Převodovka budoucnosti od VW otáčí kormidlo dějin, má pouhé čtyři rychlosti

I Volkswagen dříve počítal s tím, že nabídne 10stupňovou převodovku. Plány na ni zrušil, teď víme, kam míří místo toho.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Převodovka budoucnosti od VW otáčí kormidlo dějin, má pouhé čtyři rychlosti

17.10.2018 | Petr Prokopec

Převodovka budoucnosti od VW otáčí kormidlo dějin, má pouhé čtyři rychlosti

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

I Volkswagen dříve počítal s tím, že nabídne 10stupňovou převodovku. Plány na ni zrušil, teď víme, kam míří místo toho.

Mezi výrobci aut v posledních letech zuří nejen výkonová válka, ale i boj o to, kdo nabídne vyšší počet převodových rychlostí. Osmistupňové automaty jsou dnes tak nějak normou, stále častější jsou devítistupňové a některé automobilky chystají nebo už dokonce nabízí deseti- až jedenáctistupňové skříně. Patřil mezi ně i Volkswagen, který v roce 2013 odhalil plány na 10stupňový automat a o rok později k němu vypustil i technické detaily. Loni jsme se ale dozvěděli, ze tyto záměry zamířili do koše, 10stupňový automat, by byl příliš náročný a drahý.

Znamená to tedy, že Volkswagen zůstane pozadu a vystačí si nanejvýš s 8 rychlostmi? Nikoli, vystačí si dokonce se čtyřmi. To není vtip, Němci chystají řešení, které hon za co nejvyšším počtem rychlostních stupňů staví do docela nového světla a připomíná trochu snahu Lexusu, který hybridnímu kupé LC 500h, dal též jen čtveřici stupňů.

Japonci tehdy uvedli, že převodovky CVT, které jsou běžně s hybridními vozy spojené, nechávají často pohonnou jednotku vytáčet, aniž by ovšem nárůst otáček korespondoval s akcelerací. A to nedělá dobrotu. Proto Lexus sáhl po menším počtu fyzických rychlostí s tím, že „hluchá místa“ pomáhá zacelit právě elektromotor. A novinka Volkswagenu, která si říká Vario-Drive, míří podobným směrem.

Podstatou ale není to, že má „čtyři rychlosti a nic”, tento počet klasických, „fyzických” rychlostí je jen součástí většího komplexu. Němci jej označují za revoluční, a tak k němu prozradili jen omezené množství informací, konstatují ale, že vedle čtyř tradičních rychlostí má Vario-Drive ještě dva „variabilní stupně” a pět „elektrických řadicích fází”.

Pochopili jste správně, Vario-Drive bude fungovat jen s použitím elektromotoru, ten má ale brzy být součástí prakticky každého nového auta od VW. Automobilka prezentuje Vario-Drive jako mix mezi automatem s hydrodynamickým měničem točivého momentu (tak mají fungovat ony čtyři stupně) a CVT (tak ony dva), kterým pomáhá elektromotor s výkonem až 150 kW (204 koní). Jeho výkon ale může být i mnoho nižší, klidně jen pár desítek koní - to bude záležet na konkrétním modelu a verzi.

Malá elektrická jednotka je přitom usazena v zadní části převodovky, tedy co nejblíže středu vozu, aby tím mohlo být dosaženo ideálního rozložení hmotnosti. Z této koncepce ale plyne i jedna nevýhoda - převodovka totiž takto dokáže roztáčet pouze přední, nikoliv i zadní či všechna kola. VW do budoucna počítá s tím, že pokud bude chtít nabídnout pohon 4x4, i zadní kola roztočí znovu jen elektromotor - přední tedy obstará Vario-Drive, zadní ryze elektřina, se všemi výhodami i nevýhodami.

Mnoha dalšími technickými detaily nemůžeme sloužit. VW pouze dodává, že toto řešení pracuje s ozubenými sponami, které nahrazují hydraulickou přítlačnou sílu konvenčních převodovek, což má přispět k vyšší efektivitě celého ústrojí. A že s využitím Vario-Drive počítá u podélně usazených motorů, což je ovšem logické už z výše popsaného řešení pohonu všech kol - podélné uložení by tu rázem ztrácelo své kouzlo.

Volkswagen dosud neuvedl, kdy s nasazením nového automatu počítá v sériové produkci, počítejme ale s relativně blízkým datem. „Jemně hybridní” má být standardně už nový Golf nebo alespoň některé jeho verze. Dá se pak počítat s tím, že tyto varianty už nedostanou automat DSG, ale právě Vario-Drive, který bude součástí celého „pohonného balíčku” - má totiž přinést jednoznačně nižší spotřebu paliva resp. emise CO2 i v novém testovacím cyklu WLTP, a to je něco, po čem teď automobilky půjdou především. Němci navíc dodávají, že Vario-Drive je připraven na použití ve vozech spalujících benzin, naftu, LPG, CNG, vodík, prostě cokoli. A i to naznačuje, jak moc to s touto „převodovkovou budoucností” myslí vážně.

Vario-Drive v akci jsme bohužel neměli možnost poznat, a tak můžeme na základě hrubého popisu jejího fungování pouze přemýšlet, jak se bude projevovat v praxi. Představte si ale něco jako čtyřstupňový automat, který bude umět posunout otáčky motoru i do jiných než čtyřech přesně definovaných míst s pomocí čehosi na způsob variátoru. A případný nedostatek výkonu spalovacího motoru vykryje elektromotorem schopným přidat do hry další desítky nebo u výkonných modelů klidně i přes 100 koní výkonu. Na další detaily musíme počkat.


Převodovka budoucnosti od VW otáčí kormidlo dějin, má pouhé čtyři rychlosti - 1 - VW Vario-Drive 2017 prvni lepsi 01Převodovka budoucnosti od VW otáčí kormidlo dějin, má pouhé čtyři rychlosti - 2 - VW Vario-Drive 2017 prvni lepsi 01a
Převodovka budoucnosti od VW otáčí kormidlo dějin, má pouhé čtyři rychlosti - 3 - VW Vario-Drive 2017 prvni lepsi 01bPřevodovka budoucnosti od VW otáčí kormidlo dějin, má pouhé čtyři rychlosti - 4 - VW Vario-Drive 2017 prvni lepsi 01c
Převodovka budoucnosti od VW otáčí kormidlo dějin, má pouhé čtyři rychlosti - 5 - VW Vario-Drive 2017 prvni lepsi 02
Volkswagen zatím převodovku Vario-Drive představil pouze takto, i s informacemi poněkud tajnůstkaří

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše