Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW?

14.9.2017 | Petr Prokopec | 13 příspěvků

Bez servítek se do některé z nejvíce konkurenčních značek BMW pustil na IAA Chris Bangle. Nechtěl, aby bylo publikováno, do jaké, možností ale mnoho není.

Chrise Bangla máme zafixovaného hlavně jako autora BMW řady 7 E65. Právě kvůli němu se vrcholná mnichovská limuzína proměnila z konzervativně střiženého, elegantní sedanu v designově moderní, leč velmi kontroverzní stroj. Tato limuzína tak rázem začala dělit lid na dva tábory - jeden jí miluje, druhý jejímu autorovi dodnes nemůže přijít na jméno. Bangle takto postupně proměnil vzhled většiny mnichovských modelů a byť pokaždé z toho nebylo tolik kontroverze (pomysleme třeba na model Z4), zapomenout na něj ani jeho díla nelze nelze. A to je možné vnímat i pozitivně - jeho výtvory rozhodně nezapadly tak, jako novější generace týchž aut či modely konkurence.

Přestože ovšem Bangle po sobě zanechal nemalý otisk, rozhodl se v roce 2009, po 17 letech u BMW opustit nejen automobilku, ale rovnou celý automobilový sektor. Místo toho založil malou firmičku, jenž sídlí v Itálii a věnuje se navrhování čehokoliv, od láhví na likéry až po pečovatelské domy. Nyní se ale Bangle objevil ve Frankfurtu, což má spojitost jeho návratem do světa čtyř kol.

Bohužel, o svém novém projektu nám toho někdejší šéfdesignér BMW, jímž se stal v pouhých 36 letech, mnoho neřekl. Uvedl pouze, že pracuje pro společnost, která „rozumí hardwaru a elektromobilům, nicméně nikdy do automobilového světa nevkročila. Před pár lety ale přišli a řekli, že se mnou chtějí udělat malé auto. Na to jsem jim odvětil, že nejsem v oboru, ale třeba Pininfarina ano. Jenže oni chtěli mě.“

Na to Bangle s ohledem na své předchozí kreace zareagoval nepřekvapivě. Dané firmě totiž sdělil, že pokud chce vyrukovat s něčím přízemním, on se pod to nepodepíše. Má-li však odvahu, jde do toho. „Dva roky jsme tak vytvářeli koncept, který v sobě neměl ani špetku estetiky - vážně, ani špetku - dokud jsme danému vozu neporozuměli z funkčního hlediska.“ Na Banglův návrat jsme tedy nadmíru zvědavi.

Onen koncept prý uvidíme dříve než později, nic dalšího ale již někdejší designový šéf BMW neprozradil. Nezůstal ale jen u slov o svých současných projektech, přímo ve Frankfurtu se před kolegy z Auto News pustil do práce některé ze značek, která pro BMW byla a je jedním z nejbližších konkurentů. Nepřál si, aby bylo publikováno, jaké, servítky si ale vážně nebral.

„Mají báječný stánek, ukazují na něm působivé technologie. Ale jako designér jsem byl zvyklý na jistou dávku unikátnosti, svěžest a změny. Tohle se obrátí v kritiku (hádejte koho, konkrétní značka nepadla - pozn. red.) a opravdu nechci, aby to takto bylo publikováno. Ale z mého pohledu tu vážně nemůžu najít žádný nový nápad,“ řekl Bangle.

„Rád bych ho našel, mají opravdu dobré designéry, ale všechno tohle už jsem někde viděl. Firmy jako tyto se stávají stále lepší v naleštění něčeho, co už dávno znáte, aby svět přesvědčily, že to je vlastně nové,“ dodal.

O koho tu může jít, je otázkou, možnosti jsou ale v podstatě jen dvě - Audi a Mercedes-Benz. Obě značky představily na IAA nové koncepty a můžete skutečně jen hádat, jestli Banglovi přišel více okoukaný Mercedes EQA nebo Audi Aicon. Nakonec je to ale celkem jedno, Bangle totiž ve Frankfurtu zkritizoval stávající úroveň celého automobilového designu.

„Pokud to necháme na těchto hyperkonzervativních, hyperustrašených firmách, které jsou tak obrovské... To jsou ti poslední lidé, od kterých bychom mohli čekat odvahu jít vpřed, vkročit do budoucnosti. Ti POSLEDNÍ lidé,” rozohnil se ve Frankfurtu Bangle. A pokračoval: „Brání svoje značky jako ctnost Ginevry (manželka krále Artuše - pozn. red.) a dělají to tak, že kolem té dívky omotávají pás cudnosti. Sorry, ale to není způsob, jakým se dělají děti. To není způsob, jakým se utváří budoucnost,” uzavřel ex-šéf designu BMW.

Co si o jeho slovech myslíte vy, nám musíte povědět, jednu věc ale Banglovi nelze upřít - odvahy měl vždy skutečně dost, nebál se experimentovat a to i za cenu toho, že se to někdy povedlo více a někdy méně. Názor na tohoto muže jistě dávno máte, my už jen dodáme slova klasika: „Jen balvany a lidé mají odvahu, urvat se od skály a padat dolů po svahu. A na světě, který se furt mění, překonat, co překonáno není.” Bangle tuhle odvahu měl, ostatní ji nepochybně nemají. Jestli byl ku prospěchu věci „banglismus” a nebo spíše přístup jeho následovatelů, už musí posoudit každý sám...

Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 1 - Chris Bangle IAA kritika dalsi 01Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 2 - Chris Bangle perexDo koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 3 - chris-bangle
Chris Bangle nevnímá současný automobilový design zrovna pozitivně...

Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 4 - 2002 bmw 745i prodej 01Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 5 - 2002 bmw 745i prodej 02Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 6 - 2002 bmw 745i prodej 03Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 7 - 2002 bmw 745i prodej 04Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 8 - 2002 bmw 745i prodej 05Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 9 - 2002 bmw 745i prodej 06Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 10 - 2002 bmw 745i prodej 07Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 11 - 2002 bmw 745i prodej 08Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 12 - 2002 bmw 745i prodej 09Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 13 - 2002 bmw 745i prodej 10Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 14 - 2002 bmw 745i prodej 11Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 15 - 2002 bmw 745i prodej 12Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 16 - 2002 bmw 745i prodej 13Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 17 - 2002 bmw 745i prodej 13aDo koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 18 - 2002 bmw 745i prodej 14Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 19 - 2002 bmw 745i prodej 15Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 20 - 2002 bmw 745i prodej 16Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 21 - 2002 bmw 745i prodej 17Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 22 - 2002 bmw 745i prodej 18Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 23 - 2002 bmw 745i prodej 19Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 24 - 2002 bmw 745i prodej 20Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 25 - 2002 bmw 745i prodej 21Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 26 - 2002 bmw 745i prodej 22Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 27 - 2002 bmw 745i prodej 23Do koho se to ve Frankfurtu opřel nejkontroverznější z šéfů designu BMW? - 28 - 2002 bmw 745i prodej 24
...o jeho interpretaci BMW řady 7 se přitom mluví dodnes, lidé ji nadále milují či nenávidí

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 13 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše