Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií
7.4.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Už ne Impreza XV, jen XV. Už čistě jako rádoby samostatný model. Dokáže nové Subaru zaujmout i „nesubaristy”?
Přehled kapitol
Jedem městem, ale jen s aktovkou
Oblastí, ve které dle mého názoru udělalo Subaru v posledních letech největší pokrok, jsou interiéry. Jedním z aut, které mám tu čest používat, je Impreza z roku 2007. Místa je uvnitř poskrovnu a jeho architektura evokuje 80. léta. Jiné modely na tom byly lépe, ale nikdy se nedalo říct, že by byly střiženy podle poslední módy. Takový japonský standard. Ani v případě XV nebudete mít pocit, že jste se přenesli do budoucnosti, naopak. Žádne moderní kudrlinky, s výjimkou volantu jen pár tlačítek a kruhových ovladačů. Základní linky palubní desky jako by vypadly z oka VW Golfu, zdůrazněna je praktičnost, ne estetika. Dědictví vozů pro lesníky se nezapře.
Přesto i sem dorazila moderní doba v podobě pokročilého informačního systému, ze kterého lze vyčíst řadu zajímavých informací. Bohužel se v drtivé většině týkají spotřeby. Ještě že jedna obrazovka umí ukázat aktuální práci pohonu všech kol. Jen si nejsem jist, zda-li je to nejvhodnější věc, které by měl řidič věnovat pozornost. Příjemná je naopak couvací kamera, jejíž obraz lze sledovat na obrazovce dotykové navigace.
Nevím, jestli se dnes ještě najde někdo, koho zajímá fakt, že kůží potažený volant se vážně dobře drží, určitě ale zaujmou retro kolébkové ovladače, původem z nějakého „magiče” z 80. let.
XV si v propagačních materiálech zakládá na tom, že se do něj nastupuje stejně, jako do vozů SUV, ale pak se sedí jako v běžném osobáku. Nelze, než potvrdit. Stačí otevřít velké a téměř do pravého úhlu otevíratelné dveře a vstoupíte do prostorného interiéru. Sedadla mají měkčí čalounění a orientována jsou na komfort, při dotazu na boční vedení sice krčí rameny, že o něčem takovém jim ve škole někdo něco říkal, ale že už je to dávno. Sedí se v nich ale dobře a jedinou chybou je to, že bederní páteř u nich hledá podporu stejně snadno jako Věci veřejné voliče. Také vzadu je místa na rozdávání, dospělý se tam pohodlně dostane i za situace, kdy má řidič dva metry.
Že to vše zní až příliš pozitivně? Ano bohužel tu je takový malý nehezká věc v podobě prostoru pro „bagáž”. Bez přehánění. Čtyři dospělé naložíte snadno, s jejich zavazadly to bude horší. 380 litrů základního objemu je zoufale málo. Subaru asi zapomnělo, že ve městech nežijí jen ti, co jsou frí, kchůl, in a single, popřípadě bezdětné páry. Často v této nebezpečné džungli potkáte malé smečky druhu Homo Urbanicus obvykle sestávající ze dvou dospělců a jednoho či více exemplářů v různém stupni vývoje. Kdo jednou nějakou potkal ví, že při svých supermarketových lovech dokáže být neuvěřitelně efektivní a množství její kořisti roste nade všechny meze.
V modrém koutu stojí boxer FB20, v červeném Lineartronic
S novým dvoulitrovým boxerem FB20 se nesetkáváme poprvé, už v loňském roce se předvedl při testu Foresteru. Kolega se v něm rozepsal nejen na téma technických změn, ale zmínil, že jeho 110 kW není u většího SUV zrovna terno. XV je o 100 kilo lehčí, má výhodnější aerodynamický profil, bude mu tento motor stačit?
Odpověď bohužel není tak jednoduchá. V testovaném voze byl motor spojen s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, což by samo o sobě nebyl takový problém. S tímto typem převodovky jsem se setkal například při testu Suzuki Kizashi a přestože automaty právě nemusím, výsledný dojem nebyl špatný. Její hlavní výhodou bylo, že při potřebě maximálního zrychlení nechala motor přejít do nominálních otáček. Řidič tak má k dispozici maximum dostupného výkonu. Lineartronic se bohužel chová jinak - když v šedesáti zarazíte plyn do podlahy, ručička otáčkoměru vyskočí na rysku u čísla 4 000 a tam setrvá. Případné předjíždění pak bohužel trvá déle, než by muselo. Volit „převody” je možné i manuálně, bohužel ani v tomto případě se oslava nekoná.
V autě se nás v rámci testu vystřídalo více a jeden z kolegů nazval manuální mód „F1 převodovka s F1 ovládáním”. Proč F1? Odpověď je jednoduchá. Pokud jste někdy sledovali závody moderní F1, při kterých jsou na obrazovce uváděny rychlosti a zařazený rychlostní stupeň, určitě jste si všimli, že formule mají velmi dlouhé nízké převody - už na jedničku jedou kolem 100 km/h. Něco podobného samé si můžete dopřát i za volantem XV, jen si na rozdíl od vozů formule 1, které mají výkony v hodně stovkách koní, budete muset vystačit s pouhými 150.
Po městě tak můžete jezdit klidně pořád na jedničku a ani to není tak divné - zatímco jiná auta už ve 30 km/h úpí, že by chtěla přeřadit, v XV s CVT vás podobné pocity začnou přepadat až někdy v 60 km/h. A také další virtuální „kvalty” jsou až absurdně dlouhé - trojku lze točit za hranici 160 km/h a to, považte, maximální rychlost XV 2,0i činí 187 km/h. Výsledkem je dynamika, která je zcela neadekvátní výkonu motoru. Takto naladěná CVT ze stáda 150 koní pobíjí minimálně třetinu, ve stokoňovém autě s „normálním” zpřevodováním si budete po stránce dynamiky připadat lépe.
XV s Lineartronicem je prostě vše možné, jen ne sprinter. Tento zápor je ale do jisté míry vykoupen kladem v podobě schopnosti auta jezdit za papírovou spotřebu.
Tabulka otáček motoru při vybraných rychlostech
Tabulka maximálních rychlostí na jednotlivé převodové stupně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 54 minutami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB