Mercedes vyřešil problémy s chladivem R1234yf chytře, stvořil vlastní na bázi CO2

Někdejší skandál třícípé hvězdy spojený s chladivem klimatizací má zajímavou dohru. A těžit z ní možná budou i konkurenční automobilky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mercedes vyřešil problémy s chladivem R1234yf chytře, stvořil vlastní na bázi CO2

21.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Mercedes vyřešil problémy s chladivem R1234yf chytře, stvořil vlastní na bázi CO2

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Někdejší skandál třícípé hvězdy spojený s chladivem klimatizací má zajímavou dohru. A těžit z ní možná budou i konkurenční automobilky.

Skandály přicházejí a odcházejí. Ač tedy nyní může někdo nevěřit tomu, že Volkswagen dokáže překlenout současné problémy spojené s kauzou Dieselgate, je prakticky jisté, že se mu to podaří. Koneckonců, dnes si asi jen málokdo vzpomene na skandál spojený s náplní klimatizací, v jehož středu stál Mercedes-Benz. Také třícípá hvězda přitom svého času nedodržela pravidla daná Evropskou unií a také v jejím případě nebylo porušení tak jednoznačné.

Jablkem celého sváru mezi automobilkou a Unií byla tedy snaha o vymýcení Tetrafluoretanu, známého též pod označením R123a, jakožto chladiva užívaného v klimatizacích. Místo toho byla výrobcům doporučena nová chemická substance R1234yf (neboli také Tetrafluorpropen), která by již neměla důvodem k vyhynutí ledních medvědů. Nicméně Mercedes během interních testů zjistil, že při čelním nárazu může nové chladivo přispět ke vzniku požáru.

Jakkoliv třícípá hvězda na daný problém několik let poukazovala, nebyly její protesty brány v potaz. Zřejmě i proto, že ve svém boji byla jediná (BMW a VW se k „hnutí odporu“ přidaly až později). Namísto marné války proto jednoduše automobilka porušila pravidla a nadále osazovala své vozy klimatizacemi, kde jako chladivo byla používána substance R123a. Tedy ta, jíž všichni výrobci užívali více než pětadvacet let, ale která byla nově zakázána.

Stejně jako se provalil podvod Volkswagenu, tak byl v roce 2013 odhalen i přestupek Mercedesu, který dokonce vyústil v zákaz prodeje vozů značky na území Francie. Třícípá hvězda v té chvíli vstoupila do soudní pře se zemí galského kohouta, kterou nakonec vyhrála. Zákaz prodeje byl zrušen, přičemž Evropská unie stanovila nová pravidla, jež se týkají chemických substancí v klimatizacích a která začnou platit od 1. ledna 2017.

Mercedes mimo to začal pracovat na vlastním řešení celého problému, jenž vám můžeme představit právě nyní. Značka totiž v tiskové zprávě uvádí, že vyvinula nový typ klimatizace, kde jakožto chladivo používá oxid uhličitý. Ten by měl na stupnici GWP (Global Warming Potential neboli Potenciál globálního oteplování) dosáhnout hodnoty 1, což je o 99,3 procenta méně než limit 150, který byl zaveden Evropskou unií.

Další výhodou nového typu klimatizace je prý extrémně rychlá účinnost chlazení, a to i za horkých letních dnů. Nevýhodou naopak je, že systém operuje při tlaku vyšším než 100 barů, což je více než desetinásobek oproti klimatizacím naplněným chemickými substancemi. Proto je potřeba rovněž přepracování některých komponentů, zejména pak hadiček a těsnění.

Mercedes přitom celou technologii dává k dispozici také konkurenčním značkám, které tak mohou přeskočit několik fází vývoje a začít rovnou s implementací. Zda některé automobilky tuto nabídku využijí, to je prozatím ve hvězdách. Víme ovšem, že prvními modely, které novým typem klimatizace budou osazeny, se od roku 2017 stanou třída E a třída S.

Do té doby ovšem třícípá hvězda nehodlá porušovat legislativní pravidla, takže zapracovala i na řešení problémů spojeného s možným požárem způsobeným chladivem R1234yf. Klimatizace proto dostaly dodatečný systém, který v případě potřeby vstříkne na rozpálené části motoru inertní argonový plyn, jež je okamžitě ochladí.


Mercedes vyřešil problémy s chladivem R1234yf chytře, stvořil vlastní na bázi CO2 - 1 - Mercedes-Benz klimatizace CO2 01Mercedes vyřešil problémy s chladivem R1234yf chytře, stvořil vlastní na bázi CO2 - 2 - Mercedes-Benz klimatizace CO2 02
Mercedes v roce 2013 porušil regule EU, spor o chladivo v klimatizacích ale nakonec vyhrál. Nově navíc přichází s technologií na bázi CO2

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.