Automobilky mají problém, downsizing nefunguje v nových testech spotřeby

Překvapení? Budete se divit, ale ano. Výrobci čekali, že nové měření změní výsledky o 3 procenta, realita je ale horší. A nepomáhají ani další faktory.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Automobilky mají problém, downsizing nefunguje v nových testech spotřeby

10.11.2017 | Petr Prokopec | 53 příspěvků

Překvapení? Budete se divit, ale ano. Výrobci čekali, že nové měření změní výsledky o 3 procenta, realita je ale horší. A nepomáhají ani další faktory.

Od letošního září začaly platit nové procedury pro měření spotřeby a emisí aut. Až dosud se zdálo, že nejde o velký problém, neboť dle vlastních slov měly automobilky v minulých letech vytvořit ve svém portfoliu dostatečný prostor pro očekávané zvýšení průměru na celou flotilu související s přechodem mezi cykly NEDC a WLTP. Jenže do hry zasáhly věci, se kterými nikdo nepočítal, a sice dieselový skandál Volkswagenu a stále větší obliba crossoverů a SUV.

„V minulém roce podíl SUV na evropském trhu vzrostl o 2,3 procenta, zatímco podíl dieselů o 1 procento klesl. Ve srovnání s rokem 2015 tedy průměrné emise klesly jen o 1,5 procenta,“ uvádí k tématu Alessandro Paulucci ze společnosti JATO Dynamics. A dodává, že jen od ledna do září letošního roku prodeje SUV vzrostly o dalších 3,8 %, zatímco diesely ztratily dalších 4,5 %. To vyústilo v nárůst průměrných emisí o 0,1 gramu na kilometr.

Na první pohled se možná nejedná o závažný problém, však co to je jedna desetina procenta. „Nicméně od chvíle, kdy EU začala monitorovat průměrné emise CO2 na flotilu, nebyl zde ještě meziroční nárůst. Rok 2017 tak možná bude prvním, kdy tento trend bude porušen.“ Co to znamená? V případě automobilek do budoucna hrozbu obřích sankcí, u zákazníků pak možné větší výdaje související s nákupem i provozem aut.

Už to je potíž, ale ne ta největší, tou je sama nová měřící procedura sama. Pro výrobce je překvapením, o kolik vyhnala normovanou spotřebu aut a tedy i emise CO2 nahoru, zvláště pak u vozů s relativně velmi malými motory. „Automobilky očekávaly, že nový homologační proces zvedne emise CO2 o nějaká tři procenta, ale první zjištění u již homologovaných vozů ukazují výrazné zvýšení dle nové měřicí procedury v porovnání s tou starou,“ dodává dále Paulucci.

Kupříkladu Peugeot 308 1,2 PureTech, tedy auto nižší střední třídy s malým tříválcem, vykazuje v novém testu o 12 až 14 procent horší výsledky, u SUV Volva s dvoulitry je to až 16 %. To je i více jak pětkrát nad očekávání výrobců, štěstím pro ně je snad jen to, že oba vozy homologaci již mají, a to až do 31. srpna 2018.

Totiž data vycházející z cyklu WLTP jsou užívána pro homologaci zatím jen u nových typů aut. Pro naprosto všechna prodávaná auta pak začnou platit od 1. září příštího roku. Mimo to jsou zde pak ještě testy RDE, během kterých je měřena spotřeba i mimo laboratoře. Výsledky z této procedury přitom nesmí být více než 2,1násobně vyšší než data zjištěná procesem WLTP, čímž má být zabráněno automobilkám v podvodech. Během testů NEDC totiž docházelo k všemožným podvůdkům / přehuštění pneumatik, zalepení spár karoserie či dokonce k odmontování zpětných zrcátek.

To již nebude možné, rozhodně ne v takové míře, navíc do roku 2025 má povolené až 2,1násobné překročení poklesnout pouze na 1,5násobek. Data týkající se spotřeby a emisí zjištěná v laboratořích tedy skutečně budou daleko více reflektovat skutečný svět, právě to ovšem povede ke zvýšení uváděných emisí. A právě zde vyvstává hrozba miliardových pokut.

Aby k tomu nedošlo a aby automobilky byly schopné dostát limitu 95 gramů CO2 na flotilu, jenž začne platit v roce 2021, musel by dle JATO Dynamics narůst podíl elektromobilů z loňských 0,9 procent na 15 %. To je v tak krátké době zcela nereálné. Jak navíc dokazují data z nových testů WLTP, downsizingové motory jsou tady spíše naškodu - v novém testu nefungují.

Jak jsme naznačili, nejde pouze o výrobce, ale také o samotné uživatele. Dá se očekávat, že právě na ně bude nakonec zátěž plynoucí z politiky Evropské unie přenesena především, ať již v případě pokut, tak v rámci vývoje nových technologií. Navíc dojde i ke zdražení vlastnictví v zemích jako Německo či Francie, kde jsou registrační poplatky vypočítávány na bázi CO2.

Co dodat? Bylo by víceméně bláhové doufat, že crossovery a SUV náhle ztratí na oblibě, zatímco elektromobily zázračně zlevní a bude je chtít každý. Stejně tak nelze čekat, že EU ucukne, maximálně v tomto ohledu dojde k ohlášení nějakého přechodného období. Nicméně doba snadného snižování emisí na potřebné meze je zjevně u konce. Zda s ní končí i doba relativně dostupných aut, ukáže čas...

Automobilky mají problém, downsizing nefunguje v nových testech spotřeby - 1 - psa prvni mereni realne spotreby 308 01Automobilky mají problém, downsizing nefunguje v nových testech spotřeby - 2 - psa prvni mereni realne spotreby 308 03Automobilky mají problém, downsizing nefunguje v nových testech spotřeby - 3 - psa prvni mereni realne spotreby 308 04
Peugeot již na počátku roku naznačil, že bude mít s novými testy nemalý problém. Reálná spotřeba modelu 308 byla totiž v provozu i o více než 50 procent vyšší než udávaná

Automobilky mají problém, downsizing nefunguje v nových testech spotřeby - 4 - spotreba 30 dalsich aut PSA 04 ilu
Odchylka takového Peugeotu 508 je ještě vyšší, blížila se totiž 60 procentům. Testy podle WLTP takové změny nepřinášejí, i nějakých 15-16 procent rozdílu je ale velký problém

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 53 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše