Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ferrari 4RM: pohon všech kol pro FF představen na videu
5.3.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ferrari letos představilo svůj první vůz s pohonem všech kol vlastní konstrukce. Zajímá vás, jak funguje? Máme podrobnosti i vysvětlující video.
Doplněno 5.3. 13:30 a 9.3. 7:00: Po rozproudivší se diskusi jsme se pokusili o systému zjistit více. Krom popsaných prvků 4RM dále používá malou převodovku se dvěma dopřednými stupni, které přibližně odpovídají druhému a čtvrtému stupni dvouspojkové automatické převodovky umístěné v zadní části vozu. O té se bohužel Ferrari na videu nezmiňuje. První stupeň je zařazen v nízkých rychlostech, druhý pak ve vyšších, zbylý rozdíl mezi otáčkami motoru a kol eliminují obě ze spojek. Pohon všech kol je ve výsledku k dispozici pouze pro jízdu na první čtyři rychlostní stupně nebo při zařazeném zpétném chodu - pětka, šestka a sedmička si musejí vystačit s pohonem zadní osy.
Systém tedy není natolik jednoduchý, jak se na první pohled může zdát, přesto má zůstat lehčí a zachovat vozu charakter Ferrari s pohonem zadních kol. Felippe Massa, který měl možnost FF testovat (a teď odhlédněme od toho, že není zrovna nezaujatý) konstatoval, že vůz se pocitově chová stejně jako 599 GTB s klasickým pohonem zadních kol. Více ukáže leda praktický test...
Ferrari letos překvapilo svět modelem FF, který se vyznačuje hned několika zvláštnostmi. Pomineme dnes jeho odvážnou koncepci i svérázný vzhled a podíváme se více pod jeho kapotu, kde krom výjimečného motoru najdeme též zcela nový pohon všech kol s označením 4RM neboli quattro ruote motrici.
Automobilka se hned při prvotním představení pochlubila tím, že její systém 4x4 je o polovinu lehčí než stejná řešení konkurence a příliš tedy neovlivňuje optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy (47:53). Nyní se konečně můžeme jasně dozvědět, proč tomu tak je.
Tento systém pohonu všech kol je ve své podstatě připojitelný a za normální trakce je tak veškerý výkon posílán na zadní osu. V momentě, kdy se podmínky zhorší, dokáže poslat výkon i na kola přední a to prý za čas o 30 procent kratší než je běžné (bohužel nevíme, co Ferrari považuje za běžné).
To zní vcelku obvykle, kouzlo řešení Ferrari je v něčem jiném. Systém je totiž napojen přímo na klikovou hřídel motoru a díky dvojici vícelamelových spojek dokáže přenášet výkon samostatně přímo na přední kola. To je významný rozdíl oproti podobným systémům u vozů, které ve výchozím provedení disponují pohonem zadních kol. U nich totiž výkon směřuje obvykle nejprve do převodovky a teprve za ní je směrován zpět na přední osu, takto funguje např. xDrive od BMW. Výhodou přístupu Ferrari je pak o mnoho méně „hardwaru” potřebného pro přenos výkonu i na přední kola, a právě proto může být systém o tolik lehčí.
Pokud by vám jeho fungování z našeho popisu nebylo jasné, přiložené video vám snad vše osvětlí. Kdybyste si raději chtěli prohlédnout akčnější video s FF, zamiřte tímto směrem, zajímat by vás mohla i fotodokumentace nedávného odhalení vozu na ženevském autosalonu.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 05:27 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis