Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu

Jen pár stará firma se možná dostala na konec své cesty. Za těžkosti podle ní může zrušení objednávek na vývoz, problémy ale měla už loni.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu

20.1.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jen pár stará firma se možná dostala na konec své cesty. Za těžkosti podle ní může zrušení objednávek na vývoz, problémy ale měla už loni.

Ještě před pár týdny se zdálo, že značka Zenos má na růžích ustláno. Firma totiž již v září u příležitosti dodání stého vozu uvedla, že má plnou objednávkovou listinu pro zbytek loňského roku a že zájem klientů přesahuje až do letoška. Krátce před Vánoci se pak model E10 S objevil v jedné z epizod The Grand Tour, což jistě zlepšilo povědomí o této značce v celém světě. Očekávali jsme tedy novou tiskovou zprávu zmiňující další úspěch.

Místo toho ale přichází opravdu ledová sprcha. Zenos totiž aktuálně oznámil, že vstupuje do nucené správy. O úplném konci se sice mluvit nedá, růžová ovšem situace taktéž není. Společnost Begbies Traynor, která byla jmenována nuceným správcem, totiž „usilovně hledá investory, kteří by napomohli se zajištěním budoucnosti společnosti“. Zmíněna však nebyla žádná konkrétní jednání.

Nedá se ovšem říci, že by Zenos nevěděl o problémech již dříve. Firma totiž loni v květnu spustila kampaň ve snaze vybrat 750 000 GBP (cca 23 046 000 Kč), díky kterým by rozšířila výrobu a nabrala nové pracovní síly. Tato akce se přitom setkala s enormním úspěchem, neboť automobilka během pouhých tří dnů vybrala od drobných investorů 102 000 GBP (3,1 mil. Kč).

Produkce se znovu rozjela, nicméně před koncem roku „došlo ke zrušení objednávek na export, což vyústilo v krátkodobý nedostatek finančních prostředků. Kvůli tomu bylo pozastaveno obchodování.“ Tedy alespoň takto Zenos vysvětluje onu nucenou správu. Neudává ovšem již konkrétní důvod, proč byly objednávky zrušeny, zda firmě zůstaly nějaké větší množství skladových vozů či jakékoli další detaily.

„Je opravdu velkým zklamáním, že vedení firmy muselo přistoupit k tomuto kroku. Stále však věříme, že naše produkty nabízí bezkonkurenční zábavu na dostupnou cenu a že jsme zvládli učinit nemalý pokrok ve vývoji našich příštích vozů,“ dodává k aktuální situaci šéf firmy Mark Edwards. Ten dříve pracoval pro Caterham a Lotus, než se spolu s Ansarem Alim osamostatnil.

Ali tři léta po založení Zenosu v roce 2015 odešel k McLarenu, Edwards ve firmě setrval. Nyní čelí největším těžkostem za celou dobu její existence, přičemž je otázkou, zda se najde záchrana. Stejně tak není jisté, jestli s příchodem nových investorů Edwards zůstane u kormidla či nikoliv. Prozatím ale Zenos nehází flintu do žita.

My pak jen dodáme, že základní model E10 osazený motorem Fordu o výkonu 200 koní vychází na 26 995 GBP (830 tisíc korun). Na vrcholu nabídky se pak usadilo provedení E10 R, které disponuje poměrem výkonu a hmotnosti 500 koní na tunu a za které dáte již 39 995 liber (1 229 000 Kč).


Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 1 - Zenos E10 R prvni 01Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 2 - Zenos E10 R prvni 02Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 3 - Zenos E10 R prvni 03Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 4 - Zenos E10 R prvni 04Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 5 - Zenos E10 R prvni 05Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 6 - Zenos E10 R prvni 06Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 7 - Zenos E10 R prvni 07Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 8 - Zenos E10 R prvni 08Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 9 - Zenos E10 R prvni 09Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 10 - Zenos E10 R prvni 10Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 11 - Zenos E10 R prvni 11Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 12 - Zenos E10 R prvni 12Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 13 - Zenos E10 R prvni 13Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 14 - Zenos E10 R prvni 14Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 15 - Zenos E10 R prvni 15Tak končí sny o nových automobilkách, Zenos stihla nucená správa 5 let po zrodu - 16 - Zenos E10 R prvni 16
Zenos E10 R je zatím poslední novinkou firmy. Parametry nabízí působivé, cena už ale není vysloveně nízká

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.