VW odhalil převodovku budoucnosti. Otáčí kormidlo, má pouhé čtyři fyzické rychlosti

I Volkswagen donedávna počítal s tím, že nabídne 10stupňovou převodovku. Plány na ni zrušil, teď víme, kam míří místo toho - k převodovce Vario-Drive.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

VW odhalil převodovku budoucnosti. Otáčí kormidlo, má pouhé čtyři fyzické rychlosti

14.7.2017 | Petr Prokopec | 42 příspěvků

I Volkswagen donedávna počítal s tím, že nabídne 10stupňovou převodovku. Plány na ni zrušil, teď víme, kam míří místo toho - k převodovce Vario-Drive.

Mezi výrobci aut v posledních letech zuří nejen výkonová válka, ale i boj o to, kdo nabídne vyšší počet převodových rychlostí. Osmistupňové automaty jsou dnes tak nějak normou, stále častější jsou devítistupňové a některé automobilky chystají nebo už dokonce nabízí deseti- až jedenáctistupňové skříně. Patřil mezi ně i Volkswagen, který v roce 2013 odhalil plány na 10stupňový automat a o rok později k němu vypustil i technické detaily. Letos jsme se ale dozvěděli, ze tyto záměry zamířili do koše, 10stupňový automat, by byl příliš náročný a drahý.

Znamená to tedy, že Volkswagen zůstane pozadu a vystačí si s nanejvýš 8 rychlostmi? Nikoli, vystačí si dokonce se čtyřmi. To není vtip, nyní odhalil řešení, které hon za co nejvyšším počtem rychlostních stupňů staví do docela nového světla a připomíná trochu snahu Lexusu, který hybridnímu kupé LC 500h, dal též jen čtveřici stupňů.

Japonci tehdy uvedli, že převodovky CVT, které jsou běžně s hybridními vozy spojené, nechávají často pohonnou jednotku vytáčet, aniž by ovšem nárůst otáček korespondoval s akcelerací. A to nedělá dobrotu. Proto Lexus sáhl po menším počtu fyzických rychlostí s tím, že „hluchá místa“ pomáhá právě elektromotor. A novinka Volkswagenu, která si říká Vario-Drive, míří podobným směrem.

Podstatou ale není jen to, že má „čtyři rychlosti a nic”, tento počet klasických, „fyzických” rychlostí je jen součástí většího komplexu. Němci jej označují za revoluční, a tak k němu prozradili jen omezené množství informací, konstatují ale, že vedle čtyř tradičních rychlostí má Vario-Drive ještě dva „variabilní stupně” a pět „elektrických řadicích fází”.

Pochopili jste správně, Vario-Drive bude fungovat jen s použitím elektromotoru, ten má ale brzy být součástí prakticky každého nového auta od VW. Automobilka prezentuje Vario-Drive jako mix mezi automatem s hydrodynamickým měničem točivého momentu (tak mají fungovat ony čtyři stupně) a CVT (tak ony dva), kterým pomáhá elektromotor s výkonem až 150 kW (204 koní). Jeho výkon ale může být i mnoho nižší, klidně jen pár desítek koní - to bude záležet na konkrétním modelu a verzi.

Malá elektrická jednotka je přitom usazena v zadní části převodovky, tedy co nejblíže středu vozu, aby tím mohlo být dosaženo ideálního rozložení hmotnosti. Z této koncepce ale plyne i jedna nevýhoda - převodovka totiž takto dokáže roztáčet pouze přední, nikoliv i zadní či všechna kola. VW do budoucna počítá s tím, že pokud bude chtít nabídnout pohon 4x4, i zadní kola roztočí znovu jen elektromotor - přední tedy obstará Vario-Drive, zadní ryze elektřina, se všemi výhodami i nevýhodami.

Mnoha dalšími technickými detaily nemůžeme sloužit, VW je nezveřejnil. Dodal pouze, že novinka pracuje s ozubenými sponami, které nahrazují hydraulickou přítlačnou sílu konvenčních převodovek, což má přispět k vyšší efektivitě celého ústrojí. A že s využitím Vario-Drive počítá u podélně usazených motorů, což je ovšem logické už z výše popsaného řešení pohonu všech kol - podélné uložení by tu rázem ztrácelo své kouzlo.

Volkswagen zatím neuvedl, kdy s nasazením nového automatu počítá v sériové produkci, počítejme ale s relativně blízkým datem. „Jemně hybridní” má být standardně už příští VW Golf nebo alespoň některé jeho verze. Dá se pak počítat s tím, že tyto varianty už nedostanou automat DSG, ale právě Vario-Drive, který bude součástí celého „pohonného balíčku” - má totiž přinést jednoznačně nižší spotřebu paliva resp. emise CO2 i v novém testovacím cyklu WLTP, a to je něco, po čem teď automobilky půjdou především. Němci navíc dodávají, že Vario-Drive je připraven na použití ve vozech spalujících benzin, naftu, LPG, CNG, vodík, prostě cokoli. A i to naznačuje, jak to s touhle „převodovkovou budoucností” myslí vážně.

Vario-Drive v akci jsme bohužel neměli možnost poznat, a tak můžeme na základě hrubého popisu jejího fungování pouze přemýšlet, jak se bude projevovat v praxi. Představte si ale něco jako čtyřstupňový automat, který bude umět posunout otáčky motoru i do jiných než čtyřech přesně definovaných míst s pomocí čehosi na způsob variátoru. A případný nedostatek výkonu spalovacího motoru vykryje elektromotorem schopným přidat do hry další desítky nebo u výkonných modelů klidně i přes 100 koní výkonu. Na další detaily musíme počkat...

VW odhalil převodovku budoucnosti. Otáčí kormidlo, má pouhé čtyři fyzické rychlosti - 1 - VW Vario-Drive 2017 prvni lepsi 01VW odhalil převodovku budoucnosti. Otáčí kormidlo, má pouhé čtyři fyzické rychlosti - 2 - VW Vario-Drive 2017 prvni lepsi 01a
VW odhalil převodovku budoucnosti. Otáčí kormidlo, má pouhé čtyři fyzické rychlosti - 3 - VW Vario-Drive 2017 prvni lepsi 01bVW odhalil převodovku budoucnosti. Otáčí kormidlo, má pouhé čtyři fyzické rychlosti - 4 - VW Vario-Drive 2017 prvni lepsi 01c
VW odhalil převodovku budoucnosti. Otáčí kormidlo, má pouhé čtyři fyzické rychlosti - 5 - VW Vario-Drive 2017 prvni lepsi 02
Volkswagen zatím převodovku Vario-Drive představil pouze takto, i s informacemi poněkud tajnůstkaří

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 42 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše