Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Japonci ukázali, jak staví „dlážděné” cesty bez použití jediné dlaždice
25.4.2019 | Mirek Mazal
Zní to jako zadání z nějaké pohádky, Japonci ale skutečně dokáží postavit zdánlivě dlážděné cesty i bez použití jediné dlaždice. Vypadá to lépe, funguje to lépe a je to mnohem méně pracné než skutečné dláždění.
Další pokračování cestopisného okénka ze Země vycházejícího Slunce má na pořadu dne ukázku tradiční japonské chytrosti aplikované na budování veřejných komunikací. Po obdivu oprav silnic, uznání nad aplikováním bezpečných vychytávek a ukázce dokonalého šetření místem na parkování můžeme smeknout nad inteligentním řešení částí silnic vyhrazených obvykle pěším či cyklistům nebo upraveným pro zvýšení trakce aut za snížené adheze.
V těsných uličkách hustě zalidněných měst lze totiž na silnicích často narazit na pruhy se vzorem odpovídajícím použití dlaždic. Taková část silnice připomíná klasické stavby, jenže je to jen optický klam. Kostkovaný vzor je ve skutečnosti součástí jednolité asfaltové pokrývky celé ulice, do kterého byl vyražen dlaždicový vzor.
Parta silničářů používá zahřívací mechanismus, který během jedné až dvou minut roztaví vrchní strukturu asfaltové ulice. Následuje položení železné formy na vytváření jednotlivých „dlaždic” a přes ni projede vibrační deska. Těžký stroj k udusání podkladu zarazí železnou šablonu do silnice a vytvoří efekt položené dlažby.
Nepřístupná místa se ohřívají pomocí mobilního hořáku s plamenem, následné zaražení formy zajišťují mířené rány těžkým kladivem. Úpravu k utěšení japonské preciznosti obstarává pracovník se sbíječkou v ruce, který má na starost finální úpravu bleskově vznikajících „dlážděných” částí komunikací.
Něco takového vypadá lépe než hladký asfalt, zvyšuje to adhezi povrchu a přitom to nedá zdaleka tolik práce jako stavba či opravy skutečně dlážděné cesty. Je to chytré, efektní a efektivní.
Chytrá výstavba „dlážděných” částí komunikací v Japonsku se ve skutečnosti obejde bez dlaždic
Zdroj: Drom Fun@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 10 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 11 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB