Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nissan CMF: japonská odpověď na platformu MQB od Volkswagenu
1.3.2012 | Miro Mihálik | 3 příspěvky
Padesát nových modelu do roku 2016 je vskutku neskromný plán Nissanu. Pomoci v jeho realizaci by měla nová modulární platforma CMF.
Power 88 je Nissanem loni vyhlášený strategický program radikálního rozvoje. Do roku 2016 počítá s nárůstem tržního podílu na osm procent a zvýšení zisku rovněž na osm procent - odtud ony dvě osmičky. Nyní japonská značka konkretizuje, jak toho chce dosáhnout. Jedním z nejdůležitějších prostředků k uvedení více než padesáti novinek bude zbrusu nová platforma CMF (Common Module Family), která se stane základem pro všechny příští modely od roku 2013.
Podobně jako to předvádí německý koncern Volkswagen se svými společnými platformami MQB (Modularer Querbaukasten), MLB (Modularer Längsbaukasten) a MSB (Modularer Standardbaukasten) pokrývající všechny automobilové segmenty, popřípadě aktuálně Volvo s novým šasi SPA (Scalable Platform Architecture), také japonské automobilce nejde o nic jiného, než další radikální úsporu nákladů a zjednodušení i harmonizaci technologického procesu výroby ve všech továrnách Nissanu.
Tato snaha by neměla šanci na úspěch, pokud by se konstruktérům nepodařilo navrhnout (v závislosti na rozmanitosti jednotlivých automobilových segmentů) takřka zázračně modulární platformu, nicméně přesně tohle vyrobili. Lépe než slova poslouží k demonstraci schopností CMF obrázek Nissanu ukazující možnosti vzájemné kombinace jednotlivých segmentů automobilu.
Dělí se na střed platformy (podlahu) se zadní nápravou, blok určující pozici sedadel, přední nápravy a motorového prostoru definujícího zároveň výšku přídě. Nissan evidentně zvládl vzájemnou kompatibilitu natolik, že z relativně jednoduchých celků bude schopen stavět malé hatchbacky, sedany, SUV a vany a současně u menších modelů vytvářet různé karosářské varianty.
Co není v této chvíli vůbec jasné, je účast Renaultu na vývoji a participaci CMF. Francouzská značka je bezesporu nepostradatelným (a majoritním) strategickým partnerem ve společném podniku, takže je jasné, že bez ní to rozhodně nepůjde. Nissan se na toto téma vůbec nevyjadřuje a celá akce vypadá jako separovaná iniciativa Carlosa Ghosna ve prospěch japonské poloviny koncernu.
Pravdou bude zřejmě opak a s největší pravděpodobností byl Renault „pozapomenut“ pouze z formálního hlediska, aby to zbytečně nezdůrazňovalo možnou kanibalizaci francouzských a japonských modelů. Každopádně bude zajímavé sledovat, jak si Nissan poradí s výzvou uvést do provozu přes padesát nových aut během tří let.
Jeden modulární základ pro všechny automobilové segmenty - takto má vypadat plán využití nové platformy CMF
Diskuze 3 příspěvky
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 minutami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry