První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána

15.9.2016 | Petr Prokopec | 11 příspěvků

(+ video) Po více než půl roce prosákly na veřejnost informace o nehodě, v níž figuroval Model S. Typický incident Autopilotu byl tentokrát fatální.

Automobilka Tesla zabodovala u veřejnosti díky snaze prorazit s pohonem elektrickou energií v době, kdy se o to ostatní sotva pokoušejí, nicméně její ostatní kroky včetně komunikace s vnějším světem jí kladné body nepřidávají. Patrné to bylo již včera, kdy se mluvčí značky pokusil vysvětlit, jak došlo k samovznícení Modelu S během testovací jízdy ve Francii. Z vašich komentářů přitom bylo evidentní, že mu to „nebaštíte“ stejně jako my.

Nyní tu máme o poznání tragičtější událost, ke které se Tesla po komunikační stránce postavila opět pasivně. Čínská média nyní přinesla zprávy soudním sporu, který následuje smrtelný incident, v němž opět figuruje Model S. Došlo k němu ovšem již v lednu letošního roku, tedy dlouho před květnovou nehodou Joshuy Browna, jenž taktéž přišel o život. O této nehodě přitom Tesla uvědomila veřejnost až po dlouhých 54 dnech, a to vlastně jen díky oficiálnímu vyšetřování NHTSA. O incidentu v Číně však mlčela více než půl roku a nejspíše by o něm nepromluvila ani nyní, kdyby celá záležitost neprosákla ven bez jejího přičinění.

Jelikož celá záležitosti stále čeká na definitivní rozuzlení, nejsou dostupné žádné jednoznačné závěry. K dispozici je ovšem kamerový záznam z vozu, jenž celý incident mapuje. Nevidíme v něm sice řidiče, okolnosti jsou ale jasně patrné - Tesla jede v levém pruhu dálnice za dalšími auty. Jejich řidiči uzřou pomalu jedoucí čisticí vůz jedoucí též v levém pruhu a přesunou se do jiného, řidič Model S ale nic takového neudělá.

Důvodem si nemůžeme být jisti, s ohledem na nulovou reakci a fakt, že Autopilot ve velmi podobných situacích takový vůz opakovaně přehlédl a narazil do něj, lze více než předpokládat, že i tady byl aktivní a také tady mu řidič věřil více, než měl. Jestli řízení nevěnoval pozornost vůbec nebo „řídil” (tedy alespoň měl ruce na volantu, jak je mít má) a pouze věřil, že Autopilot něco udělá, můžeme pouze spekulovat. Výsledkem byl na každý pár tvrdý náraz v nemalé rychlosti, jemuž nepředcházela žádná snaha nehodě předejít.

Ze záběrů je navíc patrný smog či mlha v okolí dálnice, na které se incident odehrál. K tomu se přidal gejzír vody, který zrovna čisticí vůz vypustil a jenž jej částečně zahalil. Pro Autopilot Tesly, respektive pro postarší verzi spoléhající především na čelní kameru, se tak překážka stala neviditelnou, a proto nereagoval. Výsledkem je tradická tu tedy máme nešťastnou shodu okolností zkombinovanou s nepozorností řidiče, jež vyústila v tragickou nehodu, kterou řidič - třiadvacetiletý syn majitele vozu - bohužel nepřežil.

Bez ohledu na další okolnosti můžeme říci, že odpovědnosti za řízení vozu jej nezbavil, a tak nehodu lze jen obtížně přičíst nikomu jinému - i kdyby pravým důvodem měla být jeho špatná interakce s Autopilotem. Rodina řidiče má ovšem pocit, že selhal pouze systém, a proto Teslu žaluje. Ta ovšem dodává, že v důsledku vysoké rychlosti bylo vozidlo poničeno natolik, že nebylo možné stáhnout data a ověřit, zda Autopilot v daném momentu aktivován byl či nikoliv. A k autu ji rodina oběti „fyzicky” nepustila, protože se bojí manipulace se získanými daty.

De iure tedy lze věřit i prohlášením šéfa automobilky Elona Muska, který říká, že květnová nehoda Joshuy Browna byla jedinou, při které někdo přišel v souvislosti se zmiňovaným systémem o život. Jenže fakticky je skutečně velmi nepravděpodobné, že by se níže zdokumentovaná nehoda stala tak, že řidič sám řídil a takto bez jakékoli reakce narazil do pomalu jedoucího vozu.

Pochopitelně se musíme ptát, jak moc Tesla mlží tentokrát a zdá si náhodou není dobře vědoma toho, co za lednovou nehodou stojí. Nasvědčovaly by tomu i změny na oficiálním čínském webu Tesly, kde byly přeformulovány fráze zmiňující autonomní řízení, které jsme svého času dávali do souvislosti s jinou nehodou, ale toto mohlo souviset právě s probíhajícím soudním sporem s rodinou oběti lednového incidentu. Zatím ale nespekulujme dále, snad se brzy dozvíme více.

První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 1 - Tesla Autopilot crash fatal China 01První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 2 - Tesla Autopilot crash fatal China 02První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 3 - Tesla Autopilot crash fatal China 03První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 4 - Tesla Autopilot crash fatal China 04První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 5 - Tesla Autopilot crash fatal China 05První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 6 - Tesla Autopilot crash fatal China 06První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 7 - Tesla Autopilot crash fatal China 07
I když není stoprocentně jisté, že tady byl Autopilot aktivní, všechny okolnosti nehody tomu nasvědčují

První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 8 - Tesla Autopilot crash fatal China 08První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 9 - Tesla Autopilot crash fatal China 09První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 10 - Tesla Autopilot crash fatal China 10První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 11 - Tesla Autopilot crash fatal China 11První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 12 - Tesla Autopilot crash fatal China 12První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 13 - Tesla Autopilot crash fatal China 13První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 14 - Tesla Autopilot crash fatal China 14První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 15 - Tesla Autopilot crash fatal China 15
Následky incidentu jsou děsivé a tragické

První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 16 - Tesla Autopilot crash fatal China 17První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 17 - Tesla Autopilot crash fatal China 18
Při nehodě zemřel 23letý člověk...

První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 18 - Tesla Autopilot crash fatal China 19
...a jeho otec z toho pochopitelně není šťastný. Co přinese žaloba na Teslu, ukáže čas

Zdroj: Electrek

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 11 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama