Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Peugeotu dochází peníze, rodina majitelů prý chce dostat firmu pod kontrolu GM
28.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Francouzská firma potřebuje silného partnera, aby přežila do příštího roku. GM chce ale redukovat pracovní místa, po čemž netouží vláda i odbory.
Finanční problémy francouzského koncernu PSA nejsou ničím novým, vcelku pravidelně se o nich zmiňujeme i během reportů o evropských prodejích. Jenže na rozdíl třeba od takového Fiatu, kterému na Starém kontinentu rovněž výrazně klesá odbyt, se Francouzi nemohou zahojit v ostatních částech světa. Díky tomu automobilka sedí ve vlaku, na jehož konečnou nechce dojet. A proto podle agentury Reuters rodina Peugeotů oznámila, že se klidně vzdá vlády nad značkou výměnou za finanční injekci od amerického koncernu General Motors. Jenže nic není tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát.
GM, s nímž již PSA spolupracuje, by do francouzské automobilky klidně vstoupilo. Ale pouze za podmínky, že bude mít svrchovanou nadvládu a bude moci zavírat továrny a propouštět zaměstnance, kdykoliv se jí zlíbí - což se pro změnu nezamlouvá francouzské vládě a odborům. Peugeot totiž zaměstnává 77 000 lidí, z nichž nemalá část by kvůli restrukturalizaci a případnému spojení s Opelem mohla přijít o práci. A to není sen žádného politika ve volebním období.
Na druhou stranu, i francouzská vláda si očividně uvědomuje, že pokud se situace okolo PSA nezačne řešit, bude vše daleko horší. Proto ostatně generální ředitel Philippe Varin mohl zredukovat počet pracovních sil o 10 000 hlav a prodat zařízení za 2 miliardy Eur (cca 52 mld. Kč). Navíc vyjednává i o státní garanci, na jejímž základě by Peugeotu byla poskytnuta půjčka ve výši sedmi miliard Eur (182 miliard korun). Ani to ovšem na záchranu nestačí.
Otázkou navíc je, jakým způsobem by začalo úřadovat GM. Podle aktuální situace totiž továrny PSA jedou zhruba na 71 procent své kapacity, zatímco Opel je v Německu na pouhých šedesáti šesti procentech. Výrazná redukce pracovních míst je tak po případném spojení více než logická. To ale francouzská vláda nechce dopustit, a proto zvažuje, že by v automobilce odkoupila nemalý podíl.
Dá se ovšem předpokládat, že s podobným krokem by se na výrobních linkách objevilo více hybridů a elektromobilů, které francouzská vláda prosazuje za každou cenu, čímž by dozajista k ozdravení značky nedošlo, neboť trh je víceméně ignoruje navzdory enormním dotacím. Proto ostatně prý rodina Peugeotů souhlasila s tím, že vzdá svých 38,1 procent hlasovacích práv (a 25,4procentního podílu) spíše ve prospěch racionálněji jednajícího GM.
Je ale nutné zmínit, že koncern General Motors byl původně až druhou volbou. Tou první byla značka Dongfeng, se kterou PSA spolupracuje v Číně. Jednání však nakonec skončila neúspěšně, čímž se Peugeot musel obrátit na dalšího partnera - GM totiž v PSA vlastní od roku 2012 sedm procent. Je přitom otázkou, za kolik by odkoupilo zbytek, o malou cifru by ale jistě nešlo.
GM i PSA navíc odmítly zprávy agentury Reuters jakkoliv komentovat, za stoprocentně skutečnou tak situaci Peugeotů považovat nemůžeme. S ohledem na stávající situaci na evropských trzích bychom se ji ale nedivili, i když by to znamenalo, že vláda nad evropskými automobilkami by zůstala již jen u dvou zakladatelských rodin - u Quandtů (BMW) a Agnelliových (Fiat).
Zároveň jsme zvědavi na reakci francouzské vlády, která již před časem dosadila do správní rady PSA svého člověka (Louis Gallois, bývalý CEO konsorcia EADS, pod kterou spadá i Airbus), aby měla větší kontrolu nad zachováním pracovních míst. Jedno je ale podle analytiků jisté - pokud Peugeot do konce letošního roku nezíská silného partnera, mohl by s ním být amen.
PSA se již s koncernem GM domluvilo na spolupráci, v jejímž důsledku vzniknou modely Peugeotu, Citroënu a Opelu na stejné platformě a za využití univerzálních komponentů
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 3 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22