Downsizing nefunguje ani u Fordu GT, má stejnou spotřebu jako ten starší

6.1.2017 | Marek Bednář | 6 příspěvků

Nové GT má o dva válce, 1,9 l objemu a kompresor méně. I tak dle metodiky EPA vykazuje úplně stejnou spotřebu. A máme i fotky novinky auta z provozu.

Fanoušci Fordu GT a Top Gearu zároveň si jistě velmi dobře vybavují test tohoto stroje někdy v půlce první dekády 21. století. Jeremy Clarkson s ním jezdil po letišti a došlo mu palivo. Nebo to tak aspoň mělo vypadat. A na otázku kolegů, jakou měl na letišti spotřebu, odpověděl, že 4 mpg (imperiální galon), tedy asi 70 litrů benzinu na 100 km.

Nic překvapivého, když honíte kompresorový osmiválec po letišti s plynem na podlaze. Ford GT se ovšem v Top Gearu objevil ještě jednou, a to když se slavné trio vydalo na road trip do Francie v Pagani Zonda, Ferrari F430 a právě Fordu GT. Právě ten musel po cestě nejčastěji tankovat.

Nový Ford GT nemá kompresorový osmiválec o objemu 5,4 litru. Místo toho má 3,5litrovou V6 se dvěma turbodmychadly. Na první pohled tedy člověka napadne slovo „downsizing”, který se pojí s nižší spotřebou, alespoň na papíře. Skutečnou spotřebu onoho Fordu GT na road tripu Top Gearu neznáme, ale ta katalogová pro kombinaci byla 14 mpg (US), tedy 16,8 l/100 km.

Čísla nového Fordu GT byla právě zveřejněna americkým úřadem EPA a hodnota kombinované spotřeby je úplně stejná - 14 mpg, tedy znovu 16,8 litru na 100 km. Kdyby vás zajímala spotřeba ve městě, je to 11 mpg (21,4 l/100 km), spotřeba mimo město je 18 mpg (13,1 l/100 km). Je to překvapivé nejen kvůli downsizingu, na který i u sporťáků dochází právě kvůli snížení papírové spotřeby. Novinka je také s 1 310 kg hmotnosti výrazně lehčí než předchozí generace (1 520 kg), předpokládat lze lepší a aerodynamiku a sedmistupňová dvouspojková převodovka nového GT (dříve šestistupňový manuál) by též měly provozní efektivitě pomoci. Ale nestalo se.

Je třeba dodat, že čísla EPA nejsou totéž co evropské hodnoty spotřeby - většinou korespondují s realitou docela dobře, ale pořád budou platit pro normální, klidnou jízdu. Jakmile na to šlápnete, není od věci očekávat v nádrži vír podobný minulé generaci. Předpokládáme ale, že spotřeba bude to poslední, co bude majitele v takové chvíli zajímat, i když je EPA komicky varuje, že utratí 8 000 dolarů (asi 204 tisíc Kč) navíc během dalších pěti let na palivu. Tušíme, že násobně tolik utratí za první ťuklý karbonový díl...

Kromě spotřeby se k nám dostaly také obrázky Fordu GT na ulici v Detroitu. Byl spatřen bez jakéhokoliv maskování - proč také, když už je jeho vzhled opravdu dlouho znám - uživatelem Redditu se jménem Emulsifide. Pořídil čtyři fotografie a můžete se na ně podívat níže.

Zachycený vůz byl ve stříbrné barvě, která mu docela sluší, ale která extrémně vyzdvihuje tmavé nozdry výfuků. Podle autora fotek je zvuk zajímavý, i když GT jelo pomalu; člověk by si ho spíš spojil se supersportem než s Fordem, kdyby ho slyšel se zavázanýma očima. Přesně to byl cíl vývojářů, odhadujeme.

Downsizing nefunguje ani u Fordu GT, má stejnou spotřebu jako ten starší - 1 - Ford GT 2017 spotreba dalsi 01
Vlevo data EPA nového Fordu GT, vpravo čísla k tomu z roku 2005. Kombinovaná spotřeba je stejná, dílčí hodnoty pro jízdu ve městě a na dálnici jsou u toho staršího dokonce lepší

Downsizing nefunguje ani u Fordu GT, má stejnou spotřebu jako ten starší - 2 - ford gt 2017 na ulici a spotreba 02Downsizing nefunguje ani u Fordu GT, má stejnou spotřebu jako ten starší - 3 - ford gt 2017 na ulici a spotreba 03Downsizing nefunguje ani u Fordu GT, má stejnou spotřebu jako ten starší - 4 - ford gt 2017 na ulici a spotreba 04Downsizing nefunguje ani u Fordu GT, má stejnou spotřebu jako ten starší - 5 - ford gt 2017 na ulici a spotreba 05
Ford GT se už vyrábí, takže ho občas půjde zahlédnout na ulici

Zdroje: EPA, Reddit

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 6 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše