Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc

Peugeot vypustil v únoru na český trh takřka revoluční novinku, a to s nemalými ambicemi. Model 508 se chce prosadit v konkurenci Passatu, Mondea nebo Superbu. Jaké zbraně k tomu hodlá použít?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc

13.6.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek

Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Peugeot vypustil v únoru na český trh takřka revoluční novinku, a to s nemalými ambicemi. Model 508 se chce prosadit v konkurenci Passatu, Mondea nebo Superbu. Jaké zbraně k tomu hodlá použít?

Jak již určitě každý ví, Peugeot 508 přišel na trh coby náhradník hned dvou modelů. Po jeho příchodu zmizela z nabídky francouzské automobilky jak řada 407, tak dosluhující 607. Nutno podotknout, že Peugeot už takovouto obměnu potřeboval. Čtyřistasedmička je sice designově zajímavé auto, ale mnoho lidí, včetně mé osoby, se nemohlo zbavit dojmu, že to v tomto případě návrháři přehnali. S prominutím roztlemená maska chladiče, světla protažená až kdo ví kam a obrovitánský přední převis, stejně jako obráceně posazený zadní sloupek u verze SW, to všechno jsou věci, které sice lze označit za zajímavé, ale mnozí pro ně - zvláště v tomto množství - nenašli pochopení.

Největším problémem Peugeotu byl ovšem fakt, že neměl pořádně co nabídnout firemním zákazníkům. Ti totiž daleko více než na design hledí na funkční vlastnosti a schopnosti auta a v tomto bodě francouzské produkty poněkud pokulhávaly. Menší model 407 měl jednoduše příliš malý rozvor a nenabízel dostatek vnitřního prostoru, řada 607 se zase nenabízela u těchto zákazníků tolik oblíbenou karoserií kombi. Buď jak buď, nový model tato francouzská automobilka potřebovala jako sůl a stejně tak bylo velmi potřebné, aby se nový vůz výrazně posunul po všech stránkách k lepšímu. V opačném případě by byl boj o zákazníky prahnoucí po VW Passat nebo Škodě Superb předem prohraný.


Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 1 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 01Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 2 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 02Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 3 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 03

Během obligátního testovacího týdne jsem ze všech stran zkoumal, které že to vlastně zbraně Peugeot 508 má. Boj speciálně v těchto vodách bude obzvlášť těžký, vždyť také Passat, který jsme pro vás nedávno otestovali v jeho nové generaci (i když jde prakticky o rozsáhlý facelift) a třeba i takové Mondeo je rovněž výborné auto. Upřímně vám už na začátku mohu říci, že je Peugeot 508 na souboj s konkurencí připraven až překvapivě dobře. Tohle je totiž absolutně netypický Francouz.

Konzervativnější design, možná až příliš

Peugeot 508 je dospělé auto. Přesně toto byla má první myšlenka v momentě, když jsem si vůz přebíral k testu. Zapomeňte na veškeré předchozí kreace, nejnovější model v nabídce francouzské automobilky je skoro až konzervativní. Není nudný, ale sází na stoprocentně elegantní a čisté linie, žádných experimentů se nedočkáte. Navíc působí oproti 407 podstatně vyváženěji a určitě se hned tak neokouká.

Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 4 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 05Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 5 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 06Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 6 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 09

Designem vůz navazuje na trend, který byl započat s příchodem crossoveru 3008. Přední světlomety dostaly rozumné rozměry a to samé lze říci také o masce chladiče horizontálně rozdělené dvěma lamelami. Typickým poznávacím znakem tohoto Peugeotu je sedm LED diod v každém světlometu poskládaných do tvaru kytičky. Mimochodem také na tomto prvku byla stavěna reklamní kampaň. Zajímavostí je název automobilky netradičně umístěný na masce chladiče. Z boku pak můžete obdivovat uhlazené a ničím nerušené tvary. Zadní partie jsou zakulacené a ani v zadních světlech nechybí LED diody.

Nový designový styl automobilky Peugeot je určitě dospělejší, není tak avantgardní a dost možná to bude jeden z klíčů k úspěchu modelu 508, ale já jsem se nemohl ubránit dojmu, že je trochu bezcharakterní a dokonce bych se odvážil tvrdit, že jeho implantace na menší 308 je už nepovedená. Každopádně ve střední třídě není prostor pro designové experimenty, takže z tohoto pohledu se vydal Peugeot jednoznačně po správné cestě.

Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 7 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 10Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 8 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 11Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 9 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 12

Toto že je interiér Peugeotu?

Když zavzpomínám na týdny strávené za volantem Peugeotu 407, vybaví se mi dva zásadní nedostatky. Zaprvé bylo na zadních sedačkách vzhledem k vnějším rozměrům auta málo místa a zadruhé, pokud jste měli verzi s vyšší výbavou, byl na středové konzole takový zástup tlačítek, že jste k úplnému zorientování se potřebovali asi tak půl roku tvrdého tréninku. Tuším, že jsem jich tam napočítal k sedmdesáti. Nic z toho u novinky 508 nenajdete.

Zpracováním a celkovým pojetím kabiny se Peugeot opravdu vytáhl. Pořád se mi nechce věřit, že to, s čím jsem jezdil, byl opravdu Peugeot. Vždyť na mě interiér působil, jako kdybych seděl v Audi. Ne, nepřehnáním, až takto je francouzská novinka dobrá. Použité materiály jsou prvotřídní a za zpracování by se skutečně nemusela stydět žádná z německých prémiových automobilek (spíše už některé mohou závidět...). Čisté a elegantní tvary exteriéru designéři přenesli také dovnitř. Palubní deska je tvořena jedním velkým hladkým kusem kvalitního měkčeného plastu, na který plynule navazuje kaplička přístrojového štítu. Nějaké rušivé prvky nebo něco, co by se vám odráželo v čelním skle, byste zde hledali marně.

Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 10 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 28Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 11 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 29Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 12 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 30

Řidič má k dispozici dobře tvarovaný, ale snad až zbytečně velký volant. Prakticky se jedná o něco podobného, co najdete v novém Citroënu C4. Přístrojový štít obsahuje dominantní otáčkoměr a rychloměr, multifunkční displej a tři menší ukazatele - teplota vody, oleje a palivoměr. Právě ukazatele teploty oleje a vody se během testu chovaly dost divně, ale k tomu se dostaneme později. V tento moment je potřeba vyzdvihnout jednoduchou grafiku přístrojového štítu a s tím související výbornou přehlednost.

Ani u Peugeotu 508 samozřejmě nemůže chybět libůstka v podobě head-up displeje. Na rozdíl od 5008 nebo 3008 zde není sklíčko, na které se promítají údaje, čiré ale černé a je v porovnání se zmíněnými sourozenci asi tak poloviční. V praxi jsou promítané hodnoty mnohem lépe čitelné a díky menším rozměrům vám head-up displej nepřekáží ve výhledu. U 5008 a 3008 totiž platí, že při jízdách menšími rychlostmi, kdy řidič hledí blíže před vůz, musí koukat skrz sklíčko head-up displeje. Na dálnicích, kdy je potřeba hledět dále před auto, už sklíčko nepřekáží. U modelu 508 černá zobrazovací plocha nevadí ani během jízdy v zácpě, což je chvályhodné. A kdybyste si chtěli head-up displej přeci jen deaktivovat, musíte sáhnout vlevo pod volant do míst, kde je běžně menší schránka. V případě, že je v autě přítomen head-up displej, tuto schránku obsadí ovladače pro nastavení výšky promítaných čísel nebo jasu displeje.

Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 13 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 31Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 14 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 32Test Peugeot 508 SW 1,6 THP: Passatu vstříc - 15 - Test Peugeot 508 SW 16 THP 41

A když už jsme takhle vlevo pod volantem, nesmíme zapomenout na věc nejdůležitější. Peugeot 508 nemá tlačítko pro startování motoru umístěné na klasických místech, ale taktéž nalevo od volantu. Na tiskové konferenci pořádané k uvedení tohoto modelu na český trh se kdosi na důvod tohoto řešení ptal, ale odpovědi se nedočkal. Asi chtějí být Francouzi stejně „cool“ jako německé Porsche. Ale abychom jen nežertovali - umístění spínací skříňky vlevo má svůj historický smysl. Řidič tak při závodech typu 24 hodin v Le Mans, kde se startovalo tak, že piloti museli k vozu doběhnout, nasednout, nastartovat a odjet, mohl současně ovládat řazení i start motoru, což mu dálo pár desetinek sekundy k dobru. Později zřejmě zvítězilo pro většinu běžných uživatelů praktičtější (levákům se omlouváme) startování na pravé straně.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.