Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Ford Mondeo Combi 1,6 EcoBoost: svěží vítr
6.5.2011 | Michal Borský | 10 příspěvků
Postavení klasika střední třídy přijel v loňském roce vylepšit lehký facelift. Co nového přináší v kombinaci s turbobenzínovou malorážkou?
Přehled kapitol
Nedávno jste měli možnost se na našich stránkách seznámit s nejaktuálnějším vydáním Passatu Variant, dnes došlo i na jeho letitý stín se stejným provedením karoserie. Ford však lehký facelift svého tahouna rozumně nedoprovodil žádným velkým humbukem, koneckonců nový Focus ho teď logicky nadělá až až. Kromě těch nemnoha viditelných změn mě tak zaujalo především místo jejich prezentace - Moskevský autosalon.
Když už přijmeme hru na tzv. prémiová (zaměstnanci s prémiemi) a neprémiová (bez prémií) auta střední střídy, jsou to právě Passat s Mondeem, kteří se bez ohledu na svoje stáří k průniku do nepočetné množiny vyvolených přibližovadel alespoň psychologicky ponejvíce přibližují. Je nasnadě, že za úspěchy obou rohovníků stojí z velké části obratná a vytrvalá marketingová masáž, ale i to je umění aneb štěstí přeje připraveným.
S Mondeem čtvrté generace se na silnicích setkáváme od roku 2007 a v druhé třetině jeho odhadovaného výrobního cyklu přišel nejvyšší čas na nějakou tu dlouho dopředu promyšlenou inovaci. Kromě menšího výbrusu vrásek provedeného na karoserii a v interiéru se pozornost soustředila hlavně pod kapotu, kde se v souladu s dnešními trendy tlačenými sílícími evropskými regulacemi stále více prosazují turbem přifouknuté benzíňáky, které pomalu ale jistě vytlačující atmosférickou klasiku - to bude zanedlouho nejspíš i osud stávajícího dvoulitru už beztak seříznutého normou Euro 5.
Ford svým nadopovaným požíračům naturalu vykouzlil označení EcoBoost, konkrétně v případě Mondea jde o dvoulitr a nejnověji také jedna šestku, se kterou jsme jezdili my. Jak zamávala s velikým kombíkem?
LEDové osvěžení
Otázku na to, jak vypadá Mondeo combi z venku zodpovídalo už asi tak 12 953 motoristických novinářů přede mnou a aktuální omlazení na tom vůbec nic nemění. Se svými 4 837 mm jde bezesporu o pořádný kus auta, který svými rozměry velmi zblízka nahlíží o třídu výš. Zatímco New Edge design aplikovaný na třetí generaci Mondea oplýval strohými hranami a spoustou ostrých úhlů, současné kinetické provedení má mnohem přívětivější a ladnější tvář. Vedle krabicoidního a ryze prakticky vypadajícího kombíku předchozího vydání tak působí o pár centimetrů delší současný typ paradoxně subtilnějším dojmem. Tak jako tak se prvoplánově líbivá karoserie okoukala rychleji než u předchůdce. Aktuální facelift tedy přispěchal právě včas, aby předešel okamžiku, kdy si kradmého zastarávání vzhledu všimnou i početní zákazníci.
Omlazení se z velké části soustředilo na modernizaci osvětlovací soustavy. To se týká dnes už „nezbytných“ LED pro denní svícení vpředu a stejným zdrojem osazených koncových světel. Nové jsou taky oba nárazníky, z nichž ten přední zaujme mnohem větším nasávacím otvorem dodávajícím Mondeu tolik potřebnou dávku zřetelnějšího výrazu. Odlehčeněji nyní působí maska před chladičem s jedinou horizontální příčkou místo původního hustého mřížoví. Pozměněná je i kapota, jejíž profilování by nyní mělo být vstřícnější k nebohým údům nabraných chodců. Jinak jsou tu nezměněné konstanty proporcí karoserie, které zdařile kombinují sportovní nádech s předpoklady k dobrému využití obestavěného prostoru. Výsledek snah designerů každopádně působí dospěleji i důstojněji než v případě předchůdce.
Doladěný obývák s malými nedostatky
S interiérem Mondea je to podobné jako s jeho zevnějškem - prvotní sázka na efekt z atraktivního ztvárnění už poněkud vyšuměla a lidé si začali všímat některých neoddiskutovatelných nedostatků v ergonomii a zpracování resp. v použitých materiálech. Ne, že by to bylo o moc horší než jinde, auto s nejvyššími ambicemi ale musí s drobnohledem počítat.
Nově provedené úpravy nejsou až na výjimky moc patrné na pohled, po krátkém svezení však budete mít jasno. Testovaný kousek byl nadit akční výbavou Enterprise s několika málo příplatky - metalíza (+16 500 Kč), zadní boční tmavá okna (+5 900 Kč), systém BLIS (+10 000 Kč), bezklíčový přístup do vozu KeyFree (+12 500 Kč), navigační systém (+41 100 Kč) a 18“ kola (+9 000 Kč). Snadné nastupování je u aut střední třídy samozřejmostí a beze zbytku to platí i pro Mondeo. Nám navíc zpříjemňovalo život bezklíčové odemykání a zamykání, které je dnes u všech lepších Fordů standardem. „Lezelezepoželeze“ nemusíte vytahovat ani při startování, tlačítko Start obstará vše potřebné. Dříve jsem se podivoval, že u Mondea bylo narozdíl od jiných aut s podobným systémem při startování nutné knoflík přidržet do doby, než motor opravdu naskočí. To se nyní změnilo, stačí jednou krátce kliknout.
Ve Fordech se trochu v kontrastu s jejich „sportovní“ pověstí sedí tradičně o něco výš a i přes vědomí této skutečnosti jsem se v nejnižší poloze sedadla v duchu tázal, jestli už to opravdu níž nejde. Výsledný dojem z posezu tak nikdy nebude podobný jako v Insignii nebo 159, jejichž interiéry člověka doslova obtékají. V Mondeu se na druhou stranu necítíte tolik utopeni a máte slušný rozhled do kraje, s orientací při couvání navíc zdatně pomáhala zadní parkovací kamera s „úhloměrem“. Ve střední třídě potkáte i auta s o něco lepšími sedačkami, ty přední v Mondeu si nicméně drží svůj vysoký standard, snad jen sedák by mohl být delší. V našem případě jsme si navíc hověli v příplatkovém koženém čalounění, pochopitelně s pětistupňovým vyhříváním (i vzadu), jehož ovládání je zrakům skryto pod krytem malé přihrádky na středovém panelu.
Dynamické proporce přístrojové desky podle mne sice nejsou vzorem nadčasovosti, ani po čtyřech letech však neurazí zvláště, když se zde objevilo několik vítaných inovací. Předně zmizelo do očí bijící stříbrné obložení opovážlivě imitující jakousi kovovou slitinu a lýtka řidiče nejsou ohrožována žádnými tvrdými výstupky. Stejně mrňavá bohužel zůstala některá tlačítka ovládání topení. Velký (7“) multimediální displej s integrovanou navigací potěší dobrou přehledností, méně už nedomyšleným faktem, že nelze vypnout rádio a dál používat navigaci. Druhý pětipalcový displej Convers+ najdete tradičně uprostřed přístrojového štítu, přičemž do jeho spletitých komnat se ukryl palivoměr a ještě hlouběji i teploměr chladiva, což mi nepřijde jako úplně dobrý nápad. Tento displej na rozdíl od kolegy nejde úplně vypnout, ale jen hodně ztlumit. Zůstala mu docela hezká grafika, stejně jako nehezky nekonečná menu - najít napoprvé vypínaní ESP je docela kumšt. Palubní počítač se stejně jako rádio a tempomat snadno ovládá z klasického čtyřramenného volantu optimálních proporcí. Věc, ze které u nových Fordů zrovna nadšený nejsem, se jmenuje vnitřní diodové osvětlení. Nevlídné zářivkové světlo vycházející variabilně z jednoho bodu navozuje v autě mrazivý dojem ordinace MUDr. Cvacha.
Následující >1 / 4
Diskuze 10 příspěvků
Bleskovky
- Zloděj použil svou nejlepší schopnost k tomu, aby zachránil dítě uvězněné v autě
před 2 hodinami - Řidič ve 200 km/h na dálnici vyblikal i policisty, ti mu to vrátili i s úroky
18.2.2019 - Elon Musk veřejně pochválil starou Ladu, a to ani nemusela být na elektřinu
17.2.2019 - Skrytá kamera natočila dopravní policisty, jak si rozdělují úplatky, teď jdou do vězení
14.2.2019 - Nejlevnější SUV Škody natočeno v běžném provozu, teď teprve ukazuje svou velikost
14.2.2019

Nejnovější články
- Zloděj použil svou nejlepší schopnost k tomu, aby zachránil dítě uvězněné v autě
před 2 hodinami - Muž si za život pořídil 55 kusů jednoho a toho samého auta, teď všechna prodává
před 10 hodinami - Korejci začali prodávat své daleko nejdražší auto, luxusu má na rozdávání
včera - James May namaloval obraz. Říká, že je to šmejd, přesto se po něm lidé mohou utlouct
včera - Němec si pořídil Ferrari za 6,5 milionu, už mu ale nezbylo na benzin, pokuty ani pojistku
včera - První test letních pneumatik pro rok 2019 odhalil velké problémy, většina neprošla
včera - Ztracený průkopník ostrých Wankelů byl zázračně nalezen, 35 let se o něm nevědělo
včera - Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu
včera - Mazda odhalila detaily k motorům nové 3, o „dieselu na benzin” víme zase o něco víc
včera - Bohatý šejk si nechal postavit extrémní pouštní lokomotivu s 10 koly, váží 24 tun
včera
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Mazda MX5 (Miata) 00:16 - jarka
- Prodam Skoda Superb 1, 1.9, 96kW, diesel 22:38 - Svetlonos
- Detektory policejních radarů 21:52 - řidičBOB
- Má nebo nemá hydroštely? 20:23 - PepaSFI
- whitelist & blacklist 18:37 - řidičBOB
- Původně to měla být MX5 ND, nakonec to je GT86 17:42 - Vrooom
- Lampárna (stěžovatelna) 12:20 - mmira
- Nereagující spojka a nelze zařadit 09:59 - jirka87
- Svévolné řazení před křižovatkou na vedlejší silnici 09:43 - jirka87
- Řidiči, co to mají v ruce... 00:31 - HondaMan
Autobazar
Ford Mondeo 2.0 TDCI
r.v. 2015
430 000,- KčFord Focus 1.0 EcoBoost
r.v. 2016
340 000,- KčFord Fiesta 1.25 16V
r.v. 2011
143 000,- KčFord Fiesta 1.4 i 16v
r.v. 2012
120 000,- KčFord Fusion 1.4
r.v. 2009
94 000,- KčFord Focus 1.6 TDCI
r.v. 2014
195 000,- KčFord Fiesta 1.25 i
r.v. 2011
126 000,- KčFord Focus 1.6 16V
r.v. 2010
180 000,- Kč