyste ve světě aut pohledali.

Koenigsegg Regera je prvním hybridním modelem švédské automobilové manufaktury. Jeho odhalení proběhlo na už v březnu 2015 na tehdejším Ženevském autosalonu, trvalo ale několik let, než se vůz dostal do výroby. V mezičase bylo všech 80 plánovaných exemplářů prodáno zákazníkům, a to za cenu začínající přibližně na 50 milionech korun. Další úpravy ale mohou konečnou cifru poslat klidně desítky milionů korun výše, a protože bude trvat ještě roky, než Koenigsegg všechny objednané Regery vyrobí, bude nám jistě pravidelně ukazovat, jak se ten který zákazník vyřádil na specifikaci svého vysněného exempláře.

Jeden z nich musel sáhnout opravdu hluboko do kapsy, neboť mu automobilka právě dodala něco, co nikdo nikomu před ním. Jde o Regeru, která má karoserii vyrobenou jen a pouze z karbonu. Není to karbon s průhledným lakem nebo cokoli podobného, to už jsme viděli mnohokrát. Je to opravdu jen a pouze karbon, všechny panely karoserie tak zdobí čistě struktura uhlíkových vláken bez čehokoli dalšího.

Koeniggseg zašel opravdu daleko a zdůrazňuje, že z vozu byla odstraněna i tenká vrstva epoxidu, která uhlíková vlákna obvykle chrání. Postup proběhl manuálně ručním leštěním. Zástupci firmy upozorňují, jak složitá operace to byla - jedna chyba může zlikvidovat viditelné vazby karbonových vláken a zničit velmi drahé komponenty.

Výrobce je s výsledkem spokojen, hybrid má dle vyjádření „více kovově-grafitový vzhled, protože každý grafitový prvek je nyní plně odhalený“. Švédové také poznamenali, že auto je nyní studené na dotek, jelikož prsty namísto izolační vrstvy z epoxidu nebo laku ucítí uhlík, který je dobrým vodičem tepla.

Bez vnější ochrany je auto údajně „mnohem méně citlivé na kamínky a ostré předměty způsobující škrábance“. Lidé z automobilky se snaží přesvědčit veřejnost, že to skutečně prospívá, epoxid hůř snáší náraz letících předmětů. Pozitivní efekt však nelze zpochybnit na váze, úbytek materiálu pomáhá snížilo pohotovostní hmotnost Regery o 20 kilogramů.

Zakladatel a šéf firmy Christian von Koenigsegg přidal pár slov směrem k novému řešení, kterému Koenigsegg říká Naked Carbon, tedy Nahý karbon. „Pro zájemce není neobvyklé, aby specifikoval své vozidlo s viditelným uhlíkovým vláknem. Je to krásný materiál a naši zákazníci rádi ukážou, z čeho je auto vyrobeno.“ Teď to mohou ukázat i bez jakýchkoli přídavků. Kolik takové provedení stojí, výrobce nespecifikoval, ale tušíme, že sedmimístná cifra v korunách bude tak tak stačit...

Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 1 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 01Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 2 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 02Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 3 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 03Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 4 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 04Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 5 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 05Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 6 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 06Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 7 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 07Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 8 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 08Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 9 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 09Švédové postavili první auto z ryzího karbonu. Není tu epoxid, lak, nic takového - 10 - Koenigsegg Regera z karbonu bez laku 10
Koenigsegg Regera v „nahé” verzi na sobě nemá nic než karbon. Chybí i jinak obvyklý epoxid a ochranná vrstva průhledného laku

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama