Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Motorsport už auta neprodává, investice do něj jsou vyhozené peníze
13.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Říká to Bob Lutz, významný manažer mnoha automobilových firem. Neinvestoval by už do žádných monopostů, seriálů sedanů ani NASCARu.
„V dnešní době bych jako automobilka neutrácel peníze za automobilové závodění,” říká Bob Lutz, někdejší člen nejvyššího vedení gigantů jako General Motors, BMW, Ford či Chrysler. Motorsport podle něj nestojí za hromady peněz, které na něj automobilky vynakládají a nepřináší žádný efekt. Jako marketing už prý zkrátka nefunguje.
„Přístup 'vyhrajete v neděli, prodáte v pondělí' nefungoval už pro Pontiacy Grand Prix a Monte Carlo s šestiválcovými motory,” uvedl ve svém sloupku v magazínu Road & Track. „Rozhodně bych neinvestoval do Formule 1 ani do žádného seriálu monopostů, do DTM, seriálů sedanů a už vůbec ne do NASCAR,” pokračoval Lutz. Dost často se podle něj peníze na marketing utrácely na motorsport, protože si střední manažeři užívali návštěv závodních tratí, setkání s jezdci a rautů.
Zejména v případě NASCARu je veškerá mediální pozornost věnovaná zejména závodníkům, nikoliv strojům, které pilotují, uvádí dále Lutz. A pro někoho, kdo není fanouškem tohoto sportu, jsou si tato auta dost podobná a snad ani nemusíme připomínat, že se sériovými auty nemají společného vůbec nic až na logo výrobce na různých místech karoserie.
Podobně také s formulemi nemají silniční auta mnoho společného, pokud se tedy nebavíme o silničních autech typu LaFerrari, která si nemůžete koupit ani pokud máte peněz třikrát dostatek, když si Ferrari usmyslí, že vám ho neprodá. A v případě některých týmů už ani nevíte, jaké firmy za jejich auty stojí, pokud se o tento sport skutečně nezajímáte. Lotus není Lotus, Caterham není Caterham a Marussia jako výrobce zkrachovala dříve než jako formulový tým. A znáte automobilku Red Bull? Ne, tahle firma vyrábí limonády.
Bob Lutz nicméně připouští, že závodění před veřejností vykreslovalo pokrok, kterého ta či ona automobilka dosáhla, zejména v případě aerodynamiky, motorů, brzd a pneumatik. To ale platilo v raných érách motorsportu, zejména pak v dřívější Formuli 1, kdy proti sobě mohly soutěžit rozdílné technologické přístupy. Například mohli výrobci sáhnout po 4,5litrových atmosférických motorech nebo 1,5litrových turbech. Zejména díky tomu není třeba diskutovat o tom, že například Porsche získalo ohromnou reputaci jen na poli automobilového sportu a podobně Mercedes, Ferrari, Maserati a Lotus vděčí za mnohé ze svého současného image právě úspěchům v závodění.
Všechno to se ale stalo právě v dobách, kdy závodění bylo opravdu konkurenční, kdy byla povolena rozličná řešení a auta nebyla téměř identická. Důraz byl kladen i na vítězící techniku, nikoli jen na krmení diváků vším tím cirkusem. A zejména v tomto bodě s Lutzem nemůžeme nesouhlasit.
Pro úplnost dodejme, že Bob Lutz stojí mimo jiné za Fordem Sierra, BMW řady 3 nebo Dodgem Viper. Dnes vlastní společnost s názvem Lutz Communications a je generálním ředitelem Via Motors, firmy, která se specializuje na přestavby pick-up trucků General Motors na hybridy, třebaže byl v minulosti spíše skeptický v otázce změn klimatu.
Bob Lutz (ilustrační foto)
Zdroj: Road and Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Kupec kýčovitého Mercedesu za rok a půl vlastnictví prodělal kalhoty, každý ujetý kilometr ho stál přes 374 Kč
před hodinou - „Bezemisní nafta” prolomila klíčovou cenovou hranici, elektromobily dávají ještě menší smysl
před 3 hodinami - Údajně revoluční čínské baterie pro elektromobily až tak revoluční nejsou, i proto je Nio nikomu neprodá
před 4 hodinami - Uctívaný nezničitelný kombík Mercedesu se dá koupit skoro nejetý po 1. majiteli, stojí pakatel díky kosmetické vadě
před 6 hodinami - Automobilka Tesla žaluje výrobce baterií Tesla kvůli zneužití jejího jména, ale kdo na něj má vlastně právo?
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva