Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německá naftová lež: Studie ukázala, že zákazy starších dieselů jsou holý nesmysl
4.9.2019 | Petr Prokopec
Ekologové roky tvrdili, že starší auta s diesely mohou za zhoršenou kvalitu ovzduší v německých městech, a proto bojovali za zákazy jejich vjezdu. Studie CAR ale dokazuje, že žádná měřitelná souvislosti tady neexistuje.
Německý boj proti dieselovým motorům byl v posledních letech byl jedním z hlavních automobilových témat v celé Evropě. Ekologové z organizace Deutsche Umwelthilfe začali s vehemencí tvrdit, že za překračování limitů emisí oxidů dusíku německých městech mohou starší naftové motory a začali bojovat za zákazy jejich vjezdu do center měst. Na mnoha místech uspěli, což mělo zásadní vliv na popularitu dieselů v Německu - z těch ojetých se stalo skoro neprodejné zboží a v rámci prodejů nových aut jejich tržní podíl klesl o desítky procent.
Už v mezičase se objevila nejedna pochybnost o tom, zda je tento způsob boje proti NOx efektivní, neboť ve městech, kde byly zákazy zavedeny, kolikrát došlo i ke zvýšení koncentrací těchto škodlivin v ovzduší vzduchu. Úspěšnost ekologů při prosazování zákazů tak začala ochabovat, až nyní ale přichází důkaz, který teorie o vztahu mezi kvalitou ovzduší a naftovými osobními auty staví na hlavu. A je tak silný, že německá média hovoří o roky trvající „Diesel-Lüge”, Naftové lži, neboť zákazy vjezdu byly postaveny na mnohými omílaném předpokladu, který byl nyní zcela vyvrácen.
Lidé z Centra pro automobilový výzkum (CAR) při univerzitě Duisburg-Essen totiž dali dohromady výsledky měření koncentrací NOx za loňský rok na různých místech Německa a ty následně porovnali s tím, jaká auta tam či onde jezdí. Přitom zjistili, že v mnoha městech, kde je vysoký podíl dieselových aut plnících emisní normu Euro 1 až Euro 5, jsou celkové emise NOx velmi nízké. A naopak v metropolích, kde stará auta již dávno vzala za své, bývají koncentrace NOx na velmi vysoké úrovni.
Abychom nezůstávali jen u obecného popisu, můžeme zabřednout do suchých čísel. Začneme přitom ve Stuttgartu, jenž je se 71 miligramy NOx na metr krychlový nejvíce znečištěným městem Německa. Podíl starších dieselů se zde ovšem pohybuje pouze na 16 procentech. A podobně jsou na tom i Hamburk (18,5 %) a Kolín (17,9 %), jakkoliv první zmíněná metropole přistoupila k částečnému zákazu vjezdu již před rokem. Nicméně ani tak se nedostala pod 55 miligramů, Kolín pak pod 59 mg.
Oproti tomu můžeme postavit data z Lübecku, kde podíl dieselů na všech registrovaných vozech dosahuje 30,4 procenta. Z toho více než dvě třetiny připadají na auta plnící maximálně emisní normu Euro 5. Jinými slovy, rovná pětina aut v celém Lübecku má pod kapotou starší diesel. Pokud by přitom byla pravdivá tvrzení aktivistů a politiků, pak by víceméně již mělo jít dávno o město duchů. Realita je však taková, že loni naměřené emise narostly jen na 26 mg, tedy výrazně pod limit.
Jak je tedy patrné, spojitost mezi postaršími diesely v osobních autech a znečištěním ovzduší neexistuje, proto tak radikální závěry německých médií a nejen těch. I národní vědecká akademie Leopoldina nyní oficiálně odmítá pohled aktivistické organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), když zmiňuje, že benzinové a dieselové motory jsou rok od roku skutečně čistší, a tak zákazy vjezdu zrovna v tuto dobu nedávají žádný smysl. Snad i díky tomu v Německu opět zavládne zdravý rozum.
Němci porovnáním dat zjistili, že podíl starších dieselů v osobních vozech nemá se znečištění ovzduší v místě jejich provozu žádnou měřitelnou souvislost
Zákazy vjezdu jsou tak naprostým nesmyslem. Ostatně třeba v Hamburku došlo dokonce ke zvýšení koncentrací NOx, jakkoliv byl provoz starších dieselů v centru zakázán
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch