K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k

Najít skutečně úsporný diesel není zase takový problém, slova nadšenců o jejich dynamice ale bývají nadsazená. Tento stroj je ale opravdová naftová střela.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k

28.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Najít skutečně úsporný diesel není zase takový problém, slova nadšenců o jejich dynamice ale bývají nadsazená. Tento stroj je ale opravdová naftová střela.

Pokud se s nadšenci do naftových motorů bavíte o jejich přednostech, obvykle vám řeknou, že diesel přece „jede a nežere”, zatímco benzin dělá pravý opak. Realitu prvního aspektu vám jistě nemusíme vykreslovat - auta poháněná diesely možná dokáží (i když dnes už také ne tolik...) zapůsobit rychlým nástupem výkonu v nižších a středních otáčkách, pakliže ale budeme jejich dynamiku hodnotit skrze akceleraci či maximální rychlost, hrají vedle benzinových motorů jednoznačně druhou ligu. Opravdu výkonných dieselů je pár a na benzinovou špičku se zdleka nechytají.

Pochopitelně, existují výjimky, tedy spíše existovaly. Pokud si projdete 5 nejsilnějších motorů TDI, zjistíte, že ty nejlepší už nejsou v prodeji a nevyrovná je ani nový nejsilnější diesel světa v osobním autě. A je tu ještě jeden problém - jednička zmíněného žebříčku se montovala pouze do Audi Q7 V12 TDI a takový stroj není zrovna stvořen pro hoblování okresek či okruhů. Peugeot 908, speciál pro Le Mans a další vytrvalostní závody, ale takovým autem je. A diesel pod kapotou má.

Běžně není možné si nic takového koupit, ale jednou za čas se objeví v aukci - a právě nyní se taková příležitost naskýtá. Je to vůz s číslem šasi 908-05, který byl postaven v roce 2008 a jeho první ostré nasazení bylo v 24h Le Mans v tom stejném roce. Pilotoval ho mimo jiné Jacques Villeneuve a vůz dojel druhý za všemocným Audi R10 TDI. O pár měsíců později dojel také druhý na závodě 1 000 km Nürburgringu, který je neméně náročný.

K dalším úspěchům tohoto auta patří jedna výhra na Petit Le Mans v září roku 2009, kdy byl mezi piloty Stéphane Sarrazin, a na 1000 km Algarve v červenci roku 2010. Jeho poslední závod bylo v září roku 2010 1000 km Silverstone, kde dojel druhý. Po sezóně roku 2010 Peugeot ukončil kariéru prototypu 908 - po získání třech týmových pohárů, dvou pohárů jezdců a třech pohárů konstruktérů.

Peugeot 908 HDi FAP, jak se tenhle prototyp přesně jmenuje, se staticky představil v roce 2006 na pařížském autosalonu. Byl to návrat Peugeotu do nejvyšších pater vytrvalostního závodění po 13 letech a vůz měl skutečně na co navazovat - v letech 1992 a 1993 vyhrál prototyp 905 čtyřiadvacetihodinovku Le Mans.

908 HDi FAP dostal dieselový dvanáctiválec o objemu 5,5 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly, který byl spojen se šestistupňovou sekvenční převodovkou od firmy Ricardo. Motor dává 730 koní a 1 200 Nm, což je víc než v případě Audi R10 TDI, a má filtr pevných částic, podobně jako silniční diesely - odtud písmena FAP v názvu. Před deseti lety bylo něco takového docela překvapivé, zejména v závodním autě.

Vůz váží asi 930 kg, konstrukce samozřejmě využívá karbon, kde to je jen trochu možné. Je z něj i monokokové šasi s uzavřeným kokpitem; 908 byla prvním vozem třídy LMP s takovým designem od Bentley Speed 8, který se představil v roce 2001. A nyní může být tenhle vůz, který je pátým kusem ze sedmi vyrobených, váš.

Pochopitelně, není levný. Bude k mání v aukci u RM Sotheby's a odhadovaná cena je 1,2 - 1,6 milionu Eur, tedy 32,4 - 43,2 milionu korun. A k tomu je potřeba připočíst fakt, že do něj nejde jen tak naskočit, nastartovat a odjet, je potřeba speciálního vybavení a softwaru, aby se člověk mohl projet po okruhu, a to není v ceně.

Stejně tak pochopitelně není v ceně servis, ale prodávající, tým Peugeot Sport, ho je schopný za standardní ceny poskytnout; zavazuje se k tomu na první dva roky. Určitě také půjde získat školení, jak se vůz a veškeré vybavení okolo obsluhuje. Levný ani jednoduchý špás to tedy není, to ani zdaleka, ale je to auto, které Peugeotu pomohlo řádně prohnat Audi po nejslavnějších okruzích světa. A je to jeden z mála dieselů, které zašlapou do i do země naprostou většinu benzinů - však má 730 koní na 930 kg. A spotřeba patřila mezi jeho přednosti už v dobách úspěchů ve vytrvalostních kláních..


K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 1 - peugeot 908 hdi fap prodej 01K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 2 - peugeot 908 hdi fap prodej 02K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 3 - peugeot 908 hdi fap prodej 03K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 4 - peugeot 908 hdi fap prodej 04K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 5 - peugeot 908 hdi fap prodej 05K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 6 - peugeot 908 hdi fap prodej 06K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 7 - peugeot 908 hdi fap prodej 07K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 8 - peugeot 908 hdi fap prodej 08K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 9 - peugeot 908 hdi fap prodej 09K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 10 - peugeot 908 hdi fap prodej 10K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 11 - peugeot 908 hdi fap prodej 11K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 12 - peugeot 908 hdi fap prodej 12K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 13 - peugeot 908 hdi fap prodej 13K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 14 - peugeot 908 hdi fap prodej 14K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 15 - peugeot 908 hdi fap prodej 15K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 16 - peugeot 908 hdi fap prodej 16K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 17 - peugeot 908 hdi fap prodej 17K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 18 - peugeot 908 hdi fap prodej 18K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 19 - peugeot 908 hdi fap prodej 19K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 20 - peugeot 908 hdi fap prodej 20K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 21 - peugeot 908 hdi fap prodej 21K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 22 - peugeot 908 hdi fap prodej 22K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 23 - peugeot 908 hdi fap prodej 23K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 24 - peugeot 908 hdi fap prodej 24K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 25 - peugeot 908 hdi fap prodej 25K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 26 - peugeot 908 hdi fap prodej 26K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 27 - peugeot 908 hdi fap prodej 27K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 28 - peugeot 908 hdi fap prodej 28K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 29 - peugeot 908 hdi fap prodej 29K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 30 - peugeot 908 hdi fap prodej 30K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 31 - peugeot 908 hdi fap prodej 31K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k - 32 - peugeot 908 hdi fap prodej 32
Tenhle stroj se slavnou historií může být váš

Zdroj: RM Sotheby's

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.