Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba

Porsche vyvíjí zcela nové motory. Plochou koncepci neopouští, atmosférické plnění ale ano a bude vyhrazeno je verzím GT3. Osmiválcový boxer bude též.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba

9.9.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Porsche vyvíjí zcela nové motory. Plochou koncepci neopouští, atmosférické plnění ale ano a bude vyhrazeno je verzím GT3. Osmiválcový boxer bude též.

Porsche je v současné době na koni, odbytům se velmi daří. Tržby v prvním pololetí roku 2013 vzrostly o čtyři procenta na 7,03 miliardy Eur, provozní zisk 1,29 miliardy Eur je o tři procenta vyšší než vloni a vyrobeno bylo o úctyhodných 18 % aut více, celkem 81 565 vozů. A pokud chcete tento trend udržet (v dobrém i zlém, podívejte se na tržby a zisky nekorelující s rostoucím odbytem), musíte nadále sázet na stejná řešení. Porsche ta kromě již ohlášeného supersportu 960 vyvíjí také nové motory, z nichž každému příznivci značky dobře nebude. Ploché uspořádání tedy zůstane, výhod nízkého těžiště se Porsche nechce vzdát, vysoký objem a atmosférické plnění ale už ne vždy.

Již zmíněné Porsche 960 by mělo dostat přeplňovaný pětilitrový osmiválcový boxer, který by měl dávat 750 koní, a to bez pomoci elektromotorů. Bude to tak to nejvýkonnější, co ze zuffenhausenské továrny kdy vyjelo. O přenos této síly na asfalt se postará převodovka PDK a všechna čtyři kola, za to se, tedy až na onen automat, asi na Porsche bude zlobit jen málkdo.

Osmiválec je dokonce již ve fázi testování. Vychází z šestiválce 3,8 litru a se stejným vrtáním a zdvihem dávají dva válce navíc 5 067 ccm. Ventily mají variabilní časování VarioCam Plus a měl by dostat dvě turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek. 750 koní má přitom být jen začátek - nebude údajně problém se dostat přes osm stovek koní, což zní velmi hezky. Porsche 960 by se tak mělo dostat přes 360 km/h.

Co však už tak skvělé není, je informace, že i další motory dostanou turba. O čtyřválci se ví už delší dobu, včetně předpokladu, že bude pohánět i některé verze 911. Obecný trend downsizingu a přeplňování se bohužel nevyhne ani německé legendě, která se zatím držela atmosférického plnění. Turba sice přinesou větší výkon - budoucí třílitrový šestiválec se dvěma turby s proměnnou geometrií lopatek a proměnným časováním ventilů by měl podávat okolo 420 koní - dnešní charakter si ale zachovají jen stěží. Rozdílné výkony různých verzí budou patrně zásluhou různého nastavení řídící jednotky a pochopitelně i dílčích modifikací mechaniky.

Modely 911 GT3 a 911 GT3 RS by však měly zůstat přeplňování ušetřeny, úplné dobrovolně ale tento krok Porsche podniknut nehodlá - gététrojky totiž slouží jako základ pro závodní GT3 R a GT3 RSR, které turba mít nesmějí.

Čtyřválec by měl mít dvě varianty - ta o objemu 2,5 litru by měla mít jedno turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek umístěné uprostřed, zatímco menší dvoulitr by měl mít turba dvě, klasicky po stranách. Ta však budou mít geometrii lopatek pevnou. Výkony budou úctyhodné - dvoulitr má podávat až 270 koní a 2,5litr až 380. Pochopitelné je také použití dvou vačkových hřídelí v každé hlavě válců. Motory by měly být stavěny na stejném základu a snaha o co největší počet shodných dílů hovoří pro stejný poměr vrtání a zdvihu u dvoulitrového čtyřválce a třílitrového šestiválce.

Kromě Boxsteru, Caymanu a 911 by se čtyřválce měly objevit i v připravovaném malém SUV Macan. Zpočátku ale Macan dostane šestiválce; model S by měl disponovat zhruba 330 koni, ve verzi Macan Turbo pak asi 390 koni. Výkonový rozdíl je opět daný jiným nastavením, přeplňované jsou oba motory. Přeplňované šestiválce postupně nahradí také atmosférické osmiválce v Cayenne a Panameře, Turbu S však zůstane pod kapotou přeplňovaná V8.

Ani příznivci vznětových motorů samozřejmě u Macanu nepřijdou zkrátka - objeví se zde naftová V6, známá z Cayenne, se zhruba 250 koni. Není vyloučen ani naftový dvoulitr TDI od Audi, který by zde mohl být naladěn na výkon někde okolo dvou stovek koní. Později přibude také hybrid.

Ani nový přeplňovaný šestiválec, ani motor o dva válce menší však neuvidíme dříve než v roce 2015. Zejména u Macanu se však více informací pravděpodobně dozvíme na letošním autosalonu v Los Angeles, kde se má tento model představit.


Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 1 - porsche novy trilitr turbo

Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 2 - Porsche Macan nove foto 01Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 3 - Porsche Macan nove foto 02Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 4 - Porsche Macan nove foto 04

Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 5 - Porsche Boxster 981 2012 oficialni dalsi 11Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 6 - Porsche Boxster 981 2012 oficialni dalsi 12Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 7 - Porsche Boxster 981 2012 oficialni dalsi 13Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 8 - Porsche Boxster 981 2012 oficialni dalsi 14Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 9 - Porsche Boxster 981 2012 oficialni dalsi 15Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 10 - Porsche Boxster 981 2012 oficialni dalsi 16Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 11 - Porsche Boxster 981 2012 oficialni dalsi 17Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 12 - Porsche Boxster 981 2012 oficialni dalsi 18Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 13 - Porsche Boxster 981 2012 oficialni dalsi 23Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 14 - Porsche Boxster 981 2012 oficialni dalsi 10Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 15 - Porsche Boxster 981 2012 oficialni dalsi 09

Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 16 - Porsche Cayman 981 2013 oficialni nove 07Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 17 - Porsche Cayman 981 2013 oficialni nove 08Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 18 - Porsche Cayman 981 2013 oficialni nove 09Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 19 - Porsche Cayman 981 2013 oficialni nove 10Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 20 - Porsche Cayman 981 2013 oficialni nove 11Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 21 - Porsche Cayman 981 2013 oficialni nove 13Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 22 - Porsche Cayman 981 2013 oficialni nove 14Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 23 - Porsche Cayman 981 2013 oficialni nove 15Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 24 - Porsche Cayman 981 2013 oficialni nove 18Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 25 - Porsche Cayman 981 2013 oficialni nove 19Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba - 26 - Porsche Cayman 981 2013 oficialni nove 23
Nové motory se budou týkat prakticky všech modelů Porsche

Zdroj: AutoZeitung

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.