Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství

(+ video) Když přijde řeč na brzdy, neexistuje zvučnější jméno než Brembo. Své produkty posílá třeba i Ferrari, jak fungují jeho brzdy pro F1?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství

13.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Když přijde řeč na brzdy, neexistuje zvučnější jméno než Brembo. Své produkty posílá třeba i Ferrari, jak fungují jeho brzdy pro F1?

V nedávné době jsme se věnovali nejvýkonnějším brzdám, které budou mít za úkol zabrzdit osmitunový kolos z rychlosti přes 1 600 kilometrů v hodině. Jenomže ty jen tak neuvidíte a rozhodně asi ani nikdy nevyzkoušíte. Není ale příliš pravděpodobné ani to, že byste usedli do monopostu Formule 1, nicméně tyto stroje na televizních obrazovkách alespoň můžete vídat každý druhý týden. O to více by vás mělo zajímat, jaké součástky se dokážou postarat o deceleraci monopostů v královně motorsportu.

Není snad povolanějšího v oboru než společnosti Brembo. Tato firma ostatně už několik let dodává ty nejlepší brzdy pro nejvýkonnější silniniční automobily v čele s Ferrari, ale hlavní pozornost si získává svými počiny pro motoristický sport. Je dodavatelem brzdových systémů pro IndyCar a právě pro Formuli 1.

Přiložené video objasňuje kompletní brzdovou soustavu italského výrobce doslova od pedálu po destičky. Na první pohled by se celá skládačka mohla podobat tomu, co vozí váš rodinný vůz, ale v tomto případě je každý komponent samozřejmě ze značně odolnějšího materiálu, přizpůsoben extrémním podmínkám vysokovýkonných monopostů tak, aby byl schopen vydržet celý závod a fungoval před každou další zatáčkou stejně jako v té předcházející. Tyto konkrétní prý zvládnou samy o sobě až 6G.

Mezi nejvýraznějšími díly hledejme například hliníkové brzdové šestipístky z jediného kusu, karbonové kotouče (bez děrování, u CCB pochopitelně) a destičky, speciální zásobníky brzdové kapaliny a jejich náplň nízké stlačitelnosti s vysokým stupněm varu či válce rozdílného průměru. Zajímavostí číslo jedna je ovšem samotná technologie, která funguje standardně po drátě (brake-by-wire) na základě tlaků v brzdové soustavě přes jednotku ERS-K. V případě jejího výpadku je tu samozřejmě záloha, která už elektroniky k činnosti nevyužívá.

Jednotka ERS-K (Energy Recovery System - Kinetic) je zde kvůli regeneraci kinetické energie a umožňuje využívat například daleko menších zadních brzd než bylo nutné předtím. Její využití souvisí s novou legislativou, která se pro rok 2014 postarala o zavedení šestiválcových přeplňovaných motorů se systémy obnovení energie. Dočkali jsme se tak hybridních technologií, které však nemohou divákům nabídnout tolik jako Formule 1 z druhé poloviny osmdesátých let.


Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství - 1 - Brembo brzdy pro F1 2014 01Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství - 2 - Brembo brzdy pro F1 2014 02Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství - 3 - Brembo brzdy pro F1 2014 03Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství - 4 - Brembo brzdy pro F1 2014 04Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství - 5 - Brembo brzdy pro F1 2014 05Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství - 6 - Brembo brzdy pro F1 2014 06Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství - 7 - Brembo brzdy pro F1 2014 07Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství - 8 - Brembo brzdy pro F1 2014 08Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství - 9 - Brembo brzdy pro F1 2014 09Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství - 10 - Brembo brzdy pro F1 2014 10Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství - 11 - Brembo brzdy pro F1 2014 11Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství - 12 - Brembo brzdy pro F1 2014 12
Brzdy Formule 1 jsou možná těmi nejnamáhánějšími, neboť musí vydržet fungovat na sto procent po celý závod. Rozborka Bremba se hodí nejen fanouškům

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše