Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy

(+ videa) Při premiéře nové generace Mini jsme dostali možnost tuto novinku prozkoumat naživo. Nabízíme vám naše první dojmy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy

22.11.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Při premiéře nové generace Mini jsme dostali možnost tuto novinku prozkoumat naživo. Nabízíme vám naše první dojmy.

Interiér změnil tvář až moc

Z interiéru jako takového mám rozporuplné pocity. Nejde o to, že jsou tu jen verze s volantem na špatné straně ani o kvalitu zpracování (poskočila výše), použité materiály (lepší) a už vůbec ne o samotnou výbavu (citelně obohacena). Nemůžu se však zbavit dojmu, že Mini prostě ztratilo svojí hravost, výjimečnou originalitu a vtipnou nedokonalost, kterou byla minulá generace charakteristická a na níž jsem si zvykl. Přiblížilo se k BMW pro mě až nebezpečně blízko, neskrývavě a tváří se až moc německy. No dobrá, charakteristická změna barevných motivů osvětlení se nikam neztratila.

Jenom už tu nehledejte ten zbytečný (zato srandovní) rychloměr uprostřed, který svojí velikostí připomínal hodiny na vrchu radniční budovy, ani kulaté výdechy v jejich těsném okolí, natož pak logo značky složené z titěrných ovladačů klimatizace. Těžko byste se sháněli po malé otočné páčce za řadičkou nebo po ovladačích stahování oken a zamykání vozu na středu. Ujetá a nepraktická řešení nahrazují nové hračky, které na jednu stranu možná dávají větší smysl, ale na tu druhou ztrácejí kouzla a působí alespoň v některých případech dost uměle.

Tak například to diodové orámování centrálního displeje uprostřed září barvami podle toho, jak vůz ovládáte. Komu se to bude líbit? Při zvyšování hlasitosti rádia to jistě bude v noci jen rušit, pomůže to snad jen s novou couvací kamerou, na kterou se kvůli tomu ale nebudete muset koukat. Zvyšující se intenzita blikání napoví, že už jste na ten sloupek skoro nacouvali. Světelný orchestr vás čeká také ve chvíli, kdy budete měnit teploty otočnými ovladači dvouzónové klimatizace. Zda bude někomu vyhovovat, že větší teplota znamená červený světelný tok a modrý nižší teplotu? Nevím. Snad jen, když vám někdo zavolá na telefon připojený přes Bluetooth s vypnutým vyzváněním a LED se rozbliká, tak se to může hodit. Automobilka to obhajuje tím, že tak nemusíte při ovládání důležitých věcí spouštět zrak ze silnice před vámi.

Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy - 22 - Mini 2014 premiera vlastni foto 47Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy - 23 - Mini 2014 premiera vlastni foto 40Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy - 24 - Mini 2014 premiera vlastni foto 38Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy - 25 - Mini 2014 druha sada 21

V zorném poli řidiče se nyní nachází kromě otáčkoměru také rychloměr s digitálním displejem palubního počítače. Celý přístrojový štít je nový a k němu nemám námitek, lepší jsou i nové ovladače blinkrů, stěračů a konečně samostatná je skupina ovladačů na světlomety a mlhovky. Líbí se mi také nadále klasická ruční brzda. Jen ten premiérově uvedený head-up-displej... U BMW si snad u Mini mohli půjčit ten s projekcí na čelní okno když už má barevný výstup a všelijaké funkce včetně navádění do pruhů. V Mini je totiž vše promítáno na plast, který vyjíždí na pokyn tlačítkem z palubní desky a připomíná tak o mnoho lacinější, i když o třídy větší vozy francouzské provenience, což mi přijde s ohledem na vše ostatní docela škoda. Pominu-li osobní sympatie, nový Mini interiérem a zejména armádou nové výbavy poskočil dál než jen o jednu generaci, výše než o třídu.

Co vítám s úsměvem

Musím pochválit systém iDrive z vozů BMW, který už není připraven o žádné funkce a ovládá se typickými multifunkčními prostředky jako v bavorácích. Ve vrcholné specifikaci lze na středu ovladače s přidruženými tlačítky psát i písmena a zadávat tak třeba adresu do navigace. Ta jako celek vypadá na velkém barevném centrálním displeji velmi dobře a přehledně, používá sympatickou grafiku a stejnou logiku jako u BMW. Stejně dobrá bude podle mého názoru konektivita rozhraní se všemi myslitelnými přehrávači a telefony nebo možnost integrovat SIMku a využít pak všechny možné asistenční služby nebo internet.

Poprvé volitelný bezklíčkový přístup znamená, že dostanete iluzorní zasunutý červený klíček pod ovladače klimatizace. Ten se snaží odlišit se od okolních tlačítek, aby bylo jasné, kam pro nastartování zmáčknout. Je to určitě lepší řešení než předchozí obří klíč, který do své zdířky občas nechtěl ve spěchu zapadnout, ale také si na to bude potřeba zvykat. Kulisu řadicí páky, která se dobře drží obklopuje, v nejspodnější části celkem snadno vyřešený (rovněž otočný) ovladač jízdních módů, které se budou měnit ve třech stupních - od Green až po Sport. Green je alternativa BMW Eco-Pro, takže ukazuje počet uspořených kilometrů a tlumí účinnost klimatizace pro úspory paliva tak jako ve všech BMW. Mid je ekvivalentem Normalu a Sport pak režimem ověnčeným nápisem Maximum Go Kart Feeling na displeji.

Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy - 26 - Mini 2014 premiera vlastni foto 45Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy - 27 - Mini 2014 premiera vlastni foto 46Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy - 28 - Mini 2014 premiera vlastni foto 37

Poslední zmiňovaný režim přinese podle mých dotazů na zástupce automobilky kromě přitvrzení podvozku (v případě volby adaptivních tlumičů silnějších verzí) opět i zostřenou odezvu na plyn a tady pozor - ovlivní také účinnost Sound Symposeru neboli falešného zvuku motoru (ano, je tu) a nového elektrického posilovače řízení. Zvukové dokreslení mi zástupci automobilky obhajovali portfoliem nově zařazených motorů převážně s trojicí pístů, které mnoho zajímavého audiorepertoáru vašemu uchu jistě vyloudit nedokážou. Ostatně takové řešení máji přeci už i auta jako skvostné BMW M135i či brutální M5.

Zároveň mi bylo řečeno, že jde jen o dokreslování a že zvuk nových jednotek TwinPower vůbec v praxi zlý není. Tak uvidíme. Dříve než se svezeme, nějaký ortel nad ním jen těžko vyneseme. Ještě dodám, že v tomto ohledu lze podle predikcí nejvíce očekávat od špičkových verzí Cooper S a budoucího JCW. Nicméně neminou nás zřejmě ani hybridní provedení a další všemožní kočkopsi.

Jistější, ale asi vyměkl

Delší rozvor a širší rozchod kol budou jistě hrát velkou roli a pozitivně se podepíšou na stabilitě při vyšší rychlosti. Citelně větší vliv na dříve zábavné jízdní vlastnosti však bude mít upravená elastokinematika zadní nápravy, která byla údajně přizpůsobena na horší cesty. Vyslyšeny byly stížnosti některých zákazníků, že je podvozek až moc tvrdý. Mini tedy údajně trochu vyměkl ve prospěch komfortu a to zejména kvůli standardním variantám, které to musejí „vše zvládnout“ i bez adaptivních tlumičů.

Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy - 29 - Mini 2014 premiera vlastni foto 49Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy - 30 - Mini 2014 premiera vlastni foto 50Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy - 31 - Mini 2014 premiera vlastni foto 42

Důvodem může být i fakt, že diskutované pneumatiky s tužšími bočnicemi v nabídce hodlají u Mini a BMW nadále upřednosťnovat před těmi klasickými. Pro nás po této smutné zprávě důležité už jen to, že o plně vypínatelnou stabilizaci Mini nepřichází a uškodit by mohl jen elektrický posilovač řízení s funkcí Servotronic. Všechny silnější verze disponují elektronickou náhražkou samosvorného diferenciálu. Na otázku, zda na tom budou verze JCW jinak, se mi dostalo buď nijaké nebo záporné odpovědi.

Hmotnost narostla u všech verzí v řádech jen o desítky kilogramů a technika, která vadila všem, byla nahrazena. Teď mluvím hlavně o novém šestistupňovém automatu. To nová ručně řazená převodovka bude údajně přesnější a dokáže s pomocí elektroniky sama dávat meziplyny. Tak to mu je třeba v Nissanu 370Z a doufejme jen, že to půjde vypínat, na přesný „lidský” meziplyn s dvojitým vyšlápnutím spojky nic nemá. Hlavní otázkou zůstává, jak budou fungovat nové motory. Předně se těšíme na dvoulitr Cooperu S s výkonem 192 koní, který se mi také nejvíce líbil svým agresivnějším vzhledem. Jen doufám, že mu bylo na rozdíl od lehce bezcharakterního dvoulitru N20 z verzí BMW 28i přidáno nějaké kouzlo. Má menší vrtání i delší zdvih, a tak se možná bude na co těšit. Hlavní otázka pro většinu zákazníků však bude, jak se budou projevovat nové tříválce v útrobách Mini.

Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy - 32 - Mini 2014 premiera vlastni foto 26Nové Mini 2014 poprvé naživo: fotky, videa, první dojmy - 33 - Mini 2014 premiera vlastni foto 27

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše