Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Abarth 500 Esseessee: splašená pětistovka
20.8.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) Malý vzrůstem, ale velký schopnostmi. Je takový Abarth 500, který začal jako městské mini, ale pokusil se stát panem Někdo?
Přehled kapitol
Sportovní luxus v kapesním balení
Dá se ve spojení s Fiatem 500 mluvit o luxusu? Bezesporu, podívejte se na fotky. Chybí snad něco, co je v supersportech obvyklé? Ach ano, ani kousek karbonu nebo jeho imitace. Ale ani ten se nedává úplně všude. Zato výrazně tvarovaná, kůží potažená sedadla, volant s pořádným vybráním a perforovanou kůží v místě úchopu, kůží obšitá, byť jen kousíček, palubní deska a dokonce i hlavice řadicí páky z hliníku. K tomu přidejte záplavu štírů a tlačítko Sport a máte kombinaci, ve srovnání se kterou si interiér Swiftu Sport musí připadat jako šedá myš vedle angorského křečka.
Jenže není všechno zlato, co se třpytí. Nedávno jsem se potkal s jedním konstruktérem interiérů ze Škodovky a trochu jsme probírali naše zkušenosti ze současných aut. Ze své pozice má můj známý možnost prozkoumávat konkurenční výrobky, tak jeho obzor není omezen jen na svět se značkou VW. Italové stále upřednostňují design před funkcí, dozvěděl jsem se. Už slyším odpovědi, že Škoda Auto dělá úplný opak, nejdříve funkce, pak daleko za ní design. Budiž, teď se ale bavíme o italském autě, u kterého to platí beze zbytku.
Začnu u polohy za volantem. V normální pětistovce se sedí, stejně jako v jiných autech této kategorie - na vysoko. V Abarthu se sedí níž, ale za cenu nepřirozené polohy. U nastavování sedáku je totiž použito řešení, kdy přední hrana zůstává v konstantní poloze a zvedá se jen zadní část. V nejnižší poloze vás sedadlo nutí sedět s hodně pokročenými nohami, což není ani pohodlné, ani příjemné. Pokud k tomu navíc preferujete hodně vzpřímenou pozici na krátké ruce, bude sedět s koleny téměř pod bradou. A to ještě není vše.
Sedadla na první pohled vypadají ohromně, jenže některého z konstruktérů napadlo, že když je oblouk na sedáku, musí být i na opěradle. Tak ho tam prsknul. Vsadím ale i mé nejoblíbenější boty na to, že neměřil více než 165 cm. To je totiž hraniční výška, od které začne oblouk tlačit do horní strany zad a nutit pasažéry sedět s kulatou hrudní páteří. Jestli to měla být pomsta všem, co toho pána přerostli, tak se mu to opravdu povedlo. Ve splašené pětistovce jsem v rámci testu vyrazil do Alp a v průběhu jednoho víkendu v ní odřídil přes 2 000 km. Má záda se z toho vzpamatovávala dalších 14 dní.
Na druhou stranu vzadu se sedí překvapivě dobře a celkem přijatelně se za sebe posadí dva průměrně vzrostlí Evropané. Ani kufr není k zahození. Neubráním se opětnému srovnání se Swiftem. Ten je výrazně větší, na délku o cca 20 cm. Přesto je jeho interiér menší a o kufru snad ani nejde hovořit. Fiat odvedl daleko lepší práci a na menším půdorysu nabízí daleko více místa. Chleba se láme u té pozice za volantem. I ve Swiftu se sedí vysoko, ale přirozeně. Do Fiatu se musíte poskládat a i když si na to zvyknete, rozhodně to nikdy nepřestane vadit.
Kit SS, EsEs, neboli Esseessee
Abarth 500 dnes můžete koupit v několika specifikacích. Základní verze má výkon 135 koní a ná v podstatě vše, co potřebuje k životu. Dost výkonu i drsnou image sporťáka. Na něj se pak dá naroubovat přídavný kit SS. Zkratka nepochází od nechvalně známé vojenské organizace, ale od slova SuperSport. Právě kvůli spojitosti s německými umrlčími lebkami Fiat užívá slovo, které je fonetickým přepisem její italské výslovnosti.
Pokud si kit objednáte, přijde vám k prodejci velká dřevěná bedna s velkým nápisem Abarth Assetto Corse, v překladu Závodní sada. Její obsah je více než zajímavý. Nejvíce místa zabírají speciální litá kola 7x17 palců s pneumatikami 205/40 R17. Pak tam jsou odvrtávané kotouče pro přední i zadní nápravu a nové brzdové destičky, to vše s nápisem Brembo. Následují o 20 mm kratší pružiny a protože má Abarth tradici ve výrobě tuningových výfuků, nechybí ani ten. Vše uzvírá otevřený filtr sání od firmy BMC a poukaz na chiptuning motoru zvyšující jeho výkon na 160 koní při 5 750 ot./min. Kit se dá rošířit ještě o dvě položky, sadu Koni a Brembo. V první dostanete pokročilé, a dle mých zkušeností výborné, tlumiče Koni FSD a ve druhé brzdiče Brembo v červené, žluté nebo šedé barvě.
Dá se říci, že to opravdu je sada špičkových komponentů. Kompletní brzdy od Bremba s odvrtávanými kotouči, tlumiče FSD či otevřený filtr od BMC, to hned tak nenajdete ani u opravdu sportovních aut. Stačí to ale na to, aby se z osvaleného metrosexuála stal opravdový sportovec? Na to se ještě podíváme, teď jen dodám, že zmíněnou bednu si můžete odvézt a ozdobit s ní třeba garáž. Nebo z ní můžete udělat stylovou třípokojovou boudu pro vaši čivavu.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 27 minutami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před hodinou - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 3 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 4 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva