Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Podle Audi je karbon příliš drahý, budoucnost vidí v mixování materiálů
19.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německá značka vidí budoucnost ve správné metodě pájení oceli, hliníku a karbonu dohromady. Pak půjde cena dolů a výroba poběží jako na drátkách.
Když jsme vám poprvé pořádně představovali nový koncept Audi Sport Quattro, neubránili jsme se srovnání s BMW i8. Oba vozy svým hybridním pohonem hodlají zaujmout stejnou klientelu, jenže zatímco v Mnichově ale kladli důraz hlavně na nízkou hmotnost, v Ingolstadtu hrál prim výkon. Proto se ostatně koncept se čtyřmi kruhy ve znaku může chlubit 700 koňmi, zatímco plug-in hybrid s bílou vrtulí na modrém pozadí kontruje 1 490 kilogramy.
Důvodem této nízké hmotnosti je samozřejmě fakt, že pro BMW se karbon momentálně stal jedním z hlavních stavebních materiálů. Audi jej však shledává příliš drahým, kvůli čemuž u konceptu Sport Quattro využilo uhlíková vlákna víceméně jen na čelní spoiler a zadní difuzor. Zbytek však již tvoří vysokopevnostní ocel a hliník, tedy o poznání levnější, dostupnější, ale také těžší materiály.
„Vyrobit část automobilu z karbonu je velmi drahé,“ řekl minulý týden na autosalonu ve Frankfurtu Dr. Ulrich Hackenberg, člen správní rady Audi AG zodpovědný za technický vývoj. „Proto na cenu materiálu hledíme již na počátku, stejně jako na jeho pevnost. Myslím si totiž, že je potřeba mít ve voze správný materiál na tom pravém místě. A výzvou je, jak je spojit dohromady.“
Budoucnost Audi tak očividně leží v mixování materiálů, neboť podle Hackenberga je třeba zajistit nejen nízké výrobní náklady a efektivitu, ale také bezpečnost. Proto by rám čelního okna měla tvořit vysokopevnostní ocel, zatímco prostorový rám bude vyrobený z kliníku a veškeré další panely z laminované oceli, plastů nebo případně z karbonových vláken.
Pro tento mix je ale třeba zajistit „ rozdílné nástroje i rozdílné roboty“. Proto příštím krokem Audi v rámci odlehčování budou nové metody, které mají řešit efektivní spojení kompozitů s ocelí nebo hliníkem. Stejně jako se značka bude snažit přijít se způsobem, jak karbonová vlákna nebo plast spájet s ocelí.
Správná metoda je přitom dle Hackenberga velmi důležitá, neboť frekvenci výroby definuje její nejslabší článek. Bylo by tak prý zcela zbytečné, kdyby modely Audi dostaly celou řadu exotických materiálů, když by jejich montáží docházelo ke zpomalení celého výrobního procesu. Ten by se totiž následně velmi prodražil.
Před německou automobilkou tak rozhodně neleží snadný úkol, na jeho vyřešení ale nemá příliš mnoho času. Podle reportu z počátku letošního roku by totiž obdobné metody, výrobní postupy a mixované materiály mohly být využity již u nové generace Audi Q7. A ta má dorazit příští rok.
Nový koncept Audi Sport Quattro není s hmotností 1 850 kg zrovna lehkým vozem. Ve srovnání s karbonovým BMW i8 bychom jej dokonce mohli nazvat obézním
Zdroj: MotorAuthority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
před 7 hodinami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- MOTO TEST CAMP Soběslav: 18.–19. května 2024 13:30
- Red Bull Rookies Cup v Jerezu 10:00
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
Nejnovější články
- Vietnamec, který i v Česku vydělal jmění na nudlích, pěchuje do své chřadnoucí automobilky další a další miliardy
před 3 hodinami - V prodeji se objevily díly na vzácnou ostrou verzi legendárního McLarenu F1, na tohle jsme všichni chudí
před 5 hodinami - Zánovní Fisker utrpěl totální škodu kvůli neviditelnému poškození dveří, na vině je hlavně výrobce
před 6 hodinami - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
před 7 hodinami - Ford lituje, že vsadil na elektromobily. S padajícími prodeji prodělává přes 3 miliony na kuse, nohama na zem se ale vrací pomalu
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva