Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč?

(+ video) Kupé dostalo neobvyklou převodovku, s níž stovku pokoří pod 5 s. Vývoj byl přitom zaměřen na nízkou hmotnost a sportovní chování.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč?

19.2.2016 | Petr Prokopec | 3 příspěvky

(+ video) Kupé dostalo neobvyklou převodovku, s níž stovku pokoří pod 5 s. Vývoj byl přitom zaměřen na nízkou hmotnost a sportovní chování.

Hybridní verzi japonského kupé jsme vám ukázali již na počátku tohoto týdne. V ten moment však automobilka dala do placu pouze pár fotek a velmi strohé informace, které bylo možné doplnit pouze spekulacemi. Nyní se ovšem Lexus LC 500h vrací s plnou parádou, přičemž jeden z faktů obsažených v tiskové zprávě dostal okamžitě do kolen odborný i laický svět. Vůz je totiž vybaven pouze čtyřstupňovou převodovkou, což bychom při pohledu na moderní až jedenáctistupňové automaty mohly považovat za opravdový přežitek.

V tomto ohledu by se skoro chtělo říci, že Lexus zřejmě přišel velmi lacino k nějakým skladům uzavřeným v 90. letech, ve kterých aktuálně objevil hromadu nepoužitých převodovek. A jelikož chtěl vše zpeněžit, instaloval je pod kapotu nového kupé. Pravda ale samozřejmě bude trochu jinde. Než se ovšem k jejímu - tedy částečně předpokládanému - vysvětlení dostaneme, bude třeba nejprve představit zmiňované hybridní pohonné ústrojí.

Verze LC 500h skutečně dostala do vínku kombinaci 3,5litrového benzinového šestiválce a elektromotoru zvanou Lexus Multi Stage Hybrid System, se níž dorazil paket lithium-iontových baterií o neupřesněné kapacitě a 50kilové hmotnosti. Spalovací agregát byl přitom naladěn na 299 koní a 348 Nm točivého momentu, zatímco od elektrické jednotky můžeme očekávat koní 61. Celkově pak soustava dává k dobru 354 koní.

S tímto výkonem by kupé mělo pokořit zrychlení z klidu na stovku za méně než 5 sekund, k čemuž mu má napomoci právě ona čtyřstupňová převodovka. Její použití přitom nejspíše bylo dáno faktem, že automaty CVT běžně spojené s hybridními modely často nechají spalovací jednotky vytáčet, aniž nárůst otáček korespondoval s akcelerací. Nemusí to být neefektivní, u sportovního modelu by to ale zákazníkům nemuselo být příjemné.

Lexus se tedy pokusil vyřešit tento nedostatek použitím sice menšího, ale přesto nějakého počtu převodů. Ty jsou pochopitelně dost dlouhé na to, aby pokryly i dálniční tempo, při akceleraci by to ale nemělo překážet - přítomnost elektromotoru produkujícího relativně vysoký výkon již při minimálních otáčkách by měla „hluchá místa” pokrýt a nemáme se tak obávat nedostatku agility v rozsahu celého pásma. Celé ústrojí by pak mělo při patřičném zašlápnutí plynového pedálu reagovat živelněji a přirozeněji než při použití CVT. Je samozřejmě otázkou, jak moc toto vysvětluje, proč jsou převody pouze čtyři - Lexus ale nejspíše došel k závěru, že více prostě u tohoto hybridního ústrojí není třeba a použití šesti-, osmi- či ještě vícestupňové převodovky by už potenciál vozu jen marnilo.

Zda jde o správný výklad celé záležitosti, to je vážně sporné a nejsme si ani příliš jisti, že automobilka sama vše vysvětlí na autosalonu v Ženevě, kde bude LC 500h debutovat. Od pravdy ale nejspíše daleko nebudeme, aktuálně tak můžeme sklouznout k odhalování dalších detailů. Začneme přitom u venkovních rozměrů, jenž počítají s délkou 4 760 mm, šířkou 1 920 mm, výškou 1 345 mm a rozvorem 2 870 mm.

O hmotnosti se Lexus nerozepisuje, kupé by však měla podepírat nová platforma GA-L zaměřená právě na redukci kil. Ze stejného důvodu pak byly instalovány kapota, blatníky, dveře a některé komponenty předního zavěšení z hliníku, zatímco střecha a víko zavazadelníku jsou vyrobeny z karbonu. Kromě toho tu pak máme litá 20palcová kola, která lze vyměnit za až 21palcová kovaná.

Lexus se zároveň zaměřil také na působivé jízdní vlastnosti, pročež přední náprava typu multi-link dostala dvě svrchní a dvě spodní kontrolní ramena. Tato technologie má vylepšit preciznost řízení, zároveň však stojí za nízkou linií kapoty. Samotné pohonné ústrojí pak bylo v rámci co nejlepšího rozložení hmotnosti uloženo za přední nápravu a výkon posílá na kola zadní.

V interiéru si můžete povšimnout nejen sportovně tvarovaných sedadel a volantu, ale zejména pádel řazení, která se u plnohodnotného hybridu Lexusu objevují vůbec poprvé a mají jen zdůraznit sportovní charakter alternativního ústrojí. Dále tu pak máme novou generaci touch padu RTI či standardní audio systém Pioneer, jenž lze nahradit aparaturou Mark Levinson.

Závěrem jen zmíníme, že součástí základní výbavy bude také bezpečnostní systém Lexus Safety System+, jehož součástí jsou kromě autonomních brzd detekce chodců, adaptivní tempomat, monitoring jízdních pruhů a automatické přepínání světel. Prodej Lexusu LC 500h by měl být zahájen ještě letos, ceny ale prozatím známy nejsou.


Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 1 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 49Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 2 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 50Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 3 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 51Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 4 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 52
Hybridní Lexus LC 500h se ukázal vedle svého osmiválcového příbuzného...

Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 5 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 01Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 6 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 02Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 7 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 03Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 8 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 04Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 9 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 05Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 10 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 06Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 11 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 07Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 12 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 08Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 13 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 09Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 14 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 10Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 15 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 11Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 16 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 12Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 17 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 13Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 18 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 14Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 19 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 15Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 20 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 16Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 21 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 17Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 22 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 18Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 23 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 19Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 24 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 20Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 25 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 21Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 26 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 22Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 27 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 23Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 28 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 24Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 29 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 25Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 30 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 26Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 31 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 27Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 32 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 28Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 33 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 29Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 34 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 30Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 35 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 31Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 36 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 32Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 37 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 33Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 38 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 34Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 39 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 35Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 40 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 36Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 41 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 37Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 42 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 38Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 43 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 39Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 44 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 40Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 45 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 41Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 46 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 42Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 47 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 43Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 48 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 44Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 49 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 45Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 50 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 46Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 51 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 47Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč? - 52 - Lexus LC 500h nova oficialni sada 48
...vůči jeho desetistupňové převodovce však se svým čtyřstupňovým automatem působí jako chudý příbuzný

Petr Prokopec

Diskuze 3 příspěvky

 

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše