První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy

Seat se trápí a pomoci mu nemůže nic jiného než skvělé auto pro široké spektrum zákazníků za dobré peníze. Je jím nový Leon?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy

15.12.2012 | Pavel Janda | 55 příspěvků

Seat se trápí a pomoci mu nemůže nic jiného než skvělé auto pro široké spektrum zákazníků za dobré peníze. Je jím nový Leon?

Příjemný interiér ve stopách A3 zdaleka nekráčí

Nebojte, nenasazuji na ingolstadtskou ódu o tom, kterak pár bohem políbených talentů vytváří kdesi na severu Německa ty nejlepší interiéry na světě a ostatní mohou jen tupě žasnout. Ano, vnitřek nové A3 (její test si určitě přečtěte, ještě několikrát se na něj odkážu) se mi líbil, ale řeknu troufalou věc - ten v Leonu se mu v „obvyklých aspektech” příliš nevzdaluje.

Na rozborku a sborku nebyl čas, ale nemám pocit, že by se interiér testovaného Leonu nějak zvlášť lišil materiály nebo zpracováním. Pár detailů se jistě najde, spousta prvků byla ale úplně stejných - třeba i věci jako ukazatel stavu paliva v nádrži nebo teploty chladící kapaliny na přístrojové desce. Tady prostě vyhrály úspory z rozsahu nad pokusy o zachování výjimečnosti A3 a pro Leon je to vlastně jedině dobře.

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 13 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 27První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 14 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 28První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 15 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 30

Pozoruhodné je, že vnitřek se podstatně neliší ani palubní elektronikou, tady už bych nadvládu Audi čekal. Jenže prostředí palubního počítače nebo palubního systému má jen odlišné grafické provedení, funkčně je prakticky totožné. Jedním dechem musím dodat, že je vizuálně i uživatelsky příjemné, jedno z nejlepších ve třídě, pokud ne vůbec nejlepší. A ještě jedna poznámka - pokud se rádi mazlíte s plasty v interiéru, Leon 2013 si dejte na seznam favoritů, povrch palubní desky je měkký a hebký jak svetr vypraný v Perwollu.

To všechno zní fajn a je to fajn, přesto je interiér úplně jiný než v A3. Může za to jeho základní pojetí - zatímco Audi sází na absolutní minimalismus, Leon se drží zásady posledních let: „víc plastu, víc interiér”. Základní architektura je opravdu obvyklá, množství plastu lehce přetékající, hlavně palubka se vám svou hloubkou až trochu podbízí. Někomu to třeba příjemné bude, já mám raději to, na co vsadili u čtyřech kruhů.

Architektura vnitřku se ale přesto trochu v čase vrací a připomene auta jako BMW 3 E36 - je to taková jednoduchost trochu obklopující řidiče. Na fotkách interiér možná vypadá až moc stroze, v praxi mi takový ale nepřišel, u mě v tomto směru prochází bez větších výhrad. Co se týče prostoru, nemá Leon větší problém. Se svými dvěma metry jsem vepředu měl dost místa ve všech směrech a dokonce i na zadní sedadla jsem se vměstnal. Ne tak, abych pozici mohl říkat komfortní, ale také ne tak, abych si stěžoval. Čtveřici „běžnějších” dospělých auto jistě obslouží zdárně.

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 16 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 33První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 17 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 29První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 18 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 31První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 19 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 32

S pozicí za volantem je to trochu horší. Celé auto je o něco vyšší, a tak se výše i sedí, rozsah nastavení sedadel vám přitom nedovolí dostat se patřičně k zemi. Někteří si možná zvyknou, jiným to třeba ani bude proti mysli, nicméně už tímto Leon trochu naznačuje svůj charakter a odlišný jízdní projev ve srovnání s koncernovým sourozencem. Ale k tomu se teprve dostaneme.

K interiéru už jen dvě poznámky - líbila se mi sedadla s dostatečně širokým, dlouhým i příjemně tvrdo-měkkým „vším”, naopak mor a neštovice bych poslal na toho, koho i do nového Leonu napadlo dát volant se zploštěným spodkem. Je to znovu totální nesmysl, který jsem u podobných aut mnohokrát komentoval a nebudu se raději už opakovat.

Motor je rozumný, dostanete jej ale jen k dražším výbavám

Pasáž o motoru mohu odbýt vcelku stručně, neboť se nám dostala do rukou stejná verze jako v případě už zmíněné A3. Úplně stejný byl motor, úplně stejná byla převodovka, stejné byly možnosti nastavení odezev plynového pedálu a skoro stejná byla i hmotnost (Leon je dokonce ještě o něco lehčí - váží pouze 1 149 kg).

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 20 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 55První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 21 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 56První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 22 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 57

Nepřekvapí tedy, že i dynamický projev auta byl velmi podobný. Na 122 koní maximálního výkonu jede velmi slušně, a to navzdory dlouhým převodům šestistupňové skříně, které efektivně využívají asi tak čtyři a půl rychlostního stupně, se zamhouřenými očima pět. Maximální rychlost je podle údajů výrobce o 1 km/h nižší než u A3 (202 km/h), akcelerace na stovku stejná (9,3 sekundy) a praxe zásadně jiné poznatky neodhalila, jakkoli nad hranicí 190 km/h už auto zrychluje dost neochotně.

Pokud si na něco budete stěžovat, tak rozhodně nepůjde o maximální dynamiku ani „přirozený svěží projev”, v obojím je Leon dobrý. Motor ale i u něj zoufale postrádá byť jen špetku charakteru a zejména ve vysokých otáčkách znuděné zmírá. Někde mezi 5,5 a 6,5 tisíci otáček, kam se je schopen agregát v extrémním případě dotočit, je jeho projev velmi mdlý a rozhodně jej není možné odbýt řečmi o možnosti dřívějšího přeřazení. Na nižší rychlosti možná, na ty vyšší musíte jednotku hlavně vzhledem k dlouhém zpřevodování prostě točit, jinak na navazující rychlost těžko popadá dech.

O trochu emocí se pokouší zvuková kulisa, která nedovolí rafičce otáčkoměru prohnat se svým rajónem bez povšimnutí. Motor sám o sobě tedy nedělá po zvukové stránce prakticky nic, výfuku se pak daří balancovat na hraně mezi slyšitelností a otravností. Nic lepšího od auta tohoto zaměření s malým turbem pod kapotou asi očekávat nelze.

Také spotřeba je skoro totožná jako u á-trojky, ve sledovaných režimech byla o cca 5-10 procent vyšší. To není velký rozdíl a pravděpodobně bude dán jinou aerodynamickou optimalizací či zatím zatím nepříliš zajetým motorem zkoušeného Španěla. Platí tedy znovu, že je tím úspornější, čím pomaleji jedete - za nějakých pět litrů to zvládnete jen při zcela defensivní jízdě maximálně devadesátkou, trochu aktivnější pohyb už chce cca 8 litrů, dynamický přesun je za 10 až 14. Nic hrozivého, ale krom spotřeby při pomalé jízdě také žádný zázrak.

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 23 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 58První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 24 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 59První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 25 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 60

Motor 1,4 TSI bych v případě Leonu označil za rozumnou volbu, asi bych se s ním i sám sžil. Je to taková alternativa k moderním atmosférickým šestnáctistovkám o podobném výkonu a krom onoho „necharakteru” a ne zcela přímé vazby na to, co poroučíte plynem, s ním nemám problém. Potíž vidím trochu v tom, že je to pro Leon první rozumný motor v nabídce - slabší 1,2 TSI nebo 1,6 TDI sice při dané hmotnosti asi neurazí, ale jsou to spíše šetřivé než rozumné volby. Testovanou motorizaci tak podle českého ceníku koupíte nejlevněji za 405 900 Kč ve výbavě Style, a to je trochu škoda. Nepřijde mi být až tak silná, aby ji mělo smysl nabízet jen s vyššími výbavami a v provedení Reference s jakž takž solidní základní výbavou by přišla o 50 tisíc levněji. Za 355 900 Kč by to podle mě byla parádní koupě, takhle si musíte připlatit třeba za Climatronic, hill-holder, tempomat nebo zadní okna v elektrice, které jsou Stylu vlastní. Jistě, žádný marnotratný luxus, ale když Seat míří s cenami tak nízko, nemusel zrovna tenhle motor vyhnat cenovĚ tak vysoko. Při boji s některými konkurenty mu to prostě nepomůže.

Diskuze 55 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše