Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru XV 2,0i: dobyvatel nových teritorií
7.4.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Už ne Impreza XV, jen XV. Už čistě jako rádoby samostatný model. Dokáže nové Subaru zaujmout i „nesubaristy”?
Přehled kapitol
Stejně jako v životě lidí, i u automobilek občas dochází k situacím, kdy se musí něco změnit. Kdy je potřeba opustit zaběhané koleje a do šedi běžného dne vnést trochu barev. V mé aprílové mystifikaci, v jejímž případě doufám, že nebudu prorokem, zaznělo několik reálných faktů. Subaru opravdu je z celosvětového hlediska trpaslíkem a chce-li na nebi udržet své souhvězdí, musí zvýšit svou ziskovost. Naštěstí na to nejde zahozením tradic v podobě opuštění symetrického pohonu všech kol, přesto se snaží svou cílovou skupinu rozšířit.
Subaru se až doposud výrazně orientovalo na zákazníky, kterým primárně jde o schopnosti jejich vozu a kteří jsou kvůli nim ochotni autu odpustit, že nemá karoserii dle poslední módy či interiér plný měkčených plastů. Vyrábělo relativně malé osobáky se spolehlivým pohonem všech kol, které se tolik osvědčily v oblastech, kde není nouze o sníh či led. Jeho výhodou bylo, že toto teritorium mělo v podstatě pro sebe. Navíc se dokázalo výrazně prosadit v rallye, tedy v disciplíně, kde hrají prim jízdní schopnosti doplněné odolností.
Popularita aut s pohonem všech kol rostla s tím, jak se čtyřkolky stávaly dostupnější. Kdysi dávno jste si mohli koupit Jeep Willys, který se sice prohrabal všude, ale komfortu moc nepobral. Pak přišly off-roady, které zvládly téměř totéž, už do nich nepršelo, ale silnice rozhodně nebyly jejich revírem. Pak přišla Honda CR-V s připojitelným pohonem zadní nápravy a ejhle, najednou má čtyřkolku podobného ražení v nabídce úplně každý. Subaru už tak k úspěchu nestačí jen říct, my máme nejlepší systém pohonu všech kol, chce k němu začít přidávat i něco navíc.
Tím něčím je schopnost přitáhnout zákazníka, kterému je jedno, jak ten pohon všech kol funguje. Zákazníka, který žije ve městě, je „trendy”, chce mít čtyřkolku se zvýšenou světlou výškou pro případ, že ho popadne touha vyrazit za dobrodružstvím na Šumavu, a přitom většinu času stejně stráví hledáním místa, kam by tu svou plechovku zaparkoval. Subaru XV má být přesně tím, co by mělo splnit všechny jeho potřeby. A současně ho má nakazit tím správným Subaru-postižením, které z něj učiní věrného zákazníka.
Dříve, než se pustím do zkoumání vlastností nového XV, rád bych provedl malý exkurz do historie. Jak už jste se mohli dočíst v našem ohlédnutí za historií celé značky, Subaru si s pohonem všech kol začalo hrát už v roce 1971. V průběhu následujících let v jeho vývoji pokračovalo, nikdy se však nepouštělo do „terénních” aplikací. Až v roce 1994 se na New York Auto Show objevil model Legacy Outback. V první fázi to bylo jen obyčejné Legacy kombi vyšperkované sadou plastových dílů do drsnější podoby. Málo známý je u nás fakt, že stejně v roce 1995 vznikl Outback Sport, což byla oplastovaná Impreza první generace.
Byť stále měla velmi blízko k tehdejšímu Legacy, druhá generace Outbacku byla prezentována jako samostatný model. Mimochodem, věděli jste, že se vyráběla i jako sedan? Ta už k odolnějšímu vzhledu přidala i zvýšenou světlou výšku. V té době už se ale po (ne)cestách proháněl Forester. Jako základ posloužila Impreza, ovšem vyšší světlá výška a vyšší posez spíše připomínaly SUV. Tento kříženec malého kombi a SUV se měl postavit právě Hondě CRV a Toyotě RAV. Při uvedení ho Subaru charakterizovalo sloganem „SUV Tough, Car Easy”, volně přeloženo: odolný jako SUV, ovladatelný jako auto. Forester byl trefou do černého a za těch 15 let, co je v prodeji, se vypracoval na jeden z nosných modelů značky.
Jenže nám taky povyrostl, současná generace už toho z normálního osobáku má v sobě asi tolik, jako Zdeněk Troška z Felliniho. V nabídce Subaru se tak objevila díra, kterou se pokusilo zaplnit modelem Impreza XV. Opět použilo osvědčený recept, vzalo běžnou Imprezu, navěsilo na ni plasty, nalepilo označení a bylo hotovo. Abych mu nekřivdil, hotovo bylo jen v Evropě, jinde měla Impreza XV i větší světlou výšku. Nedohledal jsem, jak to bylo jinde, ale v Čechách se to ukázalo jako atraktivní (v rámci nabídky Subaru) recept.
Vznik nového XV, to je opět ten samý příběh. Základ sdílí s novou Imprezou, už se ale tváří jako samostatný model. Dokonce tak samostatný, že ji v podstatě nahrazuje. Zvolilo Subaru správnou strategii, když vstoupilo do stejné řeky? Dokáže XV navázat na někdejší úspěch Foresteru a pomoci automobilce k růstu prodejů? Nevím, na to nedokážu odpovědět, o XV samotném vám ale leccos prozradit můžu.
Velké městské auto, opravdu?
Jak už jsem naznačil, XV zapadá na místo, které kdysi vytvořil první Forester. Perličkou je, že pokud si srovnáte jejich délku, je na milimetr shodná. Ve všech ostatních parametrech jej překonává, je vyšší, širší, má delší rozvor, větší světlou výšku a je těžší. A zatímco Forester vlastně bylo kombi, XV je hatchback. Forester byl oplastovaný a většina dobových fotografií jej zobrazovala mimo zpevněné cesty. XV má ochranných plastů minimum a na prvních oficiálních obrázcích jej vidíme výhradně ve městském prostředí. Doba se prostě změnila, XV sice začíná na stejném místě, jeho směřování je jiné. XV jasně dává najevo, že ono tu není kvůli výletům do divočiny, jeho hájemstvím má být, slovy Subaru, „Urban Adventure”, dobrodružství ve městě.
První dojem, který jsem z auta měl při setkání na živo, byl, že to není žádný drobek. Může se tvářit, jako hatchback nižší střední třídy na zvýšeném podvozku, v reálu působí jako pořádný kus auta. I ve chvíli, kdy jsme postavili vedle sebe minulé a nové XV, bylo to nové všeobecně hodnoceno jako značně větší. Jenže chyba lávky. Vemte si do ruky tabulky a zjistíte, že novinka je delší jen o 2 cm, širší o jeden a vyšší o 5 cm. Podívejte se na fotografii, kde stojí obě auta naproti sobě. Odmyslete si zvýšený postoj a ejhle, rozdíl je ten tam.
Podrobnější pohled ukáže, proč vlastně XV působí větším dojmem, než ve skutečnosti je. Může za to nafouknutá přední kapota, která má změkčit přistání chodcům, kteří se v městské džungli připletou pod kola. Také v případě, že pod kapotou bude přeplňovaný motor, u XV to bude výhradně diesel, jí zůstane tato podoba, kaplička vstupu vzduchu k mezichladiči je minulostí. Kapotu podporují výrazné oblouky nad podběhy kol a přerostlý zadní nárazník. Zapomenout nelze na 17" palcová litá kola obutá do pneumatik o pořádném profilu. To vše zkombinováno s vysokým postojem. Myslím, že zde se Subaru podařil jeho cíl dát zákazníkům auto, které splní jejich potřebu řídit „pořádné auto”. Není nad pocit sucha a bezpečí.
Následující >1 / 6
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Nový elektrický Renault 5 vypadá sexy a dával by i smysl, ale ne za avizovanou cenu
26.2.2024 - Rusové znovu mohou nakupovat svá oblíbená auta od Hyundai a Kie, akorát bez jejich log
26.2.2024 - My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024 - 50 let starý, i u nás dobře známý sovětský offroad zesměšnil v přímém srovnání moderního amerického soupeře
26.2.2024 (398) - Hyundai po „násilném” zaříznutí ostrých spalovacích modelů pro EU zkouší Evropany uspokojit lacinou náhražkou
26.2.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova