První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy

Seat se trápí a pomoci mu nemůže nic jiného než skvělé auto pro široké spektrum zákazníků za dobré peníze. Je jím nový Leon?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy

15.12.2012 | Pavel Janda | 55 příspěvků

Seat se trápí a pomoci mu nemůže nic jiného než skvělé auto pro široké spektrum zákazníků za dobré peníze. Je jím nový Leon?

Současnou situaci španělské značky můžete vnímat různě, přesto asi nežijete v přesvědčení, že prožívá dobré časy. Určitě jí nepomáhá fakt, že její tradiční jižanská odbytiště zmírají pod tíhou moderních pokusů o poručení větru, dešti (největším trhem je dnes pro Seat Německo, nikoli domácí Španělsko), není to ale jediná a po mém soudu ani hlavní příčina jejích potíží. Jsem přesvědčen, Seat v minulosti především selhal ve snaze vymezit se proti své „vnitrokoncernové” konkurenci a jeho produkty prostě přestaly být pro zákazníky dostatečně zajímavé.

Berte se to s nadsázkou, ale: Audi je luxus, Volkswagen tradice, Škoda rozumná koupě. Co je vedle toho Seat? Více emocí ve stejném balení? A z čeho ony emoce pramení, ze „skrytých” klik zadních dveří? Tohle prostě neklaplo, značka se nedokázala fakticky odlišit od velmi podobných aut věrohodnějších značek a zákazníci na prázdné řeči o emocích neslyšeli. U Seatu jsou příliš ješitní na to, aby tohle otevřeně přiznali, změny v nabídce firmy ale svědčí o tom, že to sakra dobře vědí.

Nechci tím snad říci, že minulá léta jsou pro Seat jen dobou temna, našly se i zajímavé produkty. Špatným nápadem nakonec nebyl ani pokus prodávat starší A4 jako Exeo (jen do toho vstoupilo trochu moc koncernové vychytralosti omezující přirozené možnosti jeho koncepce), v klíčových třídách ale Seat neměl co říci - Ibiza se nedokázala odlišit od Fabie, Pola a spol., parta podobných kompaktů Altea, Leon a Toledo mířila všemi směry a přesto nikam. Jenže tohle je dnes minulost.

Auto Emoción je pryč, teď se hraje na racionálnější notu. Ibiza po faceliftu zůstává v nabídce jen s trochu atraktivnější tváří, z Toleda se ale stal klon Škody Rapid a to není špatná koupě. A Leon? Ten do značné míry zapomněl na sportovní choutky a snaží se být zajímavěji střiženým španělským Golfem, navíc za citelně nižší ceny.


První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 1 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 05První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 2 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 03První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 3 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 10
Všechny snímky k testu jsme pořídili sami, zkoušené auto ale zatím nebylo přihlášené. Úplně bez značek mu to moc neslušelo, a tak jsme mu dopřáli alespoň tuto autosalonovou náhradu...

Tento posun se vám nemusí líbit, zdá se však, že pro Seat je krok tímto směrem jedinou možností, jak se vymanit z mizérie a na trh konečně vrhnout něco, co dokáže rozbít bank. Je to teď a nebo nikdy. Pokud Seat neuspěje s tímto přístupem, žádné další vozy s jeho logem na přídi už také nemusejí vzniknout. I ve Wolfsburgu jsou sice ješitní, ale ne až tak moc, aby ve složitých časech nebyli schopni smazat v Excelu pár řádků a do Martorellu poslat nějakého Viktora Čističe. Otázka tedy zní jasně: má nový Leon na to, aby se stal autem, které Seat dostane do černých čísel? Přesně na to se dnes podíváme.

Hezčí, než si myslíte

Ačkoli se Seat vždy tvářil, že staví mimo jiné na líbivém designu, zdaleka ne všemi svými modely dokázal dojmout. Na tom nakonec není nic zvláštního - udělat auto, které bude dlouhodobě přitahovat pozornost širokého auditoria, jistě není snadným úkolem. Jenže zrovna v případě tak důležitého nového Leonu se zdálo, že jde o další neúspěšný pokus.

Sami jsme jej po jeho letním představení nazvali „Ibizou na steroidech” a nemám pocit, že bychom mu nějak zvlášť křivdili. Španělé zkrátka dále „odkulatili” designové křivky menší sestřičky a navlékli je na o třídu výše stojící model. Ošklivé to určitě není, u srdce ale výsledek vzal po mém soudu málokoho - tohle už jsme prostě viděli.

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 4 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 07První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 5 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 15První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 6 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 16

pozdější fotky z ulice naznačovaly, že to s Leonem možná nebude tak marné a za sebe mohu říci, že v reálu vypadá opravdu o dost přitažlivěji. Jsem si skoro jist, že pro vás bude v reálu hezčí, než si myslíte, ať už si myslíte cokoli. Pokud jej dnes máte za ošklivý, bude alespoň přijatelný, pokud jej považujete za hezký, bude pro vás krásný.

Jistě se na tom podílela i testovaná specifikace FR s výraznějšími nárazníky, červeným lakem a nepřehlédnutelnými 18" koly. Jenže skoro přesně tohle auto už jsem viděl i na spoustě oficiálních fotek a přesto mi v reálu přišlo tak nějak zajímavější.

To časem nejlépe posoudíte sami, já bych dodal ještě dvě věci. Vzhledu hodně pomáhají světlomety z LED (na testovaném provedení pomalu žádný jiný světelný zdroj ani nebyl), které mají neobvyklé vzezření už zhasnuté, natož pak rozsvícené. Divil jsem se zprvu, kolik řidičů má tendenci Leonu uhýbat z cesty, svádějíc to na červený lak či neokoukaný vzhled. Záhy jsem ale pochopil, že u auta mají má LED na starost nejen denní, ale i hlavní a dálková světla, v této třídě zatím něco zcela výjimečného. A ostatním řidiči si jich přinejmenším všímají více než těch obvyklých.

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 7 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 17První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 8 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 18První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 9 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 19

Bohužel, podobně jako u Audi A6 je to tak trochu více „show” než „go”. Na rozdíl třeba od BMW, jehož LED-světla v řadě 6 svítí opravdu dobře, je u koncernových aut svítivost přinejmenším nezajímavá. Není špatná, ale subjektivně nemám pocit, že bych viděl více než s dobrými bi-xenony, to spíše naopak, rozptyl světel je dosti omezený. A ještě je tu jedna věc - těmto LED, na rozdíl od bi-xenonů, trvá docela dlouho (půl sekundy?), než se „přeštelují” z potkávacích na dálkové nebo zpátky. Nejprve se změní vnitřní optika, poté se pozvolna změní i sklon samotného světelného kuželu a možná se přitom ještě rozsvítí něco navíc. Není to věčnost, ale když jedete v noci rychle, ujedete poměrně dost daleko, než se dálková skutečně zapnou. A nebo ještě na nějakou chvíli vyplašíte jiné řidiče, pokud se z ničeho nic objeví v protisměru. Tohle podle mě ještě bude chtít doladit.

Druhou záležitostí je umístění klik zadních bočních dveří. Vzhledem k designu je úplně přirozeně očekáváte ve sloupcích C, ale ony tam nejsou. Jsou o hodně níže, až nepřirozeně nízko. Jsem si docela jist, že tohle auto bylo původně malováno jako tří- i pětidvéřové „naráz”, až poté si to autoři rozmysleli a třídvířko bude zvláštní verzí (a nebo to Walter de S. jinak namalovat neumí a tohle je pořád jeho dílo...). Nic proti tomu, jen po klice zkrátka saháte jinam. A to rozhodně nejsem člověk, který by jejich „ukrytí” v C-sloupcích adorovat a nadšeně je tam hledal. To už ho spíše nenávidím...

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 10 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 20První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 11 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 23První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 12 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 24

Diskuze 55 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama