Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi chystá superčtyřválec, má mít tak hladký chod jako V6 a V8
15.8.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Ingolstadt si nechal patentovat nové řešení čtyřválce. Hladkostí chodu má vyrovnat víceválce a být úspornější.
U čtyř kruhů, jakoby pochopili, že na BMW z hlediska pohonných jednotek ledasčems ztráceli, a tak se dali do práce. Za posledních 25 let navýšili výkon motoru TDI 0000013634 o sto procent, což zmínili v souvislosti s uvedením modelu A7 Sportback 3,0 TDI Competition. V posledních dnech také představili nový tříválec 1,4 TDI s magickou spotřebou 3,4 l/100 km a do budoucna pro SQ7 plánují ještě naftovou jednotku s dvojicí turbodmychadel, kterým bude „odspodu“ pomáhat elektricky poháněné dmychadlo.
Seznam ingolstadtských vynálezů tím ovšem ještě není vyčerpán. Podle odhaleného patentového snímku, který přistál na úřadě poprvé v loňském roce, se připravuje ve vývojovém oddělení Audi čtyřválec nevídané efektivity a kultury chodu, kterou se prý vyrovná i větším šesti a osmiválcovým jednotkám. Hlavním cílem tohoto projektu není nic jiného než snaha o další snižování emisí CO2, potažmo spotřeby u největších modelů. Například Audi A8 se o to v současné době už se čtyřválcem pokusilo, ale nevyhnulo se při tom použití elektromotoru. Pokud jste s ním už někdy jeli, určitě víte, že příjemnosti pohonu větších motorů prostě nedosahuje.
To se však má už brzy změnit s novým čtyřválcem, který použije radikálně odlišný vzhled od všech, které jsme dosud viděli. Pokud se zadíváte pozorně na přiložený nákres, můžeme z něho vyzkoumat neobvyklé spojení klikového hřídele s tím vyvažovacím, a sice prostřednictvím zvláštního kolébkového modulu s dalšími čtyřmi ojnicemi. Stejně tak zaujme i neobvykle umístěné ojnice pístů, které se nepohybují na stejné ose, jako klikový hřídel, jsou k němu totiž připevněny s přesahem.
Tato konstukce tedy velmi vzdáleně může připomínat principem vidlicové jednotky, přestože se jedná o řadový motor. Vše je prý navrženo k dosažení vítaného efektu protizávaží, to aby se zabránilo vytváření vnitřních sil, které u čtyřválců způsobují méně hladký chod - třebaže jsou osazeny klidně několika vyvažovacími hřídelemi. V případě, že by sekundární hřídel mohl být natočen, nové uspořádání by také mohlo disponovat variabilní kompresí ve válcích. Ostatně i dna pístu mají dost zajímavé tvary. Nechme se tedy překvapit, co z toho nakonec vypadne.


Nový čytřválec má přinést revoluci z hlediska kultivovanosti. Mohl by se tak objevit i v modelech, které hladký chod větších motorů přímo vyžadují
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nejnovější články
Nejprostornější moderní Dacii dnes koupíte neskutečně levně, litr místa pro náklad vás může přijít jen na 17 Kč
včeraŠéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
včeraVW začal prodávat levný klon Škody Kodiaq, s cenou od 350 tisíc Kč to bude hit
včeraJaponci těší staromilce, do výroby vrací už 23 let nevyráběný legendární motor, dokonce ve vylepšené podobě
včeraK mání je sotva jetý německý supersedan z časů výkonových válek, jeho unikátní specifikace dodnes bere dech
včera
Živá témata na fóru
- exclusive profiles for dating 09.15. 04:10 - Zubesuch89
- IT poradna 09.14. 20:52 - Zajda
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 09.14. 13:37 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.14. 12:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka