Reklama

Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc

Lidé od Mercedesu se museli pýchou dmout, když se v jejich hlavách zrodil nápad, jak se dostat k úspěšnému elektrickému autu konkurenční firmy. Svůj ďábelský plán ale nedomysleli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc

29.8.2018 | Mirek Mazal

Lidé od Mercedesu se museli pýchou dmout, když se v jejich hlavách zrodil nápad, jak se dostat k úspěšnému elektrickému autu konkurenční firmy. Svůj ďábelský plán ale nedomysleli.

Průmyslový vývoj se neobejde bez praktiky, která se pohybuje na hraně průmyslové špionáže. Je obvyklé, že se výrobce snaží dostat co nejdříve ke konkurenčnímu výrobku, aby mu takříkajíc nahlédl pod sukni a zjistil, co ho samotného nenapadlo. Nabyté znalosti pak logicky použije pro urychlení vývoje vlastních produktů nebo jejich zdokonalení.

Nelze nikomu zabránit koupit si úspěšný výrobek a poté ho zkoumat k vlastnímu prospěchu, do takové hry se zapojují snad všechny automobilky. Známý příběh z Japonska odhalil, jak si Honda koupila Porsche 911 GT3 kvůli vývoji NSX, psali jsme také o Teslách pitvaných Němci a dobře známý svými postupy je také koncern Daimler, výrobce Mercedesů. Ten se své snahy o získávání informací obvykle snaží maskovat a nejinak tomu bylo i v případě, o kterém bude řeč dnes. Podobně jako minule se to ale ani tentokrát nakonec neobešlo bez pozornosti médií.

Poněkud tragikomický případ reverzního inženýrství se odehrál pod taktovkou Daimleru přímo přímo v jeho domovském městě, ve Stuttgartu. A opět u toho byly elektromobily. Cílem špehování se tentokrát stala firma StreetScooter, která v Cáchách vyrábí elektrické dodávky. Její unikátní stroje s maximální rychlostí 85 km/h jsou přizpůsobené pro expedici poštovních zásilek, například počítají 200 zastávkami denně, vydrží prý jezdit zhruba 16 let, 6 dní týdně a 10 hodin každý den.

Praktické vozy si našly zalíbení u skupiny Deutsche Post DHL Group, která z nich masivními odběry učinila vůbec nejprodávanější elektromobily v Německu. Není tedy překvapením, že se na ně zaměřují ostatní automobilky, chtějí také svůj kus koláče. Daimler ale nevěděl, jak se k jedné z nich dostat, a tak lidi z automobilky napadl zdánlivě chytrý plán - zúčastnit se pod falešnou identitou akce StreetScooteru, která měla za cíl nalákat nové zákazníky.

Do prodejny tak pro testovací vůz přijela osoba z Daimleru vystupující jako zástupce firmy zajišťující převoz nemocných. Ošetřovatelská organizace se prý chtěla přesvědčit, jestli by bylo možné užitkový vůz používat v okolí Frankfurtu. U StreetScooteru byli potěšeni zájmem a auto pochopitelně zapůjčili. Problém se začal rodit v okamžiku, kdy se zjistilo, že jméno opatrovnického spolku neexistuje a adresa je falešná. Výrobce a majitel dodávky tak začal pátrat, kam jeho odjelo. A nebylo to pro něj složité.

Všechny automobily StreetScooteru totiž obsahují systém umožňující jejich lokalizaci přes GPS, dnes ne zase tak výjimečnou věc. To lidi od Daimleru vůbec nenapadlo, a tak se rychle provalilo, že vůz pod falešnou identitou uzmuli právě oni a dodávku zavezli do vlastního vývojového centra, kde jej podrobil zkoumání. Jaké asi muselo být překvapení lidí ze StreetScooteru, když ztracenou dodávku lokalizovali uprostřed továrny Daimleru ve Stuttgartu, kam jinak nikdo nepovolaný nemá přístup. Vůz se dokonce z laboratoře dostal na testovací dráhu jinak vyhrazenou prototypům třícípé hvězdy.

Na místo činu se vydala delegace StreetScooteru v čele s právníky a po půl hodině před branami ztrapněné automobilky získali zkušební auto zpět. Teprve následující den společnost Daimler vydala zvláštní prohlášení, že pronájem automobilů pro takové výrobce je „společným postupem“ v automobilovém průmyslu. Později ale pýchu nahradil zdravý rozum a ve Stuttgartu za své chování omluvili. Dnes z toho má Mercedes ostudu. A to vše zprvu vypadalo jako skvělý plán...

Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 1 - Mercedes zdanlive chytre spehoval konkurenci dalsi 01
Systém sledující pohyb dodávky StreetScooteru odhalil, že za údajným zákazníkem z řad pečovatelských firem se skrývá sám velký koncern Daimler, který auto podrobil zkoumání ve své továrně

Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 2 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 01Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 3 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 02Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 4 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 03Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 5 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 04Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 6 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 05Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 7 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 06Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 8 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 07Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 9 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 08Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 10 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 09Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 11 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 10Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 12 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 11Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 13 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 12Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 14 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 13Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 15 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 14Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 16 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 15Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 17 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 16Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 18 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 17Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc - 19 - Streetscooter Deutsche Post dodavky foto 18
Takto vypadá poštovní dodávka firmy StreetScooter, aktuálně nejprodávanější elektrické auto v Německu

Zdroj: Der Spiegel

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama