Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Platforma MQB od Volkswagenu bude k dispozici i konkurenčním automobilkám
26.3.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Děsí vás už představa, že na platformě MQB budou brzy stát všechny klíčové modely VW? Není to vše: použít ji budou moci i konkurenční firmy.
S tímto poněkud překvapivým vyjádřením se při příležitosti zveřejnění ekonomických výsledků koncernu Volkswagenu za loňský rok vytasil člen představenstva odpovědný za výrobu, Michael Macht. Ten konstatoval, že ve středně- až dlouhodobém časovém horizontu může dát koncern tuto technologii k dispozici třetím stranám, rozumějte i jiným automobilkám než těm, které má Volkswagen přímo pod křídly.
Pokud nyní tápete, o čem je řeč, přečtěte si naše nedávné představení platformy MQB. Ta byla stvořena s ohledem na maximální flexibilitu a efektivitu výroby Volkswagenu, když může posloužit jako základ pro prakticky jakýkoli klíčový model koncernu od malých hatchbacků až po sedany a kombi střední třídy. Jistě neobsáhne vše, v roce 2018 ale má být základem plných 6 milionů vyrobených aut značek VW, Audi, Seat a Škoda. A to už naznačuje cosi o její důležitosti.
Zákaznické výhody za MQB nehledejte, prvotním smyslem je maximální snížení nákladů německého koncernu úsporami z rozsahu. A také minimalizace rizik pramenících z neoptimálního využití výrobních kapacit - MQB se postará o to, že na stejné lince bude moci být vyráběn třeba Passat s Polem a linka tak být průběžně využívána pro výrobu toho, co zrovna bude potřeba.
Jenže podobného pozitivního efektu se nemůžete dočkat bez náležitých nákladů. Právě platforma MQB představuje pro koncern nejvýznamnější část z avizované jedenapůlbilionové (opravdu 1 500 miliard Kč) investice, kterou hodlá vynaložit s cílem stát se největší automobilkou na světě. A právě minimalizace rizik pramenících z tohoto kroku zřejmě stojí za ochotou VW poskytnout (jistě ne zdarma...) toto řešení také konkurenci.
Samozřejmě by se to nestalo hned. „Během dalších dvou až tří let si tuto technologii chceme nechat jen pro sebe, nechceme se dělit o naši výjimečnost,” konstatoval Macht a dodal: „Ve středně- a dlouhodobém horizontu můžeme tuto technologii prodat. Museli bychom projít příležitosti a zvážit, zda dávají smysl.”
Volkswagen ale pochopitelně přesto věří tomu, že investice do MQB bude návratná i bez podobného kroku. „Do této technologie jsme mohutně investovali a věříme, že její přínos pro naši společnost bude naprosto jednoznačný. Vůbec vytvoření MQB a příprava našich továren na její využití pro nás bude i v letech 2012 a 2013 stále znamenat výdaje. Ale poté by se měla dostavit návratnost,” řekl pro změnu nejvyšší šéf VW Martin Winterkorn.
Je ovšem otázkou, co si z těchto slov můžeme vzít. V tuto chvíli si šéfové koncernu zřejmě jen zametají únikové cesty pro případ, kdy by to s návratností obrovských investic nejen do MQB nebylo tak horké, jak si představují. Jinak totiž nelze očekávat, že by chtěli dát k dispozici řešení, jenž pro VW skýtají konkurenční výhodu. Bez ohledu na to je navíc obtížné si představit, že by se jiné významné automobilky hrnuly do toho, aby stavěly auta s použitím technologií Volkswagenu. U menších firem to jistě není nic nepředstavitelného, že by ale Ford, GM, Toyota nebo PSA rezignovaly na vlastní vývoj a stavěly „další Volkswageny” asi nelze předpokládat.
Ale to se všechno ještě uvidí. Minimálně zmíněné dva roky bude MQB jen doménou značek, které mají na povel ve Wolfsburgu.
Skládačka od Volkswagenu si maluje velkou budoucnost. Jaká ve skutečnosti bude, to se teprve uvidí.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 10 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
včera - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejčtenější články
- Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
18.3.2024 - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
18.3.2024 - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024 - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva