Maserati říká, že Tesla je jak německá konfekce 70. let, postaví něco lepšího

10.10.2016 | Petr Prokopec | 6 příspěvků

Nový technický šéf Maserati chce do tří nebo čtyř let zcela přepsat měřítka elektromobility. Zatím jsou tu ale jen silácká prohlášení.

Současná doba protlačuje elektromobilitu. Sice to nepostrádá jistý racionální základ, ovšem vzato realisticky je to v tuto chvíli stále jen slepá ulička. Problémy existují dva, nízká energetická hustota baterií a hrozící kolaps infrastruktury v okamžiku, kdyby se přece jen podařilo objevit svatý grál nadšenců do elektroaut, lehkou, rychle dobíjitelnou, dlouhodobě stabilní, levnou a ještě k tomu nevybuchující baterii.

Stát se to může, ale přestože na tomto poli probíhá spousta výzkumů a k pokroku dochází, k masivnímu rozšíření elektromobilů to stejně v dohledné době vést nemůže. Přesto své želízko v ohni chtějí mít všechny automobilky, ty mainstreamové i ty prémiové. Maserati si vzhledem ke své síle uvědomuje, že přijde mezi těmi posledními. A proto nyní více než hlasitě dává najevo, že zákazníci by si na jeho produkt měli počkat. Produkt značky s trojzubcem ve znaku vlastně nebude mít konkurenci - tak dokonalý její elektromobil bude.

Tentokrát za těmito silnými slovy nestojí šéf koncernu FCA Sergio Marchionne, na autosalonu v Paříži se svými úvahami svěřil nový technický šéf Maserati (a také Alfy Romeo) Roberto Fedeli. Ten rozšířil řady italské automobilky na počátku letošního roku, přičemž dříve pracoval pro divizi BMW i. O elektromobilech tedy zcela jistě mnohé ví, jeho slova bychom tedy na jednu stranu neměli brát na lehkou váhu. Na tu druhou se ovšem zdají být spíše výkřikem do tmy, který má hlavně očernit stávající konkurenci.

„Budeme posledními (kdo představí elektromobil), a proto musíme přijít na trh s něčím odlišným. Velmi odlišným,“ uvedl Fedeli. A dodal, že „soupeř pro Teslu pravděpodobně není dobrým nápadem“. Z toho ovšem nemáme vycítit obavy z americké automobilky, spíše fakt, že namísto elektrického sedanu či SUV nám Maserati nadělí pohledné kupé kategorie Gran Turismo, jež při omezené výrobě bude moci doprovázet vysoká cena.

Tento vůz - nejspíše očekávané produkční Alfieri - bychom měli očekávat v roce 2020, možná o pár měsíců dříve. Řeč je však o prezentaci, nikoliv o spuštění výroby. Navíc Fedeli sám připouští, že Maserati je teprve na počátku cesty a kdo ví, jak to s těmi termíny dopadne. Přestože se jedná o společný vývoj mezi trojzubcem a Alfou Romeo, dá se předpokládat, že v této dekádě se montážní linky stoprocentně nerozjedou.

Jakmile se tak ovšem stane, měl by přijít vůz, který nastaví zcela nová měřítka pro celý svět. Tedy alespoň dle Fedeliho. „Nemyslím, že Tesla je nejlepším produktem na trhu, i když vyrábějí 50 000 aut ročně. Jejich zpracování a kvalita jsou však na stejné úrovni, na jaké byly německé 'konfekční' vozy v 70. letech minulého století. Jejich řešení nejsou nejlepšími.“

To jsou vskutku silná slova na zástupce značky, jejíž výrobky ze zmíněných let dnes již na silnici v provozuschopném stavu prakticky nenajdete, na rozdíl od těch německých. Je sice pravdou, že Maserati od té doby ušlo velký kus cesty, stejně tak však učinili i Němci. A co se Tesly týče, na její kvalitu si zákazníci vesměs nestěžují, byť máme za to, že jsou vůči značce extrémně tolerantní.

Kvalita ovšem není jedinou oblastí, kterou Fedeli kritizuje. Dále dodává, že silnou stránkou současných elektromobilů rozhodně není zábava za volantem. „Maximálně tu máme třísekundovou akceleraci, tím nám ale emoce končí. A pak už nic,“ dodává nový technický šéf Maserati. Sám současně připouští, že jde o velkou výzvu, se kterou se bude muset popasovat.

Jedním ze zásadních prvků, jenž definuje vozy s trojzubcem ve znaku, je totiž zvuk šesti- a osmiválců. Italové v tomto ohledu dokonce zacházejí tak daleko, že zaměstnávají skladatele z milánského operního domu La Scala, aby jim napomohl s vytvořením jedinečné tóniny. Právě bez jeho pomoci se ovšem chystaný elektromobil bude muset obejít, přesto má zazářit.

„Zvuk není nejdůležitějším faktorem u elektrických vozů. Elektromobily jsou něco jiného a my jim musíme vtisknout charakter Maserati, i když se budeme muset obejít bez jednoho z našich definujících parametrů,“ dodává Fedeli. Kromě toho připomíná, že stávající elektrické vozy sráží hlavně vysoká hmotnost, díky níž si je na normální silnici nemůžete naplno užít. „V elektromobilu vnímáte více než co jiného hmotnost. Výkon je příjemný po několik málo sekund, ale hmotnost vám nedovolí si auto užít na běžné silnici. To není v souladu s hodnotami, které představuje naše značka,” říká.

Pro Maserati je tedy takový stav nepřijatelný a „musí být vyřešen“. Jak chce ovšem Fedeli dosáhnout toho, aby nám již za pouhé tři nebo čtyři roky představil elektrický vůz, který bude lehký, zábavný, kvalitně postavený a vy si jej budete moci užít i bez toho, aniž by vaše slechy zaplavily operní árie, to již nový technický šéf značky neupřesnil.

Maserati říká, že Tesla je jak německá konfekce 70. let, postaví něco lepšího - 1 - Maserati Alfieri 2014 oficialne 01Maserati říká, že Tesla je jak německá konfekce 70. let, postaví něco lepšího - 2 - Maserati Alfieri 2014 oficialne 02Maserati říká, že Tesla je jak německá konfekce 70. let, postaví něco lepšího - 3 - Maserati Alfieri 2014 oficialne 03Maserati říká, že Tesla je jak německá konfekce 70. let, postaví něco lepšího - 4 - Maserati Alfieri 2014 oficialne 04Maserati říká, že Tesla je jak německá konfekce 70. let, postaví něco lepšího - 5 - Maserati Alfieri 2014 oficialne 05Maserati říká, že Tesla je jak německá konfekce 70. let, postaví něco lepšího - 6 - Maserati Alfieri 2014 oficialne 06Maserati říká, že Tesla je jak německá konfekce 70. let, postaví něco lepšího - 7 - Maserati Alfieri 2014 oficialne 08Maserati říká, že Tesla je jak německá konfekce 70. let, postaví něco lepšího - 8 - Maserati Alfieri 2014 oficialne 09Maserati říká, že Tesla je jak německá konfekce 70. let, postaví něco lepšího - 9 - Maserati Alfieri 2014 oficialne 10
Elektrická prvotina Maserati by nakonec mohla být onou dlouho očekávanou, ale stále nerealizovanou produkční verzí konceptu Alfieri

Zdroj: Car and Driver

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 6 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše