ČR je nejlevnější zemí na vlastnictví auta. A mít diesel vyjde dráž než benzin

Přes velké daňové zatížení paliv je u nás vlastnictví auta nejlevnější z evropských zemí, ke kterým bychom mohli vzhlížet. Bohužel, dá se říci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

ČR je nejlevnější zemí na vlastnictví auta. A mít diesel vyjde dráž než benzin

1.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

ČR je nejlevnější zemí na vlastnictví auta. A mít diesel vyjde dráž než benzin

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Přes velké daňové zatížení paliv je u nás vlastnictví auta nejlevnější z evropských zemí, ke kterým bychom mohli vzhlížet. Bohužel, dá se říci.

Česká republika je zemí, kde je vlastnictví auta nejlevnější, alespoň ze zkoumané jedenáctky zemí západní a střední Evropy. Říká to analýza CarCost Index společnosti LeasePlan, která se zaměřila na v Evropě nejoblíbenější vozy - ty spadající do nižší střední třídy, tedy například Škodu Octavia.

Auta jsou u nás levnější než jinde jak na pořízení, tak i na provoz, a to i přes velké, po našem soudu až drzé daňové zatížení paliv. Nemáme ale dodatečné daně při registraci podle emitovaného CO2 na nová auta, zatím se u nás platí „jen” ekodaň na vozy s emisními normami Euro 1 a 2, a nová auta jsou u nás na pořízení nejlevnější.

Náklady na vlastnictví vozu zahrnují údržbu, pojištění, palivo, registrační poplatky či daně a především pokles hodnoty, který s 36 % znamená největší část nákladů. V průměru z jedenácti zkoumaných zemí jsou s 20 % druhou největší položkou registrační poplatky či daně. Na třetím místě je s 16 % palivo, následuje pojištění s 13% podílem. Pozoruhodné je, že údržba dělá v průměru jen 7 % veškerých nákladů.

Kompletní měsíční náklady na automobil jsou tak u nás nejnižší z celé Evropy, těsně před Německem. Provoz benzínového auta u nás přijde na 406 Eur (cca 11 tisíc korun), u dieselu to je 455 Eur (cca 12 300 korun), což je další zajímavý aspekt této studie - diesely si lidé zpravidla kupují s vyhlídkou levnějšího provozu, ale přes všechna ekonomická pozitiva (zejména nižší náklady na palivo, vyšší prodejní cena) celkem zřetelně převažují negativa (zejména vyšší pořizovací cena, někdy vyšší servisní náklady).

Německo vykazuje částku 418 Eur (cca 11 300 korun) u benzínového vozu, 454 Eur (cca 12 300 korun) u diesel.Nejdražší je naopak Nizozemí, kde na náklady zejména na dieselové auto nikdo jiný nemá - měsíčně přijde provoz dieselu v Nizozemí na 805 Eur (cca 21 800 korun), u benzínu to je 660 Eur (cca 17 800 korun). Spekulace, že provoz auta v této zemi je velmi drahý, tak máme nyní potvrzeny. Drahé na provoz auta jsou také Španělsko, Itálie, Velká Británie a Švýcarsko, kde u benzínů i dieselů vidíme částky v okolí šesti stovek eur (cca 16 200 korun) na každý měsíc.

Pochopitelně člověk nemusí zaplatit každý měsíc takovéto peníze, tedy alespoň ne přímo, v danou chvíli. Jak stojí i výše, víc než třetinu tvoří pokles hodnoty, je tu také pojištění či servis. Pokud si tedy koupíte vůz za našetřené peníze, pojištění platíte jednou ročně a do servisu nevyrazíte častěji, může vám typický měsíční výdaj přijít nižší. Pokud ale započítáme vše, vychází to takto.

Ale zpět ke statistice samé. Právě posledně zmíněné Švýcarsko a Velká Británie jsou pozoruhodné také cenami paliv. Diesel je tu zatížen většími daněmi, protože vznětové motory produkují více oxidů dusíku než zážehové a rozdíly, jak vidno na grafu níže, jsou docela velké. Dalšími zeměmi, kde je nafta dražší než benzín, je Švédsko a Itálie; ve zbytku zkoumaných zemí je nafta levnější. V ČR a v Polsku vidíme také nejnižší ceny paliv ze zkoumaných zemí, naopak v Itálii jsou pro vysokou sazbu DPH paliva z nejdražších. Dražší naftu než Itálie má Velká Británie a Švýcarsko.

Infografika ukazuje, že v Británii je nejlevnější údržba vozu ze všech zkoumaných zemí, a že v Německu jsou nejnižší daně a registrační poplatky. Česká republika tedy musela bodovat i ceníkovými cenami aut, které jsou u nás ze zkoumaných zemí nejnižší, alespoň u benzínových verzí. Diesely jsou levnější jen v Polsku, které je podle tohoto měřítka celkově druhé. Německo je na čtvrtém místě a nejdražší benzíny jsou v Británii, nejdražší diesely ve Švýcarsku.

Zkoumaná jedenáctka zahrnovala kromě ČR také Belgii, Francii, Německo, Itálii, Nizozemí, Polsko, Španělsko, Švýcarsko, Švédsko a Velkou Británii. Znovu připomeneme, že uvedená čísla platí pro „průměrné auto” segmentu C, tedy něco na způsob Volkswagenu Golf nebo Škody Octavia, a pro nájezd 20 tisíc kilometrů ročně. A také ukazují, že velkou část nákladů motorista jen stěží ovlivní - pokles hodnoty lze změnit jen volbou auta a nad daněmi, resp. registračními poplatky také nemá velkou moc, protože pro nižší daně by si musel opět už zkraje vybrat jiné auto.

Z této statistiky vyplývá celkem smutné zjištění, že ač u nás je potřeba platit spoustu různých poplatků, od pojištění přes drzé zdanění benzínu až po případnou dálniční známku, ze zemí, které můžeme považovat za vyspělé či dokonce za vzory, ať to je Německo či Švédsko, jsme na tom s vlastnictvím auta nejlépe. Vláda postupně pracuje na zhoršení tohoto stavu různými ekodaněmi, ovšem doufejme, že občasné střípky informací o zavedení silniční daně i pro fyzické osoby zůstanou jen v této rovině a nebudou uvedeny do praxe. Jinak se ani tohoto trochu Pyrrhova vítězství v budoucnu dočkat nemusíme...


ČR je nejlevnější zemí na vlastnictví auta. A mít diesel vyjde dráž než benzin - 1 - carcost index 01 celkoveČR je nejlevnější zemí na vlastnictví auta. A mít diesel vyjde dráž než benzin - 2 - carcost index 02 co tvori naklady
ČR je k peněžence motoristy nejšetrnější, ukáže graf. "Koláč" vpravo ukazuje, co tvoří ony náklady v evropském průměru

ČR je nejlevnější zemí na vlastnictví auta. A mít diesel vyjde dráž než benzin - 3 - carcost index 03 palivoČR je nejlevnější zemí na vlastnictví auta. A mít diesel vyjde dráž než benzin - 4 - carcost index 03 cenikova cena
V ČR jsou nejnižší i ceny za palivo a pořizovací ceny aut

ČR je nejlevnější zemí na vlastnictví auta. A mít diesel vyjde dráž než benzin - 5 - Test Skoda Octavia RS 230 prvni 07ČR je nejlevnější zemí na vlastnictví auta. A mít diesel vyjde dráž než benzin - 6 - Test Skoda Octavia RS 230 prvni 09ČR je nejlevnější zemí na vlastnictví auta. A mít diesel vyjde dráž než benzin - 7 - Test Skoda Octavia RS 230 prvni 12ČR je nejlevnější zemí na vlastnictví auta. A mít diesel vyjde dráž než benzin - 8 - Test Skoda Octavia RS 230 prvni 17ČR je nejlevnější zemí na vlastnictví auta. A mít diesel vyjde dráž než benzin - 9 - Test Skoda Octavia RS 230 prvni 47ČR je nejlevnější zemí na vlastnictví auta. A mít diesel vyjde dráž než benzin - 10 - Test Skoda Octavia RS 230 prvni 65
Analýza LeasePlanu se zabývá náklady na provoz vozu segmentu C, tedy např. Škody Octavia (na snímcích verze RS 230)

Zdroj: LeasePlan

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.