Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela

Americký institut otestoval 12 malých aut s překvapivými výsledky. Jeden uspěl výborně, pět uspokojivě, dva hůře a čtyři katastrofálně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela

1.8.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Americký institut otestoval 12 malých aut s překvapivými výsledky. Jeden uspěl výborně, pět uspokojivě, dva hůře a čtyři katastrofálně.

V rámci bezpečnosti nových automobilů jsme se v posledních měsících zabývali především crash testy Euro NCAP. Nově zde ovšem máme také výsledky amerického institutu IIHS, který jsme doposud v mnoha ohledech považovali za relevantnější orgán. Za oceánem se totiž kupříkladu testy nárazů malou částí přídě do stojící překážky snaží co nejvíce přiblížit realitě. S normami přitom tato disciplína nemá mnoho společného, pročež byla hned v prvním kole odhalena zranitelnost vozů vyvíjených zejména tak, aby dosáhly pěti hvězdiček Euro NCAP.

Po těchto výsledcích se samozřejmě zvedla celá vlna negativních komentářů, pročež bruselská organizace prohlásila, že své testy inovuje. To se skutečně i stalo, nově nastavená pravidla se však od reality vzdalují ještě dále. V tomto směru si ovšem Euro NCAP a IIHS nemají co vyčítat, neboť také Američané začínají „blbnout“. Patrné je to na aktuálním kole testů, které si vzalo na paškál tucet malých aut.

Z nich nejlépe zabodoval Chevrolet Volt, který si odnáší nejvyšší ocenění Top Safety Pick+. Na druhém místě skončilo Mini Cooper Countryman s ohodnocením Top Safety Pick, při pohledu na konkrétní výsledky však kupodivu tento model hned ve dvou kategoriích předčil americký elektromobil. Ve výbavě Mini ovšem chybí varování před možnou čelní srážkou, proto končí v roli poraženého.

Tím rozhodně nechceme říci, že by se jednalo o naprosto zbytečný systém, životy totiž koneckonců zachránit může, následky nárazu ale ovlivní jen stěží - crash testy mají být prostě nárazové zkoušky a nic jiného. Takto je výsledné hodnocení lepší než jen akceptovatelné, realitu prostě zamlžuje. Testovací komisaři navíc dodávají, že ochranná klec Mini společně s bezpečnostními pásy a airbagy fungují společně natolik dobře, že snižují riziko poranění při reálných nehodách na minimum.

Dále tu máme speciální opatření, s jakými je přistupováno k nárazovým testům elektromobilů. K těm se totiž nesmí nikdo přiblížit, natož se jich dotknout, dokud technici se speciálním zařízením nezkontrolují, zda po havárii vůz někde neprobíjí nebo není přehřátý - v takových případech totiž hrozí riziko zásahu elektrickým proudem, popálení či dokonce možnost vzniku požáru.

Tuto skutečnost si ale v reálném světě nikdo nebude moci dovolit, přeci jen po nárazu se většina lidí v šoku snaží dostat co nejrychleji z vozu. V té chvíli jim přitom u elektromobilů či hybridů hrozí výše zmíněné riziko, to se ovšem již dostáváme na pole očerňování těchto vozů, kam rozhodně nechceme sklouznout. Koneckonců, baterie i elektrické systémy Voltu byly shledány za bezproblémové.

Vraťme se tedy zpátky k samotným výsledkům, které ohodnocení Top Safety Pick přisoudili ještě Fordu C-Max Hybrid, Mitsubishi Lancer a dvojčatům Scionu FR-S a Subaru BRZ. Ve všech případech máme co do činění s horším hodnocením než u výše zmiňované dvojice, sportovní kupátka pak na svůj hrb přihazují i možné poranění spodní části nohou a chodidel.

Hodnocení Scionu xB a Hyundai Veloster je již o poznání horší, v jejich případě totiž kolabující struktura přispívala k většímu riziku vychýlení airbagů či sedadel, pročež by se hlava řidiče snadno mohla dostat do kontaktu s tvrdými částmi interiéru. To pak bylo více než patrné u Fiatu 500L, Nissanu Juke, Nissanu Leaf a Mazdy 5, které skončily na chvostu tabulky.

Projít musíme především výsledky japonského MPV, které bychom pomalu mohli označit za pojízdnou rakev. Komisaři uvedli, že po nárazu došlo k vychýlení sloupku řízení doprava, přičemž bezpečnostní pás pro změnu umožnil testovací figuríně vycestovat doleva. Tím se hlava dostala do kontaktu s palubní deskou. Boční airbag se navíc zcela nenafoukl, hrozil tedy i možný náraz hlavy do bočního okna.

Tím ovšem problémy nekončí. Další jsou způsobeny zvednutím podlahy po nárazu, pročež hrozí vystřelení cestujících mimo vozidlo. Je tedy zjevné, že u Mazdy budou muset na bezpečnosti ještě pořádně zapracovat. Zvláště když toto kolo testů počítalo s nejvyšší rychlostní 64 km/h, v reálném světě však dané tempo může být vyšší. A tím se jen násobí následky havárie.

Přehled výsledků crash testů IIHS 2014 v kategorii malých aut


Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 1 - IIHS 2014 mala auta

Chevrolet Volt

Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 2 - IIHS Chevrolet Volt 01Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 3 - IIHS Chevrolet Volt 02Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 4 - IIHS Chevrolet Volt 03

Fiat 500L

Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 5 - IIHS Fiat 500L 01Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 6 - IIHS Fiat 500L 02Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 7 - IIHS Fiat 500L 03

Ford C-Max Hybrid

Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 8 - IIHS Ford C-Max Hybrid 01Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 9 - IIHS Ford C-Max Hybrid 02Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 10 - IIHS Ford C-Max Hybrid 03

Hyundai Veloster

Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 11 - IIHS Hyundai Veloster 01Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 12 - IIHS Hyundai Veloster 02Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 13 - IIHS Hyundai Veloster 03

Mazda 5

Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 14 - IIHS Mazda 5 01Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 15 - IIHS Mazda 5 02Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 16 - IIHS Mazda 5 03

Mini Cooper Countryman

Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 17 - IIHS Mini Cooper Countryman 01Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 18 - IIHS Mini Cooper Countryman 02Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 19 - IIHS Mini Cooper Countryman 03

Mitsubishi Lancer

Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 20 - IIHS Mitsubishi Lancer 01Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 21 - IIHS Mitsubishi Lancer 02Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 22 - IIHS Mitsubishi Lancer 03

Nissan Juke

Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 23 - IIHS Nissan Juke 01Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 24 - IIHS Nissan Juke 02Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 25 - IIHS Nissan Juke 03

Nissan Leaf

Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 26 - IIHS Nissan Leaf 01Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 27 - IIHS Nissan Leaf 02Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 28 - IIHS Nissan Leaf 03

Scion FR-S

Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 29 - IIHS Scion FR-S 01Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 30 - IIHS Scion FR-S 02Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 31 - IIHS Scion FR-S 03

Scion XB

Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 32 - IIHS Scion XB 01Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 33 - IIHS Scion XB 02Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 34 - IIHS Scion XB 03

Subaru BRZ

Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 35 - IIHS Subaru BRZ 01Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 36 - IIHS Subaru BRZ 02Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela - 37 - IIHS Subaru BRZ 03

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.