Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor

Jedním ze specifik současné nabídky benzinových motorů Mazdy je jejich jednoduchost - atmosférické čtyřválce a dál nic. Ty nové budou zjevně jiné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor

20.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jedním ze specifik současné nabídky benzinových motorů Mazdy je jejich jednoduchost - atmosférické čtyřválce a dál nic. Ty nové budou zjevně jiné.

Jestli máme něco označit za automobilovou událost letošního léta, pak je to nepochybně odhalení „dieselu na benzin“ od Mazdy. Japonská automobilka bude první, které se podaří dostat do sériové výroby jakýsi svatý grál spalovacích motorů - vznětový agregát, který místo nafty bude spalovat benzin.

Slibuje ohromující zvýšení efektivity skoro o třetinu a ve špičce účinnost dosahující téměř 60 procent. Zatím pochopitelně nevíme, jak bude tohle řešení fungovat v praxi, pokud ale Japonci nepustí do prodeje něco dalece nehotového, můžeme se těšit na opravdový průlom - motory, které budou na svůj výkon neobyčejně úsporné. A nebo na motory, které budou na svou spotřebu neobyčejně výkonné. Přitom budou s benzinovým palivem bez problémů plnit emisní normy, které dnes jinak též velmi efektivním dieselům dělají potíže.

Každá mince ale má dvě strany a ani ta motoru HCCI, přesněji SPCCI od Mazdy ji nepostrádá. Fungování tohoto řešení bude extrémně složité, a to zdaleka nevíme vše. Nedávno Jason Fenske řešil, co vlastně znamená ono SPCCI a i když střílel od boku, už víme, že se nemýlil. V mezičase navíc sám šéftechnik Mazdy uvedl, že nový motor bude používat i něco tak bizarního jako je systém „vstřikování” vzduchu do válců už se stlačenou směsí. Věříme, že Mazda má všechno tohle vymyšlené a její motor fungovat bude. Ale kolik bude vážit? A jak na tom se všemi známými i neznámými specialitami bude se spolehlivostí, trvanlivostí, vedlejšími provozními náklady?

To jsou zatím nezodpovězené otázky, navíc v případě značky, u níž na takové nejsme zvyklí. Je jedno, kam se v její nabídce podíváte, synonymem Mazdy byla v posledních letech jednoduchost - taková nová MX-5 je jednoduchost sama, konvenčnější modely jako trojka SkyActiv-G 165 navzdory soudobým trendům sází na v podstatě primitivní spalovací motor s atmosférickým plněním. HCCI resp. SPCCI bude úplně jiná liga a další patent podaný ve čtvrtek zveřejněný americkým patentovým úřadem naznačuje, že cestou k podstatně větší složitosti Mazda nemíří jen jím.

Nechala si patentovat řešení motoru nikoli tak revoluční, rozhodně však neobvyklé koncepce. Jde o benzinový, potenciálně i dieselový motor sázející na dvojici turbodmychadel a jeden elektrický kompresor. To je zatraceně hodně přeplňování na značku, která jej dnes turba téměř zcela odmítá. A Mazda tím zachází ještě dál, než dnes třeba Audi se svým elektro-turbo-dieselem nebo Mercedes s pozoruhodným novým šestiválcem.

Patentovaná novinka Mazdy počítá s elektrickým přeplňováním jako řešením pro dolování výkonu a zrychlení odezvy v nízkých otáčkách, dvojice turb pak paralelně „zaplaví motor vzduchem” ve vysokých otáčkách. Specifikum motoru Mazdy ovšem nespočívá jen v kombinaci jednoho elektrického kompresoru a dvou turb, nýbrž i jejich rozmístění či chlazení, jak dosvědčuje přiložená patentová dokumentace.

Pozoruhodné je, že motor je patentem popisován jako ten, který má pracovat v autě se zadním náhonem, což ale může a nemusí nic znamenat. Co toto řešení znamenat jistě bude, je ohromný výkon z malého objemu - Volvo už před třemi léty přišlo s něčím podobným a její motor dával 450 koní ze dvou litrů. A Mazda nemůže trojité přeplňování vyvíjet s o mnoho jinými cíli.

Je to jistě zajímavý kus techniky, i takto na papíře, musíme se ale ptát, jestli tím Japonci neztrácí cestu. Z jednoduchosti přepřahají na složitost, na kterou i Němci musí hledě jak tele na nová vrata, protože ani motor HCCI, ani trojitě přeplňovaný benzin do světa neposílají. A to byly ještě nedávno karty rozdány zcela opačně.

Tento aspekt posuďte sami, my už jen dodáme, že Mazda pro elektrické přeplňování buď též bude muset přepřáhnout na 48V elektrický okruh nebo se tu rýsuje ještě jedna možnost - záchrana dnes odepisovaného systému i-Eloop. Právě mikrobyrid by možná, možná mohl zvládnout uplatnit svůj kondenzátor ve prospěch elektrického přeplňování. Což by mu dalo dosud netušený smysl...


Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor - 1 - Mazda novy motor trojite preplnovani patent 01Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor - 2 - Mazda novy motor trojite preplnovani patent 02Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor - 3 - Mazda novy motor trojite preplnovani patent 03Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor - 4 - Mazda novy motor trojite preplnovani patent 04Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor - 5 - Mazda novy motor trojite preplnovani patent 05Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor - 6 - Mazda novy motor trojite preplnovani patent 06
Patent Mazdy zobrazuje vskutku komplikovaně koncipovaný motor s elektrickým kompresorem a dvěma turby

Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor - 7 - Volvo Drive-E 450hp 01Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor - 8 - Volvo Drive-E 450hp 02Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor - 9 - Volvo Drive-E 450hp 03Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor - 10 - Volvo Drive-E 450hp 04Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor - 11 - Volvo Drive-E 450hp 05Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor - 12 - Volvo Drive-E 450hp 06Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor - 13 - Volvo Drive-E 450hp 07Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor - 14 - Volvo Drive-E 450hp 08
Něco podobného před pár léty ukázalo Volvo - od něj by to člověk čekal, od Mazdy ne

Zdroj: USPTO poprvé a podruhé přes Road and Track

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.