Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba
9.9.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Porsche vyvíjí zcela nové motory. Plochou koncepci neopouští, atmosférické plnění ale ano a bude vyhrazeno je verzím GT3. Osmiválcový boxer bude též.
Porsche je v současné době na koni, odbytům se velmi daří. Tržby v prvním pololetí roku 2013 vzrostly o čtyři procenta na 7,03 miliardy Eur, provozní zisk 1,29 miliardy Eur je o tři procenta vyšší než vloni a vyrobeno bylo o úctyhodných 18 % aut více, celkem 81 565 vozů. A pokud chcete tento trend udržet (v dobrém i zlém, podívejte se na tržby a zisky nekorelující s rostoucím odbytem), musíte nadále sázet na stejná řešení. Porsche ta kromě již ohlášeného supersportu 960 vyvíjí také nové motory, z nichž každému příznivci značky dobře nebude. Ploché uspořádání tedy zůstane, výhod nízkého těžiště se Porsche nechce vzdát, vysoký objem a atmosférické plnění ale už ne vždy.
Již zmíněné Porsche 960 by mělo dostat přeplňovaný pětilitrový osmiválcový boxer, který by měl dávat 750 koní, a to bez pomoci elektromotorů. Bude to tak to nejvýkonnější, co ze zuffenhausenské továrny kdy vyjelo. O přenos této síly na asfalt se postará převodovka PDK a všechna čtyři kola, za to se, tedy až na onen automat, asi na Porsche bude zlobit jen málkdo.
Osmiválec je dokonce již ve fázi testování. Vychází z šestiválce 3,8 litru a se stejným vrtáním a zdvihem dávají dva válce navíc 5 067 ccm. Ventily mají variabilní časování VarioCam Plus a měl by dostat dvě turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek. 750 koní má přitom být jen začátek - nebude údajně problém se dostat přes osm stovek koní, což zní velmi hezky. Porsche 960 by se tak mělo dostat přes 360 km/h.
Co však už tak skvělé není, je informace, že i další motory dostanou turba. O čtyřválci se ví už delší dobu, včetně předpokladu, že bude pohánět i některé verze 911. Obecný trend downsizingu a přeplňování se bohužel nevyhne ani německé legendě, která se zatím držela atmosférického plnění. Turba sice přinesou větší výkon - budoucí třílitrový šestiválec se dvěma turby s proměnnou geometrií lopatek a proměnným časováním ventilů by měl podávat okolo 420 koní - dnešní charakter si ale zachovají jen stěží. Rozdílné výkony různých verzí budou patrně zásluhou různého nastavení řídící jednotky a pochopitelně i dílčích modifikací mechaniky.
Modely 911 GT3 a 911 GT3 RS by však měly zůstat přeplňování ušetřeny, úplné dobrovolně ale tento krok Porsche podniknut nehodlá - gététrojky totiž slouží jako základ pro závodní GT3 R a GT3 RSR, které turba mít nesmějí.
Čtyřválec by měl mít dvě varianty - ta o objemu 2,5 litru by měla mít jedno turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek umístěné uprostřed, zatímco menší dvoulitr by měl mít turba dvě, klasicky po stranách. Ta však budou mít geometrii lopatek pevnou. Výkony budou úctyhodné - dvoulitr má podávat až 270 koní a 2,5litr až 380. Pochopitelné je také použití dvou vačkových hřídelí v každé hlavě válců. Motory by měly být stavěny na stejném základu a snaha o co největší počet shodných dílů hovoří pro stejný poměr vrtání a zdvihu u dvoulitrového čtyřválce a třílitrového šestiválce.
Kromě Boxsteru, Caymanu a 911 by se čtyřválce měly objevit i v připravovaném malém SUV Macan. Zpočátku ale Macan dostane šestiválce; model S by měl disponovat zhruba 330 koni, ve verzi Macan Turbo pak asi 390 koni. Výkonový rozdíl je opět daný jiným nastavením, přeplňované jsou oba motory. Přeplňované šestiválce postupně nahradí také atmosférické osmiválce v Cayenne a Panameře, Turbu S však zůstane pod kapotou přeplňovaná V8.
Ani příznivci vznětových motorů samozřejmě u Macanu nepřijdou zkrátka - objeví se zde naftová V6, známá z Cayenne, se zhruba 250 koni. Není vyloučen ani naftový dvoulitr TDI od Audi, který by zde mohl být naladěn na výkon někde okolo dvou stovek koní. Později přibude také hybrid.
Ani nový přeplňovaný šestiválec, ani motor o dva válce menší však neuvidíme dříve než v roce 2015. Zejména u Macanu se však více informací pravděpodobně dozvíme na letošním autosalonu v Los Angeles, kde se má tento model představit.
Nové motory se budou týkat prakticky všech modelů Porsche
Zdroj: AutoZeitung
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 2 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 4 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva