Reklama

Němci mohou dát dieselům poslední ránu, na stole je plán zakázat i ty nejmodernější

Jako by to naftové motory neměly v Německu už dost složité, chce je tento muž dostat ze silnic zcela. Jürgen Resch z DUH chce od roku 2020 zakázat i diesely plnící Euro 6. A může uspět.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němci mohou dát dieselům poslední ránu, na stole je plán zakázat i ty nejmodernější

19.11.2018 | Petr Prokopec

Jako by to naftové motory neměly v Německu už dost složité, chce je tento muž dostat ze silnic zcela. Jürgen Resch z DUH chce od roku 2020 zakázat i diesely plnící Euro 6. A může uspět.

Německá organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) vyhlásila totální válku dieselovým motorům. Nikoliv však pouze těm starším, jejichž výfuky mnohdy skutečně připomínají rouru od kamen, ale kupodivu i těm moderním. Dle šéfa organizace Jürgena Resche bude v příštích dvou letech „zakleknuto“ i na motory, jež plní normu Euro 6. Ta byla zavedena v roce 2014 a platí dodnes. Nicméně organizace DUH je přesvědčena, že podvodné softwary jsou součástí i těch aut, jež byly homologována dle normy Euro 6d-TEMP, a proto je nutné je dostat ze silnic.

„V roce 2019 zavedeme zákaz dieselových aut plnících maximálně normu Euro 5 ve více než třiceti městech. A tam, kde to nebude stačit, tedy třeba ve Stuttgartu, Berlíně či Mnichově, bude následovat zákaz i pro dieselové vozy plnící normu Euro 6,“ uvedl Resch. Zároveň dodal, že vláda se staví na stranu řidičů a hodlá navýšit emisní limity. Ty ale budou „částečně ilegální“, neboť horní mez byla stanovena Evropskou unií. Ve výsledku tedy Německo nemá sílu je zrušit - samozřejmě pokud nepohrozí tím, že EU přestane financovat nebo cokoli podobného.

To se ale nedá předpokládat, stejně tak nelze očekávat, že by německou vládou přestala být financována také samotná organizace DUH, třebaže si obě dvě strany jdou po krku. Němci tedy víceméně mohou počítat s tím, že v příštím roce bude zaveden zákaz minimálně dieselů do kategorie Euro 5 také v Dortmundu a Bochumi. Tato dvě města jsou již na seznamu podaných žalob a jelikož je DUH zatím ve svých sporech stoprocentně úspěšná, omezení je nemine. Stejně jako Freiburg, který je rovněž další na řadě.

Je třeba podotknout, že DUH prozatím ve svém tažení nenarazila na pomalu jakýkoliv odpor. Jejím posledním „zářezem” je zákaz starších dieselů Essenu, který se přelomově týká i některých úseků klíčové dálnice A40. Podle příspěvkové organizace totiž také v této části Německa bylo překračování emisních limitů neúměrné, třebaže limit EU činí 40 miligramů NOx na metr krychlový a na samotné dálnici bylo loni v průměru naměřeno 50 miligramů.

To nejsou zase tak tragické výsledky, pokud si uvědomíme, že dálnice A40 je tou nejklíčovější komunikací v celém Porúří a že denně po ní projede 130 tisíc aut. Jelikož přitom jde o průmyslovou oblast, oněmi dopravními prostředky jsou ve velké míře těžké nákladní automobily. Mnohé firmy operující s těmito vozy ovšem mají dostat výjimky k provozu, stejně jako třeba zásobování místních obchodů. Dá se tedy předpokládat, že zákaz nepřinese podstatné změny. To bohužel přinese další vodu na mlýn organizace DUH, která bude na základě nového kontrolního měření tvrdit, že stávající omezení není dostatečné a je třeba zavést další.

Bylo by ale naivní valit veškerou odpovědnost na Resche a „jeho” DUH, Němci zákazy zavádějí jako na běžícím pásu, aniž by nevyhnutelně museli. Německá justice prakticky nikdy konkrétně nespecifikovala, že musí jednoznačně dojít k zákazu vjezdu jakýchkoli aut, vždy je nařízeno jen to, že daná oblast se musí do určité doby dostat do souladu s evropskými regulemi. Že pak městští radní prakticky pokaždé sáhnou po omezování řidičů, za to nemohou ani soudy, ani organizace DUH.

Bude tedy ve výsledku velmi zajímavé sledovat, jak dopadne stání u odvolacího soudu v půlce prosince, na který se obrátil Frankfurt. V této metropoli by měl od září příštího roku platit plošný (tedy opravdu celkový, ve všech částech města) zákaz vjezdu dieselů až po kategorii Euro 5, což by však dle městské rady zasáhlo do práv mnoha občanů a navíc by byla poškozena také ekonomika. S tím hnutí DUH nesouhlasí, proto již vyhrožuje různými obstrukcemi.

Jak je tedy vidno, situace v Německu je pro diesely stále černější. A vliv samozřejmě bude mít i na zbytek Evropy, zvláště pokud starším dieselům začne být uzavíráno jedno německé město za druhým. A pokud dojde dokonce na ty nejmodernější, kdy třeba platnost normy Euri 6d-TEMP startuje až 1. září příštího roku, pak je jisté, že doba dieselová je definitivně u konce.

Němci mohou dát dieselům poslední ránu, na stole je plán zakázat i ty nejmodernější - 1 - Jurgen Resch DUH 01Němci mohou dát dieselům poslední ránu, na stole je plán zakázat i ty nejmodernější - 2 - Jurgen Resch DUH 02Němci mohou dát dieselům poslední ránu, na stole je plán zakázat i ty nejmodernější - 3 - Jurgen Resch DUH 03
Může to znít neuvěřitelně, ale Jürgen Resch má jakožto šéf organizace DUH šanci definitivně skoncovat s diesely v Evropě za situace, kdy jej platí Německo, jemuž svými kroky ekonomicky ubližuje

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše