Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy

4.6.2017 | Petr Miler | 17 příspěvků

Americký prezident Donald Trump dal ruce pryč od Pařížské klimatické dohody a vyděsil tím svět, i ten automobilový. Teď už všichni nejsou na jedné lodi.

Řadíme se k těm, kteří mají pocit, že teorii o „globálním oteplováním” zpochybňuje už sám fakt, že se později musela přejmenovat na „globální změnu klimatu”. Nikdo nepopírá, že klima na Zemi prochází změnami, je ale poněkud odvážné tvrdit, že ty aktuální mají jedinou příčinu a právě na její řešení se zaměřovat bez ohledu na následky pro život každého z nás.

Boj proti emisím CO2 se dotkl bezpočtu oborů lidské činnosti a v posledních letech je i hlavním hybatelem změn ve světě aut. Je zásadní příčinou, proč už auta nikdy nebudou taková, jaká bychom je chtěli mít a máme za to, že už tento jediný následek je obtížně akceptovatelný za situace, kdy je motivace k podobným změnám založena na pochybných teoriích o dramatických dopadech lidské činnosti na okolní svět.

Je nám jasné, že tohle je velmi kontroverzní téma a svůj odlišný můžete názor projevit v diskuzi, ten náš je ale takový. A těžko jej něco změní za situace, kdy známe některé konkrétní důsledky - třeba ten, že tlak na emise CO2 si vyžádal zmenšování motorů, které přinesly nižší papírovou spotřebu, reálnou ale vesměs nikoli. Situace zašla až tak daleko, že automobilky investují miliardy do nesmyslných motorů, které nahrazují malé motory ještě menšími bez hmatatelných reálných změn jen proto, aby o pár gramů klesly normované emise CO2 na kilometr vyhnuly se pokutám za ně, ať je realita jaká chce.

Něco takového se nám jeví být jako racionálně neospravedlnitelné a pokračovat touto cestou znamená jen marnit další prostředky ve hře, která nápadně připomíná někdejší pokusy snížit emise naftových motorů - reálně se nezměnilo nic a někdy ani to ne.

Dosud svět v jednom šiku kráčel tímto směrem, navzdory odporu řady obyčejných i neobyčejných lidí. Teď už nekráčí, neboť americkým prezidentem se loni stal Donald Trump a třebaže nám každý jeho krok nemusí být sympatický, v této věci uvažuje racionálně. A odmítá snižovat efektivitu amerického hospodářství právě na základě zmíněných pochybných teorií.

Kroků na tomto poli provedl a jistě ještě provede více, tento týden ale udělal ten dosud nejviditelnější - jménem USA odstoupil od tzv. Pařížské klimatické dohody, jejímž smyslem je právě aktivně snižovat emise CO2 s cílem zastavit klimatické změny. Často se říká, že odstoupení od dohody je proces, který bude trvat další tří roky a technicky vzato je to pravda. Ona dohoda ale není jakkoli vymahatelná, takže formální odstoupení či neodstoupení nebude mít na konkrétní kroky USA žádný vliv. Spojené státy jsou „z Paříže” venku teď a pro naplnění této dohody už nehnou ani prstem, neboť je k tomu nikdo nemá jak donutit a zostudit je poukázáním na pasivitu nelze.

Co to přesně změní, je otázka, na kterou nyní nikdo nemůže mít jasnou odpověď. Je to spíše gesto, že USA už s ostatními nepoplují na lodi slepě mířící k jedinému cíli a své další kroky na poli budou pečlivěji zvažovat. Je ale pravděpodobné, že výsledkem bude v obecné rovině to, co Trump prosazuje především - méně emisních regulací pro americké firmy, což pro ně bude znamenat menší náklady a více konkurenceschopnosti.

Zbytek světa Trumpův krok v zásadě odsoudil. Dá se říci, ze byl až vyděšen tím, že někdo dělá něco jinak. Že pro někoho už není dostatečným argumentem k určitému chování fakt, že to „ostatní dělají stejně”. To je ale politická rovina, která nás zase tak nezajímá, celá věc má ještě jeden pozoruhodný dopad.

Kdo by čekal, že všichni budou z Trumpova kroku smutní a budou hýřit podporou směrem k boji EU za nižší emise CO2, ten by se mýlil. Mocná německá Asociace automobilového průmyslu (VDA), která sdružuje i BMW, Daimler a Volkswagen, tedy tři obří automobilové koncerny, vydala prohlášení, ve kterém sice z kroku amerického prezidenta není šťastná, EU ale žádá o pravý opak.

„Politováníhodné oznámení USA činí nevyhnutelným přijetí nákladově efektivní a ekonomicky proveditelné klimatické politiky ze strany Evropa, aby zůstala konkurenceschopná v mezinárodním měřítku,” stojí v pátečním prohlášení Matthiase Wissmanna, prezidenta VDA. Ten dále dodává: „Zachování naší konkurenceschopné pozice je důležitým předpokladem pro úspěšnou ochranu klimatu. Tato souvztažnost je často podceňována.”

VDA dále říká, že americké automobilky už dnes pracují s nižšími cenami energií, což staví Německo do nevýhodné pozice. A Trumpova politika - neopětovaná EU - pozici německých firem dále zhorší. VDA tak apeluje na Evropskou unii, aby též ubrala ze svých snah o snižování emisí CO2, neboť následky jsou pro automobilky velmi drahé a v delším časovém horizontu mohou znamenat problém prosadit se kdekoli, ne nutně jen v USA, které jsou zejména pro BMW a Mercedes veledůležitým trhem.

Německá kancléřka Angela Merkel v prvotní reakci na stanovisko VDA naznačila, že od Pařížské dohody nevede cesta zpět, na reakci někoho EU si budeme muset počkat na začátek nového týdne. Za nás dodejme, že návrat většího množství racionality by světu aut jedině prospěl, ať už bude prvotním impulsem cokoli. Vyvíjet novou techniku aut jen proto, že je na papíře efektivnější a vůbec neřešit, jaký je její reálný přínos - protože to první znamená pro automobilky nižší pokuty směrem k EU a to druhé vůbec nic - je absurdní. A čím dříve tomu bude učiněna přítrž, tím lépe.

Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 1 - Nemecke automobilky strach Trump Pariz Perex
Německá Asociace automobilového průmyslu chce, aby i EU ubrala ze svých snah o snižování emisí CO2 - zejména tři obří německé automobilky (na snímku šéf Daimler Zetsche, šéf BMW Krüger a šéf VW Müller) se bojí o svou konkurenceschopnost

Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 2 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 42Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 3 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 43Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 4 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 44Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 5 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 46Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 6 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 47Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 7 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 48Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 8 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 51Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 9 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 52Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 10 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 53Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 11 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 54Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 12 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 55Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 13 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 56Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 14 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 57Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 15 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 58Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 16 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 59Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 17 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 60Německé automobilky vyděsilo Trumpovo vale Paříži, chtějí ústupky i od Evropy - 18 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 61
Škoda Octavia s motorem 1,0 TSI - nahradivším už tak malou jednotku 1,2 TSI - je jedním z absurdních dopadů drakonického boje EU proti emisím CO2. USA zjevně nechtějí v tomto ani v jiných ohledech zajít tak daleko a německé automobilky by též chtěly trochu rozvázat ruce

Zdroj: VDA

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 17 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše