Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Mitsubishi Outlander 2012 DI-D 4x4: Foresteru po krku
11.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nový Outlander je menší, lehčí, ale i slabší a jednodušší než předchůdce. Je to daň poplatná době, nebo naopak přidaná hodnota?
Přehled kapitol
Lancer EVO X nebo velké offroady Pajero v nabídce Mitsubishi ještě stále najdete, do nové filozofie výrobce hybridních, elektrických a jinak zelených aut však už jaksi nezapadají a přímé nástupce nejspíš nedostanou. A pokud přeci, tak dovybavené elektromotory a sadou baterek a EVO možná dokonce diesel.
Outlander třetí generace zatím tankuje jen naftu a benzín a více než jeden akumulátor nevozí. K navýšení jejich počtu a nabíjení ze zásuvky dojde až v příštím roce, v jeho konstrukci je však už dnes vidět, že Mitsubishi se při vývoji donutilo přemýšlet jinak. Novinka je menší, lehčí, dostala slabší diesel, jednodušší techniku (dvouspojkový automat vyměnila za převodovku s měničem) i design.
Jednoduchost Outlanderu trochu připomíná nový Mirage a i když mezi některými zákazníky či nezainteresovanými motoristy jistě dojde na poznámky o špatných a úsporných časech Mitsubishi, výsledek tak (snad v úvodu neprozradím více než bych chtěl) vůbec nepůsobí. Pokud nevěříte, tady jsou první dojmy ze svezení sedmimístným modelem 2,2 DI-D s výkonem 150 koní a manuální převodovkou.
}}
Sympaticky konzervativní hrouda
Počáteční designový návrh nové, třetí generace Outlanderu Mitsubishi poprvé ukázal už před třemi lety na tokijském autosalonu v podobě konceptu PX-MiEV. Automobilka pak loni vybrousila jeho tvary a představila jej jako studii plug-in hybridu PX-MiEV II, který se někdy v příštím roce dostane do výroby.
Světové premiéry produkční verze jsme se dočkali letos v Ženevě a prodej na evropském kontinentu automobilka zahájila v červnu na ruském trhu. Asi hlavně proto, že o Outlander jevila tamní klientela poslední dobou větší zájem než motoristé ve zbytku Evropy.
Mírné opoždění nástupu nového Outlanderu a jeho více než tři roky známá podoba je příčinou, že vypadá tak trochu jako starý známý, který když na silnici vyjede v nenápadné černé, poněkud se na ní ztrácí. Ale nejen kvůli barvě. Není příliš obvyklé, aby v době, kdy většina nových automobilů sází na komplikované prolisy zvýrazňující boky, nebo spletité tvary světel zajišťující výraznou „tvář“, se najednou objeví crossover s tak prostými a nevtíravými liniemi, až je z něj v davu přehlédnutelný anonym.
Není to výtka, ale pouze konstatování, že se v tomto ohledu Outlander nedal strhnout proudem. Třeba se to někomu vůbec nebude líbit, stejně tak ale jistě najde své zastánce. Osobně SUV k životu nepotřebuji, vidím v nich kombíky s kompromisními jízdními vlastnostmi a jinak nulovými výhodami, ale kdybych měl Mitsubishi poradit, co na voze vizuálně změnit, přál bych si, aby mi nejdražší příplatková kola méně zapadala do karoserie. Když už i devatenáctky o šířce 245 milimetrů vypadají vyhuble, pak je možná problém v přespříliš nafouklých bocích než nevhodném obutí.
Poněkud neobvyklé na tomto jinak docela vkusném autě je také zkrácení celkové délky oproti předchůdci, jde ale pouze o zanedbatelný centimetr. Rozvor 2 670 mm zůstal stejný, prostor v interiéru nikoli. Mitsubishi se podařilo vtěsnat do kabiny i třetí řadu sedadel standardně dodávanou pro dvojici nejlépe vybavených dieselových modelů. Právě ten nejdražší mi krátce dělal společnost a už pouhé usednutí za volant signalizovalo značné změny v přístupu automobilky ke kvalitě.
Interiér napřed rozdílem dvou generací
K nejoblíbenějším novinářským stereotypům používaným při hodnocení testovaného automobilu patří srovnání s minulou generací. Autor si obvykle pořádně odplivne, aby pak mohl náležitě zdůraznit přednosti novinky, přičemž s nástupem dalšího modelu udělá totéž. Předem se omlouvám, ale u nového Outlanderu se dopustím téhož, ačkoli bych rád podotkl, že jsem zatím neměl možnost sednout třeba do nového Santa Fe a kabinu výběhového Mitsubishi jsem neobdivoval ani náhodou.
Byla jednoduchá a ani lícování panelů nebylo nejstrašnější, ale kvalita plastů byla jedním slovem tristní. A to musím podotknout, že nemám potřebu šťouchat do palubní desky a zkoumat hloubku penetrace prstu do jejího povrchu. I tvrdý materiál může mít své výhody třeba v odolnosti a snadném čištění, jenže ve starém Outlanderu jste měli pocit, že jeho vnitřek dělají z jogurtových reliktů a škrábance se v něm rozmnožují samovolně. Pokud se tedy konstruktérům novinky podařilo udělat v některém směru velký skok vpřed, pak to bylo ve výběru materiálů. Ve srovnání s minulým autem to však zrovna velká výzva nebyla.
Ani teď to není ten nejluxusnější crossover v segmentu a některé stříbrné panely, jež se tváří jako hliník se strukturou karbonových vláken, si mohlo Mitsubishi odpustit, nic zde ale nevrže, zbytek vypadá poměrně solidně a kromě poněkud komplikovanějšího ovládání navigace integrované do jednoho displeje s panelem audiosystému se mezi tlačítky neztratíte.
Do rukou dobře padnoucí volant, s příjemně štíhlým věncem, by mohl nabízet trochu delší posun v podélném směru, nicméně dosud neměl Outlander ani to. Navíc vcelku široký rozsah nastavování sedačky pomůže najít přirozenou polohu i netypickým postavám.
S výškou asi 195 centimetrů jsem měl dost místa ve všech směrech, překvapivě netlačí do pravého kolena ani skromně dimenzovaná středová konzole a poněkud měkčí polstrování sedaček zčásti kompenzuje výraznější boční vedení opěradel. Šetřilo se jen na délce a bočnicích sedáku. Stěžovat by si nemuseli ani cestující ve druhé řadě. Jejich dělená lavice je posuvná v podélném směru o 25 centimetrů a nechybí ani nastavování sklonu opěradel. Jen podlaha by mohla být o kus níž, pasažéři by pak mohli mít sedákem lépe podepřené nohy.
Poslední dvě sedadla jsou zde hlavně proto, aby mohlo Mitsubishi tvrdit, že Outlander osloví i větší rodiny, otázkou ovšem je, jak by měla vypadat skladba jejich členů. I odrostlejší děcka totiž budou mít problém najít dost místa pro kolena a už samotné nastupování s odklopenou lavicí ve druhé řadě připomíná eskamotérský kousek hadí ženy soukající se do cestovního kufru.
Menší potomky dozadu dostanete, následně pak pro kočárky a jejich výbavičku mnoho místa nezůstane. Při plném obsazení Outlanderu zůstává k dispozici jen minizavazadelník o objemu 128 litrů. Dvě řady sedadel naštěstí můžete sklopit, a i když je nakládací hrana poměrně vysoko, přístup do kufru, podle potřeby zvětšený na nijak ohromujících 913 litrů, ulehčuje elektricky ovládané víko a rovná podlaha.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:02 - Vrooom
- Výběr Hybrid auta 04.26. 08:07 - nostromo23
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.