Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží

Nový motor Koenigseggu může dočista změnit dnešní vnímání litrových výkonů. Má mít malé vrtání a velký zdvih, čímž sníží tepelné ztráty a zvýší životnost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží

16.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nový motor Koenigseggu může dočista změnit dnešní vnímání litrových výkonů. Má mít malé vrtání a velký zdvih, čímž sníží tepelné ztráty a zvýší životnost.

Značka Koenigsegg je proslulá svými stroji s ohromnými výkony, které si může dovolit jen pár vyvolených. Její vývoj se ale neorientuje jen na takto koncipované vozy, v poslední době stále více vystrkuje růžky s revoluční bezvačkovou technologii, které říká FreeValve. Tu se snaží dostat do sériové výroby v podstatně obyčejnějších autech, však už představila hotový motor určený pro vůz značky Qoros.

FreeValve ve skutečné výrobě zatím není, jeho možnosti jsou ale velmi slibné. A Koenigsegg se s vývojem „obyčejnějších” pohonných jednotek evidentně nehodlá zastavit na této metě. Sám šéf Christian von Koenigsegg nyní odhalil, že jeho firma pracuje na 1,6l motoru, který by měl 400 koní a mohl by též pohánět sériově vyráběný, silniční vůz.

To je 250 koní na litr, něčemu takovému se ani ty nejlepší současné benziny zdaleka neblíží. Je to na první pohled až nesmyslné číslo, alespoň v plně produkčním autě, ale podle Koenigseggu je možné, aby takový motor byl postaven a bez problémů sloužil. „Stejné principy, jako u motorů Agery a Regery, je možné aplikovat na menší motory,” říká Christian von Koenigsegg. Takovéto skoky ve vývoji jsou podle něj u Koenigseggu možné, protože velcí výrobci se nesnaží. Prý se nechtějí pouštět do drahého vývoje, když jim fungují stávající řešení a konkurence je nenutí posouvat možnosti výrazně dále.

„Snížením vrtání a prodloužením zdvihu jsme schopni snížit tepelné ztráty v motoru. Také jsme použili kované písty a ojnice a velmi kvalitní ventily, které dělají motory maximálně efektivními. Jsou to dražší díly, ale v masové produkci to tak strašné nebude. (...) Přidáme-li technologii FreeValve, můžeme efektivitu zvýšit o další 3 - 4 procenta, což je ohromné,” vysvětluje dále Christian von Koenigsegg.

Přeplňování je samozřejmostí, prý to ovšem nebude elektrickým turbem, které se dnes zdá být dalším podstatným krokem ve vývoji přeplňování. Podle Christiana von Koenigsegga je to „z mnoha důvodů zajímavá technologie, ale je neohrabaná, drahá a těžká, přitom se to dá udělat jednodušeji”. A vskutku, např. systém Audi SQ7 s elektrickými turby je docela složitý.

Koenigsegg aktuálně nemá auto, do kterého by takový motor mohl namontovat a jeho hypersportech jej nečekejme. Cílem nesporně je takový motor masově vyrábět a dostat jej do nějakého obyčejnějšího auta, než jsou Regera a spol, zatím ale má hlavně sloužit jako důkaz, že tahle idea může fungovat a že potenciál spalovacích motorů není vyčerpán.

Jak dlouho si ještě na výsledek počkáme, zatím není jisté - konkrétní termín zatím nezazněl. Když už se ale zprávy o takovémto motoru dostávají cíleně do médií, je pravděpodobné, že inženýři Koenigseggu jsou na dobré cestě a dalších detailů se dočkáme co nevidět.


Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží - 1 - qoros qamfree 3 peking 23Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží - 2 - qoros qamfree 3 peking 22Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží - 3 - qoros qamfree 3 peking 15Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží - 4 - Qoros Qamfree 3 dalsi 02Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží - 5 - Qoros Qamfree 3 dalsi 01Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží - 6 - qoros qamfree 3 peking 01Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží - 7 - qoros qamfree 3 peking 21Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží - 8 - Qoros Qamfree 3 dalsi 03Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží - 9 - Qoros Qamfree 3 dalsi 04
Koenigsegg nedávno ukázal hotový motor s technologií FreeValve. Jeho parametry zněly skvěle, automobilka ale zjevně myslí na ještě docela jiné výsledky

Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží - 10 - freevalve camless engine animace 01Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží - 11 - freevalve camless engine animace 02Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží - 12 - freevalve camless engine animace 03Koenigsegg pracuje na motoru 1,6 s 400 koňmi. Říká, že velcí výrobci se nesnaží - 13 - freevalve camless engine animace 04
Bezvačkový rozvod pomůže i dnes probíranému motoru, je to ale jen část skládačky

Zdroj: Car Buzz

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše