Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta

Většina pevných částic nepochází z motoru, ale z otěru pneumatik na silnici či brzd. Elektromobily jsou na tom tedy srovnatelně s běžnými auty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta

10.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Většina pevných částic nepochází z motoru, ale z otěru pneumatik na silnici či brzd. Elektromobily jsou na tom tedy srovnatelně s běžnými auty.

Emise automobilů se kromě démonizovaného oxidu uhličitého skládají rovněž z dalších plynů a také z pevných částic, které nejsou okem postřehnutelné, ale usazují se v plicích a mohou napáchat značné škody, zejména hovoříme-li o částicích PM10 a PM2,5. Moderní dieselové motory mají ve výfukových systémech nainstalované filtry, které tyto částice zachycují a které ale také mohou být zdrojem problémů.

Není to tak dávno, co se na světě objevila zpráva o tom, že některé benzínové motory produkují podobné pevné částice, protože tyto částice v motoru vznikají z vysokého tlaku při spalovacím procesu, nikoliv tím, že se spaluje nafta místo benzínu. Další informace ukazují, že též elektromobily produkují těchto pevných částic srovnatelné množství.

Tyto částice totiž nevznikají jen v motoru, ale i jiným způsobem, mechanickým - třením pneumatik o asfalt, brzdových destiček o kotouče apod. Moderní vozy těchto pevných částic z výfuku vypustí tak málo, že 80 až 100 % jich vznikne právě jinou, mechanickou cestou, které se ani elektromobily pochopitelně nevyhnou. V městském provozu, kde se více brzdí a zatáčí, těchto pevných částic samozřejmě vzniká více.

Elektromobily své brzdy používají méně, neboť umí částečně brzdit i přímo elektromotory, čímž vůz také trochu dobíjí baterie. Zároveň však elektroauta bývají těžší než konvenční auta, takže opotřebení pneumatik je větší. Konkrétní čísla vypadají tak, že Nissan Leaf otěrem pneumatik a brzdových destiček vyprodukuje 99 % emisí pevných částic z množství, které vytvoří Volkswagen Golf. Toyota Prius Plug-In Hybrid emituje při stejném srovnání 91 % pevných částic.

V minulosti, kdy dieselové motory ještě neměly filtry pevných částic, byla situace pochopitelně zcela odlišná. Jak ukazuje graf níže, na počátku 90. let, kdy ještě na světě žádné euronormy nebyly, produkovaly dieselové motory stonásobné množství pevných částic oproti dnešnímu stavu, kdy jsou vybaveny kromě katalyzátorů také již zmíněnými filtry pevných částic. Tehdy bylo množství pevných částic vzniklé otěrem zanedbatelné, dnes je to spíše naopak.

Bez ohledu na tento faktor další z proklamovaných „ekovýhod” elektromobilů padá. Aby ještě nějaké zbyly...


Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta - 1 - graf emise pevnych castic
Takto se vyvíjely emise pevných částic vzniklých v motoru osobního auta podle euronorem

Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta - 2 - 2014 nissan leaf drazsi 02Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta - 3 - 2014 nissan leaf drazsi 06Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta - 4 - 2014 nissan leaf drazsi 07Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta - 5 - 2014 nissan leaf drazsi 08Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta - 6 - 2014 nissan leaf drazsi 08aElektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta - 7 - 2014 nissan leaf drazsi 11Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta - 8 - 2014 nissan leaf drazsi 13Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta - 9 - 2014 nissan leaf drazsi 14Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta - 10 - 2014 nissan leaf drazsi 16Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta - 11 - 2014 nissan leaf nabijeni zdarma 01Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta - 12 - 2014 nissan leaf nabijeni zdarma 02
Nissan Leaf vyprodukuje otěrem pneumatik a brzd skoro tolik pevných částic, co VW Golf

Zdroj: Transport & Mobility Leuven

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.