Autopiloty mohly řídit auta už letos, stačilo jediné, říká překvapivě manažer Nissanu

Automobilky jejich nasazení do sériových aut neustále odkládají a obvykle to vysvětlují technologickými výzvami. Peter Bedrosian z Nissanu říká, že problém je docela jinde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Autopiloty mohly řídit auta už letos, stačilo jediné, říká překvapivě manažer Nissanu

21.8.2019 | Petr Prokopec

Autopiloty mohly řídit auta už letos, stačilo jediné, říká překvapivě manažer Nissanu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilky jejich nasazení do sériových aut neustále odkládají a obvykle to vysvětlují technologickými výzvami. Peter Bedrosian z Nissanu říká, že problém je docela jinde.

Prakticky každá automobilka kromě elektromobility zmiňuje jako technologii blízké budoucnosti autonomní řízení. Dle původních prohlášení měly být plnohodnotné autopiloty touto dobou již na silnicích, realita je však docela jiná. Momentálně můžete sundat oči ze silnice a ruce z volantu jen na pár chvil a vždy musíte být připraveni okamžitě převzít kontrolu. Limitem se zdá být vývoj technologií, které si nedokáží poradit se všemi úskalími každodenního provozu, Peter Bedrosian z Nissanu však říká, že zádrhelem je hlavně legislativa.

„Není to know-how, co nás drží zpátky - je třeba hodně politiky, než bude představeno autonomní řízení úrovně SAE3 či vyšší. Je třeba udělat mnoho změn v legislativě i infrastruktuře, neboť se výrazně změní auta. Už letos budeme mít připravenou úroveň SAE3, v závislosti na legislativě pak můžeme od roku 2020 nasadit úroveň SAE4 či vyšší,“ uvádí Bedrosian, který u japonské automobilky zastává pozici šéfa produktového plánování evropské divize.

Jsou to překvapivá slova, neboť z nich vyplývá, že Nissan je o hodně dál než konkurence, která kolikrát naznačuje jako reálný termín nasazení plnohodnotných automobilů až přespříští dekádu, pokud vůbec s nějakým termínem pracuje. Obvykle přitom říká, že limitem jsou technologické výzvy. Problémy jsou spojené hlavně s chaotickým provozem ve městech, kde řidiči z masa a kostí na základě léty vypěstované intuice dovedou včas odhadnout, co jsou spořádaní chodci a co lidé, kteří jim záhy skočí pod kola. Pokud tedy svou jízdu přizpůsobí daným podmínkám, žádné nebezpečí nehrozí, umělé inteligenci intuice schází.

Nedovedeme si tedy představit, jak by dnes Nissany reagovaly na provoz právě ve městech či na okreskách, kde „myšky“ i velmi těsné objížděcí manévry jsou denní normou. I věčně sebevědomý Elon Musk nasazení plnohodnotných autopilotů opakovaně odložil právě kvůli jejich neschopnosti řešit podobné situace. Buď jsou tedy Japonci opravdu o hodně dál než kdekoli jiný, nebo Bedrosigan tak trochu přehání. Mimo relativně vyzpytatelné prostředí, jako jsou dálnice, zatím nikdo ani funkční řešení úrovně SAE3 v praxi neukázal.


Autopiloty mohly řídit auta už letos, stačilo jediné, říká překvapivě manažer Nissanu - 1 - Nissan IMQ Concept 2019 prvni foto 04
Peter Bedrosigan říká...

Autopiloty mohly řídit auta už letos, stačilo jediné, říká překvapivě manažer Nissanu - 2 - Nissan IMQ Concept 2019 prvni foto 01Autopiloty mohly řídit auta už letos, stačilo jediné, říká překvapivě manažer Nissanu - 3 - Nissan IMQ Concept 2019 prvni foto 02Autopiloty mohly řídit auta už letos, stačilo jediné, říká překvapivě manažer Nissanu - 4 - Nissan IMQ Concept 2019 prvni foto 03
...že Nissan má již autonomní technologii prakticky hotovou, což měl dokázat i koncept IMQ. Jejímu rozšíření ale brání pod něj politici

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.