V ČR začal sloužit unikátní švédský náklaďák. Je jediný takový na celém světě

Není obvyklé, abychom v České republice měli něco světově unikátního, pakliže to u nás také nevzniklo. Tento technicky jedinečný švédský stroj je ale výjimkou, slouží v Hradci Králové.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

V ČR začal sloužit unikátní švédský náklaďák. Je jediný takový na celém světě

6.10.2018 | Petr Prokopec

V ČR začal sloužit unikátní švédský náklaďák. Je jediný takový na celém světě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Není obvyklé, abychom v České republice měli něco světově unikátního, pakliže to u nás také nevzniklo. Tento technicky jedinečný švédský stroj je ale výjimkou, slouží v Hradci Králové.

Nákladním vozům se věnujeme pravidelně a ještě častěji se rádi podíváme na zoubek těm speciálním. Tentokrát vám jeden takový stroj můžeme přiblížit s ještě větší radostí, neboť vůbec poprvé nastoupil do služby v České republice, třebaže je původem ze Švédska. Stvořila jej tamní Scania a vidět jej v akci zatím budete moci jen v Hradci Králové. S ohledem na řadu výhod se ale dá předpokládat, že tento o zametací vůz čeká nasazení i v dalších městech, nejen českých.

Čím je tento stroj tak unikátní? Na první pohled vůbec ničím, zametací vůz nadále vychází z tzv. P-série. Postaven je tedy na základech Scanie P 280, kdy číslice v názvu vozu odkazuje na výkon 6,7litrového šestiválce. Tato pohonná jednotka nahradila předchozí devítilitr, vůči němuž se vyznačuje nejen větší ekologičností (SCR alias vstřikování močoviny zde nechybí), ale především nižší hmotností (600 vs 960 kg).

Moderní agregát doplňuje stejně jako u toho starého automatická převodovka OptiCruise, přičemž právě s ní je ona unikátnost spojena. Dosud totiž byl hydrostatický pohon nástavby, tedy onoho systému čistícího silnice, spojen s pomocným agregátem a manuální převodovkou. Nově ale byla skrze automat OptiCruise připojena i nástavba OptiFant vyrobená švýcarským Bucherem.

„Toto spojení nabízí řadu výhod. Mezi ty největší patří možnost dosažení plazivých rychlostí už od 0,5 km/h, jednoduchá obsluha pro řidiče vozidla, nižší servisní náklady, spotřeba, emise a hlučnost,” říká Jaroslav Bezděkovský ze Scanie. Že přitom nejde jen o pouhé marketingové klišé, vyplývá vlastně z logicky věci - místo složitého duálního ústrojí je tu jen jedno.

Jak jsme zmínili již v úvodu, vůz se bude starat o čisté komunikace v Hradci Králové. K tomu mu napomůže právě ona nástavba, která počítá se schránkou o objemu osmi metrů krychlových na zametené nečistoty i nádrží na 2 150 litrů vody. Dále je vybavena dvojicí kruhových výsuvných kartáčů o průměru 700 mm, jedním válcovým o délce 1 500 a soustavou trysek. Celkový záběr pak činí 3 900 mm.

Až tedy při procházce po Hradci uzříte zametací auto, kterým jinak stěží věnujete pozornost, zbystřete. Čest možná budete mít s unikátem, který zatím neslouží nikde jinde na celém světě...


V ČR začal sloužit unikátní švédský náklaďák. Je jediný takový na celém světě - 1 - Scania P280 Hradec Kralove 2018 prvni foto 01V ČR začal sloužit unikátní švédský náklaďák. Je jediný takový na celém světě - 2 - Scania P280 Hradec Kralove 2018 prvni foto 02
V ČR začal sloužit unikátní švédský náklaďák. Je jediný takový na celém světě - 3 - Scania P280 Hradec Kralove 2018 prvni foto 03V ČR začal sloužit unikátní švédský náklaďák. Je jediný takový na celém světě - 4 - Scania P280 Hradec Kralove 2018 prvni foto 04
Hradec Králové se dočkal světového unikátu, právě zde bude totiž nejdříve sloužit speciální Scania P 280

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.