Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW chystá zadní světla s OLED, mají mít životnost jako celé auto
11.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Nové organické diody nejsou jen tenčí, ale také lehčí, snadněji formovatelné a ekologičtější. Je ale třeba další vývoj, aby lépe svítily.
V posledních letech se stáváme svědky stále častější modernizace světel. Zadní LEDky tak dnes již zřejmě nikoho nepřekvapí, u mnoha značek a modelů pak tuto technologii najdeme i vpředu. Jak nám ovšem ukázalo Audi na veletrhu elektroniky CES v Las Vegas, jde o poněkud zastaralé řešení. Tím moderním jsou laserové světlomety, které zvládají osvětlovat vozovku na několik set metrů dopředu, aniž by přitom rušily protijedoucí řidiče. S tímtéž systém vzápětí vyrukovalo BMW, které jej navíc od letošního podzimu pustí do prodeje jako příplatkovou výbavu u hybridního sporťáku i8.
Samozřejmě ani nepochybujeme o tom, že se daná technika rozšíří i na další modely, stejně jako lze s jejím výskytem počítat také u jiné konkurence než jen u té se čtyřmi kruhy ve znaku. Tím však máme vyřešenou jen přední část, ale co ta zadní? Tam zjevně zamíří světla typu OLED. Jejich podstatou jsou opětovně diody, tentokráte se však již nejedná o polovodičové krystaly, nýbrž o materiál na organické bázi.
Tyto diody jsou navíc poskládané převážně z polymerů v extrémně tenkých vrstvách, jež na výšku nemají ani 400 nanometrů (jeden nanometr je miliontina milimetru). Jsou tedy více než 150krát tenčí než lidský vlas, který měří okolo 0,06 mm. Celý komponent tak má na výšku zhruba 0,8 až 1,5 milimetru, neboť poskládán je z několika vrstev.
Stinnou stránkou celé věci je ovšem o trochu nižší svítivost, proto zpočátku budou novým diodám asistovat konvenčnější LEDky. Jakmile se však technologické možnosti posunou o trochu dále, pak BMW využije jen organické diody, přičemž teprve v ten moment je možné počítat s maximální úsporou energie a zároveň i snížením hmotnosti.
Mimo to ovšem mají nové diody další výhody. Jelikož totiž není k jejich výrobě třeba žádných speciálních materiálů a kovová složka v nich je extrémně malá, budete je moci na konci jejich životního cyklu vyhodit do běžného kontejneru na sklo. Tím se dále sníží dopad na životní prostředí.
Jen venkovní aplikací se ovšem mnichovská značka nezabývá. Kromě zadních koncových světel se totiž OLED objeví také v interiéru, kde bude vytvářet ambientní osvětlení. Díky možnosti tvarovat diody dle libosti by se přitom světlo mohlo dostat i do míst, kam normální LEDky nedosáhnou.
V obou případech vás pak může těšit životnost, která by měla být stejně dlouhá jako životní cyklus samotného vozu. Bude tedy zajímavé zjistit, jaká bude jejich cena. Ochrana životního prostředí je totiž sice fajn, ale tímto způsobem by se automobilky připravily o částečný zdroj obživy.
BMW chystá zadní světla tvořená organickými diodami. Ty jsou oproti konvenčním především tenčí, lehčí a ekologičtější
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 2 hodinami - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
včera - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
včera
Nejnovější články
- Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
před hodinou - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 2 hodinami - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
před 3 hodinami - Rusové chvíli před premiérou poprvé ukázali inovovanou Putinovu limuzínu, dostala citelně jiný vzhled
před 5 hodinami - Krvavá lázeň v Tesle pokračuje. Víkend přinesl další masové propouštění, firma zkouší vydělat, na čem se jen dá
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva