Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
ČR je nejlevnější zemí na vlastnictví auta. A mít diesel vyjde dráž než benzin
1.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Přes velké daňové zatížení paliv je u nás vlastnictví auta nejlevnější z evropských zemí, ke kterým bychom mohli vzhlížet. Bohužel, dá se říci.
Česká republika je zemí, kde je vlastnictví auta nejlevnější, alespoň ze zkoumané jedenáctky zemí západní a střední Evropy. Říká to analýza CarCost Index společnosti LeasePlan, která se zaměřila na v Evropě nejoblíbenější vozy - ty spadající do nižší střední třídy, tedy například Škodu Octavia.
Auta jsou u nás levnější než jinde jak na pořízení, tak i na provoz, a to i přes velké, po našem soudu až drzé daňové zatížení paliv. Nemáme ale dodatečné daně při registraci podle emitovaného CO2 na nová auta, zatím se u nás platí „jen” ekodaň na vozy s emisními normami Euro 1 a 2, a nová auta jsou u nás na pořízení nejlevnější.
Náklady na vlastnictví vozu zahrnují údržbu, pojištění, palivo, registrační poplatky či daně a především pokles hodnoty, který s 36 % znamená největší část nákladů. V průměru z jedenácti zkoumaných zemí jsou s 20 % druhou největší položkou registrační poplatky či daně. Na třetím místě je s 16 % palivo, následuje pojištění s 13% podílem. Pozoruhodné je, že údržba dělá v průměru jen 7 % veškerých nákladů.
Kompletní měsíční náklady na automobil jsou tak u nás nejnižší z celé Evropy, těsně před Německem. Provoz benzínového auta u nás přijde na 406 Eur (cca 11 tisíc korun), u dieselu to je 455 Eur (cca 12 300 korun), což je další zajímavý aspekt této studie - diesely si lidé zpravidla kupují s vyhlídkou levnějšího provozu, ale přes všechna ekonomická pozitiva (zejména nižší náklady na palivo, vyšší prodejní cena) celkem zřetelně převažují negativa (zejména vyšší pořizovací cena, někdy vyšší servisní náklady).
Německo vykazuje částku 418 Eur (cca 11 300 korun) u benzínového vozu, 454 Eur (cca 12 300 korun) u diesel.Nejdražší je naopak Nizozemí, kde na náklady zejména na dieselové auto nikdo jiný nemá - měsíčně přijde provoz dieselu v Nizozemí na 805 Eur (cca 21 800 korun), u benzínu to je 660 Eur (cca 17 800 korun). Spekulace, že provoz auta v této zemi je velmi drahý, tak máme nyní potvrzeny. Drahé na provoz auta jsou také Španělsko, Itálie, Velká Británie a Švýcarsko, kde u benzínů i dieselů vidíme částky v okolí šesti stovek eur (cca 16 200 korun) na každý měsíc.
Pochopitelně člověk nemusí zaplatit každý měsíc takovéto peníze, tedy alespoň ne přímo, v danou chvíli. Jak stojí i výše, víc než třetinu tvoří pokles hodnoty, je tu také pojištění či servis. Pokud si tedy koupíte vůz za našetřené peníze, pojištění platíte jednou ročně a do servisu nevyrazíte častěji, může vám typický měsíční výdaj přijít nižší. Pokud ale započítáme vše, vychází to takto.
Ale zpět ke statistice samé. Právě posledně zmíněné Švýcarsko a Velká Británie jsou pozoruhodné také cenami paliv. Diesel je tu zatížen většími daněmi, protože vznětové motory produkují více oxidů dusíku než zážehové a rozdíly, jak vidno na grafu níže, jsou docela velké. Dalšími zeměmi, kde je nafta dražší než benzín, je Švédsko a Itálie; ve zbytku zkoumaných zemí je nafta levnější. V ČR a v Polsku vidíme také nejnižší ceny paliv ze zkoumaných zemí, naopak v Itálii jsou pro vysokou sazbu DPH paliva z nejdražších. Dražší naftu než Itálie má Velká Británie a Švýcarsko.
Infografika ukazuje, že v Británii je nejlevnější údržba vozu ze všech zkoumaných zemí, a že v Německu jsou nejnižší daně a registrační poplatky. Česká republika tedy musela bodovat i ceníkovými cenami aut, které jsou u nás ze zkoumaných zemí nejnižší, alespoň u benzínových verzí. Diesely jsou levnější jen v Polsku, které je podle tohoto měřítka celkově druhé. Německo je na čtvrtém místě a nejdražší benzíny jsou v Británii, nejdražší diesely ve Švýcarsku.
Zkoumaná jedenáctka zahrnovala kromě ČR také Belgii, Francii, Německo, Itálii, Nizozemí, Polsko, Španělsko, Švýcarsko, Švédsko a Velkou Británii. Znovu připomeneme, že uvedená čísla platí pro „průměrné auto” segmentu C, tedy něco na způsob Volkswagenu Golf nebo Škody Octavia, a pro nájezd 20 tisíc kilometrů ročně. A také ukazují, že velkou část nákladů motorista jen stěží ovlivní - pokles hodnoty lze změnit jen volbou auta a nad daněmi, resp. registračními poplatky také nemá velkou moc, protože pro nižší daně by si musel opět už zkraje vybrat jiné auto.
Z této statistiky vyplývá celkem smutné zjištění, že ač u nás je potřeba platit spoustu různých poplatků, od pojištění přes drzé zdanění benzínu až po případnou dálniční známku, ze zemí, které můžeme považovat za vyspělé či dokonce za vzory, ať to je Německo či Švédsko, jsme na tom s vlastnictvím auta nejlépe. Vláda postupně pracuje na zhoršení tohoto stavu různými ekodaněmi, ovšem doufejme, že občasné střípky informací o zavedení silniční daně i pro fyzické osoby zůstanou jen v této rovině a nebudou uvedeny do praxe. Jinak se ani tohoto trochu Pyrrhova vítězství v budoucnu dočkat nemusíme...
ČR je k peněžence motoristy nejšetrnější, ukáže graf. "Koláč" vpravo ukazuje, co tvoří ony náklady v evropském průměru
V ČR jsou nejnižší i ceny za palivo a pořizovací ceny aut
Analýza LeasePlanu se zabývá náklady na provoz vozu segmentu C, tedy např. Škody Octavia (na snímcích verze RS 230)
Zdroj: LeasePlan
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva