BMW a Brilliance zakládají novou značku „Naděje“, výsledkem bude čínská E90

Dali byste cokoli za možnost koupit si dnes novou řadu 3 E90? Čína vám ve vynucené spolupráci s BMW dost možná něco takového už brzy nabídne.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

BMW a Brilliance zakládají novou značku „Naděje“, výsledkem bude čínská E90

13.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

BMW a Brilliance zakládají novou značku „Naděje“, výsledkem bude čínská E90

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dali byste cokoli za možnost koupit si dnes novou řadu 3 E90? Čína vám ve vynucené spolupráci s BMW dost možná něco takového už brzy nabídne.

Při popisu legalizace nakradených průmyslových vzorů čínskými automobilkami jsme za vrcholnou formu jejich drzých praktik dosadili jako příklad situaci, kdy může daný subjekt i z takto nemorálně nabytých prostředků ovládnout danou značku, kterou předtím mohutně kopíroval. Japonské, evropské a americké koncerny jsou pro čínské podnikatele zatím příliš velká sousta, způsobů jak oficiálně posvětit podobnou zlodějinu je však více.

Své by o tom mohlo vyprávět kupříkladu německé BMW, které ve snaze udržet se na čínském trhu zavřel obě oči i ústa a tiše přehlížel vykrádání duševního vlastnictví přímo svým obchodním partnerem. Pokud jste tuto kauzu nezaregistrovali, jen připomínáme, že onou kukačkou je automobilka Brilliance, která kromě výroby licencovaných BMW dodává tamní klientele třeba xeroxovaný crossover X1 pod jménem V5.

Netušíme, zda německé vedení protestovalo alespoň formálně, každopádně spolupráce těchto firem se dále prohlubuje. Podle zpráv z čínských médií se BMW a Brilliance dohodly na vytvoření zcela nové značky, jejíž vozy budou postavené na platformě předchozí generace řady 3 E90. Stejní novináři rovněž vypátrali, že další joint-venture si nechal zaregistrovat jméno Zhi Nuo, což bychom mohli přeložit jako „Slib“ nebo „Naděje“, nicméně ani jedna automobilka tyto zprávy dosud nepotvrdila.

O dané obchodní operaci máme příliš málo informací, abychom se na ni mohli podívat detailněji, údajně je však výsledkem stupňujícího se tlaku tamní komunistické vlády na zahraniční společnosti. Dosud mohly automobilky podnikat v Číně pouze při uzavření společných podniků s tamními firmami, anebo platit těžké sankce, které by jejich šanci na úspěch prakticky vyloučily. Čínská vláda však prý hodlá zvýšit mezinárodní konkurenceschopnost svých automobilek a tlačí proto zahraniční automobilky do zakládání nových značek. Jak asi tušíte, nově vznikající subjekty by už byly stoprocentním vlastníkem čínské strany, čímž by jim zároveň spadly do klína veškeré technologie a duševní vlastnictví „partnera“.

Německá automobilka měla v tomto konkrétním případě jedinou možnost obrany, kterou také využila, když Číňanům neposkytla nejnovější know-how, ale starší technologii výběhové platformy. Tím splnila vládní požadavek a zároveň může zůstat na trhu. Otázkou pochopitelně je, zda je možné dané rozhodnutí BMW považovat za vítězství. Platforma E90 má stále co říct a dost možná by se i dnes našlo dost zákazníků, kteří by jí dali přednost před novější trojkou F30. Ironií osudu dost možná takovou příležitost dostanou, pokud Brilliance dorazí s tímto „novým“ vozem do Evropy. Představen by měl být už příští měsíc na šanghajském autosalonu.


BMW a Brilliance zakládají novou značku „Naděje“, výsledkem bude čínská E90 - 1 - Brilliance China V5 zive 02BMW a Brilliance zakládají novou značku „Naděje“, výsledkem bude čínská E90 - 2 - Brilliance China V5 zive 01BMW a Brilliance zakládají novou značku „Naděje“, výsledkem bude čínská E90 - 3 - Brilliance China V5 zive 04BMW a Brilliance zakládají novou značku „Naděje“, výsledkem bude čínská E90 - 4 - Brilliance China V5 zive 05BMW a Brilliance zakládají novou značku „Naděje“, výsledkem bude čínská E90 - 5 - Brilliance China V5 zive 09BMW a Brilliance zakládají novou značku „Naděje“, výsledkem bude čínská E90 - 6 - Brilliance China V5 zive 06
Brilliance si těžkou hlavu s kopírováním aut svého obchodního partnera těžkou hlavu nedělá, takže možnost vyrábět starší trojku ve vlastní režii jen uvítá

Zdroj: Carscoops

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.