Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se

Před dvěma dekádami to byl extrémní motor, který měl na zadní kola posílat až 456 koní a 664 Nm. Dnešní realita po 20 letech umí překvapit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se

22.6.2017 | Marek Bednář | 6 příspěvků

Před dvěma dekádami to byl extrémní motor, který měl na zadní kola posílat až 456 koní a 664 Nm. Dnešní realita po 20 letech umí překvapit.

Co je nejlepší udělat s dvacet let starým supersportem? Vzít ho na motorovou brzdu, abyste zjistili, jak si stojí z hlediska výkonu a točivého momentu. Ironii stranou, pokud je auto dobře udržované, mělo by to bez problémů zvládnout, byť se na brzdě motor podívá až k omezovači otáček. Nakonec, svého času před touto zkouškou obstálo i nejlevnější Porsche 911 na světě se skoro 400 tisíci km.

Doug DeMuro byl se svým Viperem z GTS roku 1997 pozván právě na takovéto zařízení. Jeho vůz má za sebou dobrou údržbu a nemá najeto zas tak moc - necelých 69 tisíc km. Ale pořád je to dvacet let staré auto, však si vzpomeňte, co jste dělali v roce 1997. Navíc, podle DeMurových slov, nebyl koncern Chrysler v té době znám velkou přesností, takže je možné, že osmilitrová V10 pod kapotou dává výkonu mnohem méně. Anebo taky více.

Oficiální čísla pro Viper GTS z roku 1997 byla 456 koní (PS) a 664 Nm. Jsou to čísla naměřená na výstupu z motoru, takže při měření celého auta na brzdě budou na kolech jiná čísla - ztráty se u auta se zadním náhonem a manuální převodovkou běžně odhadují na 15 %. To znamená, že aby bylo potvrzeno číslo výkonu od výrobce, muselo by být naměřeno zhruba 388 koní.

Měření však ukázala hodnoty o kus vyšší. Nejlepší naměřený výkon i točivý moment se objevily v prvním pokusu a bylo to 403,6 koní a 593 Nm. Uvážíme-li odhad patnáctiprocentní ztráty, a v podstatě nemáme jinou možnost, motor sám o sobě dává cca 475 koní a 698 Nm. To je o pořádný kus nad hodnotami, které kdysi udával výrobce, navíc 20 let po zrodu.

Samozřejmě, tato čísla nemusí být přesná, 15% ztráta je odhad. Jediným způsobem, jak ztrátu změřit, by bylo vytáhnout motor a změřit ho samotný. Nevíme ani, kolik dával tento Viper GTS jako nový, resp. po zaběhnutí motoru - museli bychom znát výsledky měření z té doby na stejné brzdě. Jedno je jisté - slabý Viper rozhodně není, ani z dnešního pohledu. A ještě méně z pohledu 20 let starého auta, které 1,5krát objelo celý svět...

Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se - 1 - dodge viper gts dyno demuro 02Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se - 2 - dodge viper gts dyno demuro 03Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se - 3 - dodge viper gts dyno demuro 04Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se - 4 - Dodge Viper GTS 1997 vykon brzda 01
Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se - 5 - Dodge Viper GTS 1997 vykon brzda 02Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se - 6 - Dodge Viper GTS 1997 vykon brzda 03
Viper Douga DeMura na brzdě vykázal až překvapivě vysoký výkon

Zdroj: Doug DeMuro@Youtube

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 6 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše