Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo

Je to jedna z nejbizarnějších věcí, co se na škodovkách kdy objevily. Vypadá to jako nedodělek, optický klam, jenže to byl fakt a záměr. A prý dobře míněný.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo

13.11.2017 | Petr Prokopec | 109 příspěvků

Je to jedna z nejbizarnějších věcí, co se na škodovkách kdy objevily. Vypadá to jako nedodělek, optický klam, jenže to byl fakt a záměr. A prý dobře míněný.

Pokud zavzpomínáte na léta dávno minulá, vybaví se vám v případě české kotliny země plná škodovek. Sem tam bylo možné zaregistrovat Žigulík, Moskvič, Tatru či dokonce nějakou tu „exotiku“, nicméně produkce mladoboleslavské automobilky dominovala. V té době mělo málokteré z nich zrcátka na obou stranách vozu, řidiči si museli vystačit s vnitřním zrcátkem a pak tím na řidičových dveřích. Navíc žádné z nich samozřejmě nebylo ovládané elektricky, dokonce ani páčkou zevnitř. Po usednutí do auta tak následoval rituál sestávající ze stáhnutí okénka, kličkou samozřejmě, a nastavení zrcátka.

To se původně týkalo všech vozů na světě. Jako první přídavek přišlo zrcátko na straně spolujezdce, pak další finesy v podobě elektrického ovládání, sklápění či dokonce stmívání. To už jsme se ale dostali příliš blízko do současnosti, na cestě vývojem vnějších zrcátek se musíme zastavit v období zhruba před 20 léty.

V té době se auta koncernu VW (někteří říkají, že něco podobného používaly i vozy BMW a Mercedesu, ale nejsme si toho vědomi - pokud vy ano, osvěžte nám prosím paměť v diskuzi) vyznačovala už tehdy obtížně pochopitelnou „finesou” v podobě menšího zpětného zrcátka na straně spolujezdce. Byla to od pohledu velmi bizarní věc, auta působila jako nebohé děti s vrozenou vadou, kterým jedna ruka nenarostla celá. Vizuální dojem ale nebyl hlavní problém, v menším zpětném zrcátku toho nebylo tolik vidět a zorientovat se v prostoru bylo složitější.

VW byl v použití menšího zrcátka neobyčejně důsledný, nasadil jej prakticky do všech alespoň trochu masové vyráběných aut. U nás to byly hlavně Škody Fabia a Octavia, měl to ale i Golf nebo Passat (dokonce i ve verzi W8, na tom to bylo obzvlášť bizarní) či rozličná Audi, nevyjímaje ta s písmeny S či RS ve jméně. Člověk se tehdy i kdykoli musel ptát: Proboha, proč?

Nejčastěji se mluvilo o tom, že jde o úsporu nákladů. Však si představte, že sedíte ve vedení koncernu VW a někdo vám navrhne, že z milionů zrcátek každý rok můžete odstranit trochu plastu a skla a ušetřit obrovské peníze. To je lákavé, však je to pravé zrcátko, „nedávno” tam nebylo žádné... Mluvilo se také o úspoře paliva, nějaký decilitr na 10 000 km by to možná dalo.

Bradley Brownell z Jalopniku, majitel Audi S6 z té doby, byl zaskočen tímtéž a začal se ptát nyní, s odstupem dvou dekád. A bylo mu to oficiální cestou vysvětleno docela jinak. Prý šlo o pokus o řešení problému způsobeného úzkými uličkami evropských měst v kombinaci s rostoucí velikostí samotných aut. Nebyla to ani tak jízda jako paralelní parkování u chodníku, které si vynutilo zmenšení velikosti zrcátka, což mělo v době, kdy automaticky sklopná zrcátka byla něčím naprosto výjimečným, mělo řešit spoustu nepříjemností.

Však si představte řadu vozů zaparkovaných u chodníku někde v centru města, kde často mají chodníky minimální šířku. Jak dlouho bude trvat, než o zrcátko někdo zavadí a ulomí jej? Právě proto prý byla menší, kvůli snížení rizika, že je někdo poškodí. Tahle praxe pak měla skončit v okamžiku, kdy se elektrické sklápění začalo stávat dostupným a i širší auta rázem neměla problém. A také v momentě, kdy zákazníci začali moc křičet, že to jako výhodu nevnímají.

Tato teorie dává smysl, jenže my o ní dost pochybujeme. Stačí si vzpomenout na první generace Octavie a Fabie. Když v roce 1996 přišla na svět Octavia, měla velké pravé zrcátko. V roce 1999 přišla Fabia, jenže s malým zrcátkem. A v roce 2000 proběhl facelift Octavie, který mimo jiné přinesl, jak jste již jistě uhodli, malé zrcátko na straně spolujezdce. Kdyby šlo o evoluci „žádné zrcátko-malé zrcátko-velké zrcátko”, proč ne, takhle to ale neprobíhalo. Octavia jej neměla, pak měla a pak zase neměla.

Co nám z toho vychází? Že šlo hlavně o peníze, muselo jít o ně, zvlášť když stejná zrcátka tehdy VW používal na různých modelech. Jen se mu to dnes prostě špatně přiznává...

Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 1 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 01Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 2 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 02Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 3 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 03
Na první generaci Octavie bylo menší pravé zrcátko jak pěst na oko

Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 4 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 04Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 5 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 05Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 6 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 06
Na Fabii bylo patrné méně, ale bylo tam

Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 7 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 07 Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 8 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 08Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 9 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 09Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 10 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 10Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 11 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 11Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 12 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 12
Tato bizarnost se dostala třeba i na prestižní Passat W8

Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 13 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 13Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 14 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 14Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 15 - Skoda VW Audi mensi vnejsi zpetne zrcatko proc 15
Vidět ale jinak byla i na Golfu, Audi a dalších modelech koncernu

Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 16 - Skoda a zrcatka 01Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 17 - Skoda a zrcatka 02Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 18 - Skoda a zrcatka 03Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 19 - Skoda a zrcatka 04Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 20 - Skoda a zrcatka 05Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo - 21 - Skoda a zrcatka 06
Pravda, Škoda v minulosti nepoužívala zrcátka na pravé straně vůbec, stejně jako jiní výrobci. Malé zrcátko ale prostě nebylo přechodem od žádného k normálnímu, třebaže taková teorie dává smysl

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 109 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše

Reklama