Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká

Principálovi šampionátu jde v prvé řadě o konkurenceschopnost menších týmů a ceny motorů. Možná tedy jen tlačí na to, aby Mercedes a spol. zlevnili.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká

24.4.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Principálovi šampionátu jde v prvé řadě o konkurenceschopnost menších týmů a ceny motorů. Možná tedy jen tlačí na to, aby Mercedes a spol. zlevnili.

Bernie Ecclestone je na svůj věk (84 let) po fyzické stránce až nadmíru čiperný člověk, soudě podle jeho některých výroků to ale s duševním zdravím až tak dobré nebude. Pokud říká, že Ázerbájdžán bude dobrá náhrada za Monzu a kromě kompletně mužského startovního roštu by pak velmi rád zorganizoval i ryze ženské formulové závody, nelze dojít k jinému závěru.

Zatímco v prvním případě jeho snahy mají reálný základ a monoposty F1 nejspíše na městském okruhu v Baku uvidíme již v příštím roce, druhá idea těžko bude kdy realizována. Opět z pragmatičtějších vod je pak jeho nový nápad, podle něhož by se v šampionátu mohly vedle sebe objevit jak stávající přeplňované šestiválce, tak předchozí atmosférické osmiválce. Může se to též zdát utopií, Bernie tím ale nejspíše rozehrává jednu z šachových partií obchodní povahy, v nichž byl vždy velmistrem a díky nimž udržuje F1 v chodu jako hlavně vlastní miliardový byznys.

Na první pohled tato myšlenka nemusí mít žádný skrytý smysl. Dva typy motorů již vedle sebe již v minulosti koexistovaly, s příchodem roku 1989 ovšem turbodmychadla byla zakázána a zachováno bylo pouze atmosférické plnění. To vydrželo až do předloňského roku, kdy bylo pro změnu „přepnuto” na motory čistě přeplňované, navíc doplněné hybridním systémem. Výhrou se ale být nezdají.

Jejich problémem přitom není jen zvuk, na který u Ecclestone pravidelně upozorňuje, ale také fakt, že jde o velmi komplikovaná ústrojí. Jejich vývoj, výroba a údržba jsou spojeny s velkou částí rozpočtu týmů. Spojíme-li si tyto dva faktory, není divu, že se stávají terčem kritiky a za změnu horuje nejslyšitelněji právě Ecclestone. A když už se snahy o úplný návrat k „atmosférám” nezdály být úspěšné, zkouší to jinak.

Pravidla pro rok 2017 jsou podle něj stále otevřená a když neprojdou atmosférické osmiválce jako jediná cesta, mohou se stát alternativou. „Už dříve jsme používali turba i atmosféricky plněné motory současně. Můžeme to udělat znovu,” říká Ecclestone. A pro případ, že by se tato možnost nesetkala s kladnou odezvou, má v zásobě i další. Mohly by také existovat dvě verze šestiválců, z nichž jedna by byla nízkonákladová a byla by nabízena týmům, jejichž rozpočty jsou napjaté k prasknutí. Cílem je prý nabídnout takový motor, který by z rozpočtů týmů ukousnul jen něco okolo 10 procent.

Může se zdát, že Ecclestone neví kudy kam, jeho pravý záměr lze ale vyčíst z jednoho z dalších komentářů. „Pokud se výrobci dohodnou, že to (některá z výše zmíněných variant - pozn. red.) bude dobrá věc, pak je to v pořádku. Nebo když budou chtít dodávat současné motory za realistické ceny, pak dobře,” řekl Bernie Ecclestone doslova.

Soudě podle vyjádření výrobců motorů přitom nikdo nemá zájem na tom vyrábět ani dva motory současně, ani znovu vyvíjet nějaký nový. Šéf Mercedesu Toto Wolff říká dodává, že všichni čtyři výrobci pohonných jednotek, tedy kromě třícípé hvězdy také Ferrari, Renault a Honda, se minulý víkend shodli na tom, že hodlají pokračovat v evoluci stávajících hybridních agregátů, ovšem s výkonem posunutým na 1 000 koní. Tato dohoda přitom ještě před pár měsíci byla zcela nereálná.

Proč tedy Ecclestone stále „jede svou”? Za vším hledejme stížnosti týmů ze středu startovního pole, kteří namítají, že výrobci jako Mercedes cenami motorů saturují náklady svých vývojových oddělení. To Bernie E. na jednu stranu odmítá s tím, že jde o motory jen pro F1 a výrobci je nepoužijí v silničních autech, lodích ani čemkoli jiném. Na druhou stranu lze z jeho slov vycítit, že ceny motorů považuje za přemrštěné a pokusy - ať už upřímně míněnými nebo pouze předstíranými - „něco změnit” tlačí na to, aby výrobci své motory zlevnili. Už předchozí citát lze jasně vyložit jako „snižte ceny a nebudu chtít žádnou změnu”, na což mohou výrobci slyšet. Zejména pro Mecedes není změna žádoucí, dnes jasně vítězí...

Ostatně sám Ecclestone řekl, že preferuje „jednomotorovou” F1 a nehoruje za žádnou konkrétní koncepci, jen by prostě rád viděl rozpočty současných týmů - zejména těch, co motory přebírají - méně zatížené investicemi do pohonných jednotek. A to lze chápat jako smysluplnou snahu, neboť by to mohlo smazat jinak přirozené rozdíly mezi týmy automobilek a soukromníků, které jsou na současných výsledcích vidět až příliš...


Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 1 - Mercedes-Benz F1 V6 motor 01Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 2 - Mercedes-Benz F1 V6 motor 02Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 3 - Mercedes-Benz F1 V6 motor 03Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 4 - Mercedes-Benz F1 V6 motor 04Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 5 - Mercedes-Benz F1 V6 motor 05Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 6 - Mercedes-Benz F1 V6 motor 06

Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 7 - Renault F1 V6 engine 01Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 8 - Renault F1 V6 engine 02Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 9 - Renault F1 V6 engine 03Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 10 - Renault F1 V6 engine 04Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 11 - Renault F1 V6 engine 05Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 12 - Renault F1 V6 engine 06Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 13 - Renault F1 V6 engine 07Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 14 - Renault F1 V6 engine 08Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 15 - Renault F1 V6 engine 09

Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 16 - 2015 honda F1 V6 turbo 01Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 17 - 2015 honda F1 V6 turbo 02
Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 18 - 2015 honda F1 V6 turbo 03Ecclestone boj za V8 nevzdává. Mohly by být používány současně s V6, říká - 19 - 2015 honda F1 V6 turbo 04
Výrobci motorů se kupodivu shodli na možném navýšení výkonu na 1 000 koní. Chtějí přitom jen stávající šestiválce, záměry Bernieho Ecclestona, který prosazuje návrat osmiválců či levnější verzi šestiválců tak nejspíše nebudou realizovány

Zdroj: Motorsport

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.