Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up!

Dánové dokazují, že krom prasat umí vypěstovat také zájem zákazníků o nové auta. Jak už to ale dnes v přeregulované Evropě bývá, úplně fér to není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up!

7.7.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up!

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dánové dokazují, že krom prasat umí vypěstovat také zájem zákazníků o nové auta. Jak už to ale dnes v přeregulované Evropě bývá, úplně fér to není.

Poslední dobou vám v případě evropských prodejů aut přinášíme vesměs samé špatné zprávy. Celoevropské výsledky jsou mizerné nebo ještě mizernější a sluší se dodat, že nejde o žádný projev globální krize, ale především o následek snah místních politiků udělat ze Starého kontinentu nový ráj na Zemi. Auta se v důsledku všemožných regulací zasahujících až do jejich niterní konstrukce stávají podstatně dražšími než by musela být a zároveň méně vyhovujícími přáním koncových zákazníků. Podobné odchýlení od přirozeného běhu věcí nemůže mít jiný následek než vytrvalý pokles poptávky, která je dnes v Evropě nejmenší za celou dobu, kdy je pro téměř všechny země evidována srovnatelnými metodami - to už je více než 20 let.

Neexistuje dnes žádný další tak velký světový region, kterému by se z hlediska trendů ekonomicky takto nedařilo, přesto i v rámci Evropy existují místa, kde poptávky po autech neklesá a dokonce roste. Nejčastěji v tomto smyslu zmiňujeme Velkou Británii, zároveň jeden z největších trhů Starého kontinentu, který i celkové statistiky dokáže tahat z ještě větší „bryndy”. Pak je tu ale i pár menších odbytišť, jejichž význam pro celkové statistiky není zásadní, přesto tam prodeje rostou. A jedním z nich je Dánsko.

Země známá hlavně pěstováním vepřů se na rozdíl od nedalekého Holandska může povětšinou pochlapit slušnými výsledky. Mluvili jsme o ní poprvé a naposledy loni v říjnu kvůli zářijovým výsledkům roku 2012, dnes se můžeme podívat na ty shrnující celkový vývoj v první polovině roku 2013.

Tím nejpodstatnějším číslem je, že celkové prodeje osobních dosáhly hodnoty 91 959 vozů, což je o citelných 9 procent více než za stejné období loňského roku. Hůře si vedly užitkové modely s odbytem 11 492 aut a meziročním poklesem o 2,4 procenta, nicméně na celkovém růstu to nic nezměnilo. Navíc je třeba říci, že Dánsko má sakramentsky daleko k nějakému volnému trhu a pokles užitkových aut je podle zprávy asociace výrobců zapříčiněn zvýšeným zdaněním firemních vozů, které bylo dříve oproti těm osobním z větší části oproštěno od brutální, 180procentní daně (vážně 180 %). Zvýšení způsobilo nárůst poptávky před zavedením daně a snížení po její implementaci a mezi dalšími i výše zmíněný důsledek.

Poslední zmíněná slova bychom za jiných okolností možná ani nezmiňovali, kdyby neměla podstatný vliv i na složení prodejů osobních aut. Dánští politici se totiž rozhodli skrze úlevy ze standardního zdanění favorizovat malá auta s nízkou spotřebou, a tak se v této zemi prodávají především mini a supermini. Daleko nejprodávanějším modelem je stejně jako loni VW up!, který táhne celé prodeje skoro z 10 procent. Škoda Citigo, Ford Fiesta, Peugeot 208, Toyota Picanto, Renault Clio, Citroën C1 a Ford Ka na dalších místech první desítky tuto situaci jen podtrhují, vklínit se mezi ně pak dokázal pouze jediný kompakt - VW Golf.

Už uvedené naznačuje, že u Dánů v absolutních číslech dále vede Volkswagen, který s 13 242 vozy prodal letos skoro dvakrát více aut než druhý Ford. Na třetím místě je Toyota, na čtvrtém ale už česká Škoda (která v Dánsku dobře prodává i Fabii a Octavii), dále tu máme Peugeot, Kiu, Citroën, Renault, Hyundai a Opel. V případě relativních čísel je vůbec nejrychleji rostoucí značkou Seat (+131,9 %) následovaný Škodou (+115,7 %), VW (+80,5 %) a Renaultem (+44,4 %). Všechny tyto značky vděčí za svůj posun právě protěžovaným supermini a mini, u koncernu VW je to hlavně up! a spol., u Renaultu především nové Clio.

Pochopitelně, takové nárůsty některých značek musel někdo odskákat, konkrétně to byly hlavně Opel (meziročně -17,0 %), Toyota (-19,3 %), Suzuki (-24,3 %) a Chevrolet (-40,2 %). Zajímavé, že také tyto značky mají ve svém portfoliu dost malých aut, u Dánů ale prostě jede hlavně to, co voní po Wolfsburgu. Více napoví přiložené tabulky, s ohledem na míru „manipulace” výsledků regulacemi neočekáváme v Dánsku v druhé polovině roku podstatně jiný vývoj.


Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 1 - Skoda Citigo test 01Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 2 - Skoda Citigo test 02Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 3 - Skoda Citigo test 03Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 4 - Skoda Citigo test 04Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 5 - Skoda Citigo test 05Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 6 - Skoda Citigo test 06Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 7 - Skoda Citigo test 07Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 8 - Skoda Citigo test 08Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 9 - Skoda Citigo test 09Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 10 - Skoda Citigo test 36Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 11 - Skoda Citigo test 38Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 12 - Skoda Citigo test 39Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 13 - Skoda Citigo test 39_1Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 14 - Skoda Citigo test 39_2Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 15 - Skoda Citigo test 40Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 16 - Skoda Citigo test 41Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 17 - Skoda Citigo test 42Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 18 - Skoda Citigo test 50Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up! - 19 - Skoda Citigo test 51
Jedním z modelů, který se vesele veze na iniciativě dánských politiků, je Škoda Citigo. Hlavně díky ní je pak Škoda v Dánsku druhou vůbec nejrychleji rostoucí značkou

Nejprodávanější značky aut v Dánsku v lednu až červnu 2013

(pořadí, značka, počet prodaných vozů)

1. VW - 13 242
2. Ford - 7 736
3. Toyota - 6 910
4. Škoda - 6 817
5. Peugeot - 6 255
6. Kia - 5 938
7. Citroën - 5 731
8. Renault - 5 642
9. Hyundai - 4 745
10. Opel - 3 639
11. Fiat - 3 121
12. Nissan - 3 036
13. Suzuki - 3 021
14. Audi - 2 894
15. Seat - 2 449
16. Chevrolet - 2 433
17. Mercedes - 1 915
18. BMW - 1 909
19. Mazda - 1 664
20. Honda - 1 018
21. Volvo - 897
22. Mini - 250
23. Dacia - 195
24. Alfa Romeo - 162
25. Subaru - 58
26. Mitsubishi - 43
27. Land Rover - 40
28. Smart - 39
29. Jaguar - 26
30. Porsche - 22
31. Lexus - 15
32. Ferrari - 3
33. Nilsson - 3
34. Can-Am - 2
35. Saab - 1
36. Maserati - 1
37. Piaggio - 1

Nejprodávanější modely aut v Dánsku v lednu až červnu 2013

(pořadí, model, počet prodaných vozů)

1. VW Up! - 7 691
2. Škoda Citigo - 3 440
3. Ford Fiesta - 3 004
4. Peugeot 208 - 2 825
5. Toyota Aygo - 2 791
6. Kia Picanto - 2 601
7. Renault Clio - 2 415
8. VW Golf - 2 104
9. Citroën C1 - 2 054
10. Ford Ka - 1 960
11. Kia Rio - 1 884
12. Peugeot 107 - 1 750
13. VW Polo - 1 651
14. Renault Twingo - 1 638
15. Hyundai i20 - 1 600
16. Opel Corsa - 1 596
17. Toyota Yaris - 1 566
18. Škoda Fabia - 1 365
19. Hyundai i10 - 1 293
20. Seat Mii - 1 279
21. Chevrolet Spark - 1 262
22. Kia Cee'd - 1 211
23. Fiat 500 - 1 209
24. Hyundai i30 - 1 207
25. Nissan Qashqai - 1 166
26. Škoda Octavia - 1 153
27. Citroën C3 - 1 150
28. Suzuki Swift - 1 112
29. Audi A3 - 1 089
30. Toyota Avensis - 1 006

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.